Jag har i källaren, vardagsrum hall första våning och hall andra våning.
Kommer fler varnare när jag byter ut mitt gsm larm till ett nyare. Larmet är kopplat till mig, mina föräldrar och min bror. Det är alltså alltid någon på några hundra meters avstånd som kan köra och kolla.

Enda brandvarnaren jag hatar är ovanvåningen, speciellt när de är dags för batteribyte. Och putsa fönstret.
Förklaring följer
Den hembyggda ställningen är inte byggd för så stora män som mig med höjdrädsla. Tänker bygga en ny med rejäla reglar.
 
  • En hemgjord träställning under ett öppet fönster med utsikt över träd, syftande till att underlätta fönsterputs och batteribyte i brandvarnare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Himax Himax skrev:
Är det någon som har utvändig siren kopplat till sitt brandlarm, som inte är en del av ett larmsystem typ Verisure etc ?

Självklart viktigtast att eventuella människor som är inne i en byggnad som börjar brinna blir varslade. Men vad med bränder som inte uppdagas förens flammerna slår långt över taknocken ?
Jag har Viasonic larm där branddeckaren är kopplad till larmet och där den utvändiga sirenen med blixtljus går igång om deckaren upptäcker rök. Jag får även samtal där en kvinnlig röst upprepat säger ”brandlarm, brandlarm, brandlarm”.
 
  • Gilla
Himax
  • Laddar…
M
R Robin Wahlman skrev:
Nja... Där har vi ju som lite olika åsikter helt enkelt.

Att inte jag, min sambo eller min far är kontaktbar på mobilen händer ju inte.

Då kan jag snabb själv direkt på mobilen se vilket larmområde som är draget, Om den ligger och fortsätter att dra eller tex en dörr har stängts igen =larmslingan är åter sluten.
Vidare kan jag själv kolla mina kameror via mobilen, både invändigt och utvändigt.

Att larmbolaget skulle komma fram i tid för något alls är ju bara ett skämt. Jag uppskattar att hem till mig skulle det ta ca 20-30 för larmbolaget att komma.

Då har 1. Antingen huset börja brinna så mkt att en stackars väktare inte kan göra något annat än att larma brandkåren.

2. Inbrottet är redan fullbordat och förövarna långt borta. Även om dom är kvar kommer ju inte väktaren gå in och gripa dem utan endast larma och vänta på polis.

3. Tejpa igen en trasig fönsterruta. Det här är väl det enda som ser att larmbolaget verkligen skulle kunna hjälpa mig med. Men att betala 400-500 i månaden för den tjänsten tycker jag är att kasta pengar i sjön. Då köper jag hellre en flaska whiskey och bjuder mina grannar på en trevlig kväll så har jag direkt någon som kan tejpa igen rutan om det skulle behövas.

Detta är mina åsikter, hur någon annan resonerar får stå för denna person.
Ja lite OT men jag håller med dig. Grannen hade securitas, larmet gick igång när dom var bortresta, tog 2 timmar innan väktaren kom och stängde av larmet. Dom har numera ingen larmcentral kopplad till larmet:D
 
M
Demmpa Demmpa skrev:
”Riktiga” rökdetektorer ska normalt inte börja falsklarma.
Dom rökdetektorer som vi har nu är ca åtta-nio år å inte ett enda falsklarm, tidigare hade hade vi vanliga villabrandvarnare å dessa falsklarmade.

På jobbet har vi haft ett antal ”brandlarm utan synbar anledning”, flera av dom har visat sig vara små insekter som har kommit in i mätkammaren. Brandlarmen som jag har haft hand om består av 16 brandlamscentralgrupper med totalt över 5000 rökdetektorer.
Jag har aldrig råkat ut för en falsklarmande deckare/brandvarnare. Däremot så piper det ju ibland när batterierna börjar bli dåliga. Men utomhussirenen startar ju bara vid skarpt läge.
 
M
F Finndjävel skrev:
Vi har två, en per våning. Jag försökte placera dom på strategiska ställen dit röken kommer att samlas. Vi sover alltid med öppna dörrar. Ifall det verkligen börjar brinna så är det nog inte så roligt med tio brandvarnare och ljudnivån dom trycker ur sig. Det går knappast att tänka klart i det oljudet.
Som jag skrev tidigare så sitter dom flesta i utrymmen som har stängda dörrar, så att alla 10 snurrar igång samtidigt håller jag för orimligt. Jag ser bara fördelar med en i varje utrymme. Börjar det brinna i tex. garaget där dörren är stängd så räcker det i princip att öppna dörren och stoppa in munstycket på 6-kilos släckaren och tömma den så finns det inte mycket kvar av branden.
Hade man varit riktigt nördig så hade man satt fireports på alla dörrar i stängda utrymmen, men då snackar vi overkill på allvar:rofl:
 
M
T ToRy skrev:
Finns ju en risk för det iofs, men oftast är det så sanslöst genomträngande ljud i de där brandvarnarna att det går igenom både avstånd, dörr och drömska dimmor. :sleep: Sover man tungt kan det ju vara idé att investera i såna därna varnare som talar om för sina kompisar att de ska tjuta de också, och helt enkelt sätta en av dem i sovrummet. (y)
Jag hade såna kompisar som pratade med varandra tidigare men jag tyckte det var ett envist batteribyte. Sedan funderade jag mycket på om det inte blir lite förvillande när det tjuter på flera ställen samtidigt. Att det blir svårt med att lokalisera branden. Speciellt om man då har många stängda utrymmen.
 
