Har ett kallgarage som fungerar alldeles utmärkt på den torra/varma delen av året men på vintern blir det lite väl blött på ena sidan och det beror på lite knepigt fall på golvet verkar det som.

Se bifogade bilder här. Jag skulle behöva bygga en ”barriär” på något enkelt vis som förhindrar vattnet att nå väggen och förstöra träkonstruktionen ytterligare. Den är antagligen redan i sämsta laget men lite fukt spelar mindre roll där ute i nuläget. Däremot vill jag gärna försöka göra det bästa av det.

Någon som har något smart tips? Gjuta en liten upphöjning? Fästa någon typ av list i golvet?

Betonggolv i ett garage med ojämnt fall och tydliga våta fläckar nära en av väggarna, en kvastskaft och däck syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett kallgaragegolv med fuktfläckar, änden av trävägg och däck som syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Lägga en fris av smal klinker runt rummet? Plus en ny sockellist. Nuvarande ser inget vidare ut
 
Magnus E K
För att förhindra att vattnet kommer ens nära väggen kan en idé vara att limma fast T-list/"duschsarg" så långt ifrån väggen som vattnet/snön som mest hamnar.
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Kommer vattnet från snöig bil eller utifrån genom garageport eller genom ngn vägg :thinking:
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
För att förhindra att vattnet kommer ens nära väggen kan en idé vara att limma fast T-list/"duschsarg" så långt ifrån väggen som vattnet/snön som mest hamnar.
Har faktiskt en sån list liggande. Det låter som en bra lösning. Vad för typ av lim finns det som en fäster på fuktig betong eller måste jag vänta tills det torkat upp ordentligt? PL400 ska ju fungera även i fukt enligt specifikationerna men det låter ju lite för bra för att vara sant :D
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kommer vattnet från snöig bil eller utifrån genom garageport eller genom ngn vägg :thinking:
Vattnet kommer från snöig bil, det blir just på vänstersidan när snö smälter och vattnet rinner utåt pga fallet.
 
Ser att jag lyckats döpa rubriken till "vattenproven" istället för "vattenproblem"..:thinking: Heja autocorrect! Nåja det kanske framgår ändå.

Har försökt leta efter lim som påstås kunna fästa mot fuktiga kalla ytor men det är svårt att hitta något vettigt. Är det lika bra att ge upp den idén och se till att försöka limma det under den torra delen av året istället? :confused:
 
Tec7
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
har du möjlighet att slipa till fallet eller är det mycket fel?
 
Raka Raka skrev:
Tec7
Tec7 låter grymt, det är nog det perfekta limmet. Tack!

A Alexn72 skrev:
har du möjlighet att slipa till fallet eller är det mycket fel?
Har tyvärr ingen möjlighet att slipa ner det så jag får nog försöka bygga en "sarg" för att förhindra att det rinner in mot väggen.

345382-575bf41cd32d2fd472ca88e3a1ea6f40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp två strängar ful korridor matta som du lägger i hjulspåren. Den suger upp vatten och salt och smuts. Spara betong golvet och gör det enklare att städa.
 
Tomture61
Vet ej hur högt upp smält vatten lägger sig men prova med en sträng silicon mellan vägg/golv.
Kan vara en god ide att måla väggen en bit upp med färg som tål fukt (färg för badrum tex)

Får du mycket smältvatten så bygg en trekantig list (betongprodukt) längst vägg/golv
 
Häll på lite flytspackel närmast väggen så golvet blir högre där.

//AA
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Hemmakatten
berisen berisen skrev:
Ser att jag lyckats döpa rubriken till "vattenproven" istället för "vattenproblem"..:thinking: Heja autocorrect! Nåja det kanske framgår ändå.

Har försökt leta efter lim som påstås kunna fästa mot fuktiga kalla ytor men det är svårt att hitta något vettigt. Är det lika bra att ge upp den idén och se till att försöka limma det under den torra delen av året istället? :confused:
Ändrat rubriken. /moderator
 
Tack för bra svar alla. Jag får välja lite mellan att göra en sarg och att gjuta en liten höjning, båda tror jag kan fungera men man får välja fördelar/nackdelar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.