Ska renovera vår trapp och började med bortskrapande av gammal färg. Trappan ser jättefint ut i träet på sidorna men när jag kom till själv trappstegen upptäcker jag detta? vet inte alls vad jag ska göra nu förra ägarna har bara kladdat på färg i flera lager över.
 
  • Trappsteg med bortskrapad gammal färg visar flera lager och träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med bortskrapad färg visar flera lager och träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trapprenovering visar avskrapad vit färg på ett trappsteg med exponerat trä och flera lager gammal färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jenniejjj skrev:
Ska renovera vår trapp och började med bortskrapande av gammal färg. Trappan ser jättefint ut i träet på sidorna men när jag kom till själv trappstegen upptäcker jag detta? vet inte alls vad jag ska göra nu förra ägarna har bara kladdat på färg i flera lager över.
Det absolut mest effektiva verktyget är en lackfräs. Den är otroligt effektiv, men den kräver övning om du vill få ett fint resultat. Annars finns det mer klassiska sätt till exempel speedheater och skrapa.
 
Ja fast träet kommer ju inte bli fint? Eller? Hade bara tänkt lasera det när jag va klar men kan jag ju inte göra när skiten ser ut så under :(
 
S
Spackla skiten och måla!
 
Fast tål det att gås på?
 
C
Var ser du murket trä någonstans?
 
M
Trä är inte nödvändigtvis murket för att det är mörkt. Gissningsvis är trappan oljad sedan tidigare, därav den mörka tonen.
Om det är murket så är det ruttet och mjukt.

det kan räcka med att slipa träet för att få fram ljusare toner men trä gulnar ofta när det lämnas obehandlat.
Bets eller vax är därför populära sätt att skapa en hållbar nyans.
 
S
Det ser ut som planstegen har yta av masonit. Man ser konturen av av trappnos i massivträ.
Det syns tydligare på bilden i din gamla tråd:
Få bort färg från trappa? https://www.byggahus.se/forum/threads/fa-bort-faerg-fran-trappa.347545/


Du får bita i det sura äpplet och ändra plan och måla trappan igen. Om färgen inte sitter bra måste den skrapas och slipas bort. Lackfräs är effektivt men var försiktig så du inte tar för mycket.
 
Tycker också det ser ut som masonit, men frågan är vad som finns under om det går att rädda nåt eller om du får tillverka nya plansteg?
 
Jag tycker det ser ut som en linoleummatta?
 
Ja, det kan det också va.
 
A Andreas_jti skrev:
Vad är ditt mål med trappan. Har du höga estetiska krav eller är det bara att den ska fungera? Det finns mängder av sätt att göra om trappan men svårt att ge dig råd då vi inte vet bakgrunden och din målbild.

Edit: Här är lite exempel på hur du kan göra [länk]

Jag har ju ganska höga krav därför jag vill göra om den för gillar inte när det är så många lager färg.
Önskan va ju som sista bilden. Fick en bättre bild nu i dagsljus på trappen. Känns som ett stort jobba att göra nya trappsteg?
 
  • Trappa med flera lager färg, slitna steg, och svarta mattor i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trätrappsteg med bortskrapad flerlagersfärg som avslöjar det underliggande träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad trätrappa i ljusa toner med vita stolpar och handledare, fotograferad i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan N Stefan N skrev:
Tycker också det ser ut som masonit, men frågan är vad som finns under om det går att rädda nåt eller om du får tillverka nya plansteg?
Delvis borttaget lager på en yta efter användning av värmepistol, med spår av mjuknat och lossnat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har hållt på med värmepistol och då mjuknade det lite och lossnade mer
 
S sinuslinus skrev:
Det ser ut som planstegen har yta av masonit. Man ser konturen av av trappnos i massivträ.
Det syns tydligare på bilden i din gamla tråd:
Få bort färg från trappa? [länk]


Du får bita i det sura äpplet och ändra plan och måla trappan igen. Om färgen inte sitter bra måste den skrapas och slipas bort. Lackfräs är effektivt men var försiktig så du inte tar för mycket.
den tråden hade jag glömt. Kommit massa annat mellan
Men ja använde värmepistol och då lossnade det lite mer av stegen när det blev varmt men det tycks ha blivit hårt igen. Skadat trästeg där färg lossnat efter användning av värmepistol, med synliga träfiber och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.