M
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för system du har?
Vilken operatör har du som larmmottagare?
Vilken typ av larmöverföring är det från larmet till larmmottagaren?
Tror dom flesta larmbolagen erbjuder brandvarnare och kamera, tycker var och varannan har detta i området och den klassiska skylten ”kameraövervakat område” som man måste ha för att inte tjuven ska bli kränkt;)
 
M Markarbetaren skrev:
Tror dom flesta larmbolagen erbjuder brandvarnare och kamera, tycker var och varannan har detta i området och den klassiska skylten ”kameraövervakat område” som man måste ha för att inte tjuven ska bli kränkt;)
Ja nästan alla ”villainbrottslarm” har rökdetektorer och kamera, men så som jag tyder @optimum så är det inte ett sådant system han har.
 
Excel
En i varje sovrum + en på varje våning samt gäststuga. 6 st brandvarnare 2 släckare 1 brandfilt.

Utöver det brandövning med familjen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Nja... Där har vi ju som lite olika åsikter helt enkelt.

Att inte jag, min sambo eller min far är kontaktbar på mobilen händer ju inte.

Då kan jag snabb själv direkt på mobilen se vilket larmområde som är draget, Om den ligger och fortsätter att dra eller tex en dörr har stängts igen =larmslingan är åter sluten.
Vidare kan jag själv kolla mina kameror via mobilen, både invändigt och utvändigt.

Att larmbolaget skulle komma fram i tid för något alls är ju bara ett skämt. Jag uppskattar att hem till mig skulle det ta ca 20-30 för larmbolaget att komma.

Då har 1. Antingen huset börja brinna så mkt att en stackars väktare inte kan göra något annat än att larma brandkåren.

2. Inbrottet är redan fullbordat och förövarna långt borta. Även om dom är kvar kommer ju inte väktaren gå in och gripa dem utan endast larma och vänta på polis.

3. Tejpa igen en trasig fönsterruta. Det här är väl det enda som ser att larmbolaget verkligen skulle kunna hjälpa mig med. Men att betala 400-500 i månaden för den tjänsten tycker jag är att kasta pengar i sjön. Då köper jag hellre en flaska whiskey och bjuder mina grannar på en trevlig kväll så har jag direkt någon som kan tejpa igen rutan om det skulle behövas.

Detta är mina åsikter, hur någon annan resonerar får stå för denna person.
Jag hade ett larmföretag hemma för en tid sedan och då fråga jag hur prioriteringen ligger om ett företag larmar samtidigt som mitt larm går och då sa han att de prioriterar företaget
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
tommib
Demmpa Demmpa skrev:
Ja nästan alla ”villainbrottslarm” har rökdetektorer och kamera, men så som jag tyder @optimum så är det inte ett sådant system han har.
Och jag tror tvärt om att det är exakt det han har.
 
MrJay
2st Nest Protect, en i köket och en i hallen mellan barnens rum. Fått byta batteri på den batteridrivna nu efter ca. 4 år, den sa till i god tid (veckor innan) batteri var på kritisk nivå. Bättre smarta brandvarnare får man leta efter.

nest-protect-smoke-detector-smart-apartment-header-v2-416x416.jpg
 
Redigerat:
J Johan456 skrev:
Jag håller med det finns många fula, men kolla dessa:
[länk]
Är det rekvisita från Star wars? ;)
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
I det stora hela så är alla villalarm av typ sector/verisure/ mm.mm enkla och eller mer eller mindre mindre bra men trots det har jag verisure och jag är väldigt nöjd med det .. inbrott / brand / fukt .. jag har deckare i alla sovrum plus kök ,garage och vardagsrum .. jag har alltid upplevt min leverantör som hjälpsam seriös och har aldrig fått som någon skrev falsklarm i tid och otid ... ja jag är väldigt nöjd ...

Filt och 1 brandsläckare garaget

Och NEJ jag säljer inte larm :crysmile::rofl:...
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har inget jättestort hus men ingen direkt öppen planlösning och jag har 10 brandvarnare. Läser ibland om villabränder där folk inte haft brandvarnare, är det mig eller dom det är fel på? Är det overkill med 10st? Har även 2 brandfiltar och 6 brandsläckare, är jag onormal?
Ja du är onormal eller har ett väldigt stort hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.