RACS RACS skrev:
Tänk att man ibland talar förbi varandra också.. :thinking: Jag talar inte alls om mäklaren (men anser att detta tema nog kan vara något som mäklare framgent kan behöva väga in; ta till kunskaper om); men vad jag tänker på mer, är att det inte finns tillräcklig information (här) om vad avtalsparterna faktiskt kan ha vetat och förstått, eller borde ha förstått.

Med tanke på hur den här växten uppträder och tenderar sprida sig, så framstår det inte helt sannolikt att den helt plötsligt skulle växa in så aggressivt, om det bara fanns en liten tuss som ägarna ansade lite innan vinterns inträden. Det där jag säger utgår från den bild jag har av hur växten brukar bete sig; men det blir spekulativt i ett visst faktiskt fall här.. så jag stannar där.
Jo om den är ett problem så är det bra att ta med det.

Jag tog reda på mer om den parkslide mina föräldrar har. Den har varit med i säkert 15-20 år om inte mer. Står 3-4 meter från huset. Men den har aldrig vandrat och han sågade tydligen ner den till jorden när den var lite för hög.

Sen har jag aldrig hört att växten varit ett problem förrän iår faktiskt. Men ingen här har problemet.

Men utan att veta mer än texten säger så kan man bara gissa, och då får vi ju gissa att växten redan tagit sig in i huset innan köpet.
Om mäklaren skall behöva deklarera växter så behöver de ju ta med flera arter.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
En sak till då: Jamen visst.. ingen annan uppfattning om det.. växten har ju trängt in, innan.

Men det framstår märkligt ändå att en liten tuss ska ha varit tillräcklig för att den ska ha börjat bete sig så illa och växa in så. Fanns det mer, som de visste om .. har de försökt ta bort. m.m. frågor reser sig.. som skulle behöva rätas ut för att våga säga något mer om utslaget i uppkommen tvist.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, tar man bort växtens gröna delar regelbundet så minskar den. Om du gräver så lär du förstöra mer.
I detta fall räcker det inte att ta bort bladmassor. Skadan är redan skedd.
Man får ta bort delar av bygget m.m. som kan följa härav.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Existerande skador försvinner ju inte oavsett hur du angriper växten. Jag förstår inte invändningen. Att den växer in under panelen löser man genom att ta bort den stam som växer in där. Sådant kan många växter göra
 
Claes Sörmland
Inte kan det kosta några två miljoner att regelbundet klippa bort grönmassan mellan maj och oktober. Efter ett par, tre år är växten död.

Det behöver inte saneras någon jord men man får arbeta själv varannan vecka eller köpa en RUT-tjänst under vegetationsperioden de där åren. Det blir många timmar RUT för för de här beloppen som det talas om.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
"Den parkslide som förekommer på fastigheterna har redan nu tagit sig in i källarutrymmet där bl.a. rötterna växt in i rören. Parksliden har också sökt sig så långt upp som upp till taklisten på glasverandan, innanför paneler och i väggar. " citat från artikeln.

Det innebär mer arbeten i fastigheten av en omfattning som inte framgår på det sätt som ger klarhet, och till vilka kostnader får väl ses som spekulativt. Men, vid förnyad läsning ser jag att köpare och säljare förlikat sig på 600. Innebärande att det inte blir ytterligare förhandling i annan instans.

Sedan ska det ju uttalas: det finns mycket skilda meningar, inte enbart inom ramen för rapporterade tvist och på forum, om parkslidens egenskaper och om hur svårt det är att bli av med den. Många har erfarit otrevliga överraskningar, med och utan grävning.

Jag skulle oavsett inte vilja ha parkslide vid huskanten, eller på tomten. Vem vet när det behöver grävas fö.. av vilken anledning det än vara månde. Det är ett extra jobb att hålla växten på plats. En sak där att ha med sig.. och att bli av med den är inte så självklart enkelt och behändigt som det kan låta här.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag tror att parkslide i många fall inte är svårare att få bort än att man klipper allt som dricker upp ovan mark. Men jag har också läst om de som fått rotskott så långt bort att det är svårt att ens upptäcka dessa om man inte aktivt letar efter dem.

Har man rötter och skott där det inte går att komma åt, inne i rör, under verandan osv så kan det naturligtvis bli mycket dyrt att renovera. Om detta dessutom kräver att tomten måste grävas upp så måste man kanske destruera jorden också, ifall denna inte kan fyllas tillbaka (vilket kanske inte är så lämpligt).

Det kan bli mycket dyrt...
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag gillar min parkslide (väl avgränsad ej alldeles intill huset), men okej, får väl ta bort den om det någon gång blir aktuellt att sälja huset. En av närmaste grannarna har dock också så det kanske räcker att eventuella spekulanter får syn på den för att huset ska bli osäljbart? (600 000 i saneringskostnad skulle göra husets värde negativt.)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Ta bort den oavsett, den bör utrotas.
 
  • Gilla
RACS och 2 till
  • Laddar…
Detta problemet överdrivs något så helt fantastiskt!

Parkslide kan inte sprida sig om den inte tillåts växa, den sprider sig till exempel inte ut på en gräsmatta som klipps eller en åker som odlas. Det är klart att det kommer upp rotskott nära plantan men att det skulle komma up massor med rotskott många meter bort är dumheter, enstaka kanske om man har otur - och då tar man bort dem.

SÅ - att hålla efter är mycket enkelt, klipp/trimma alla öppna ytor nära parksliden frekvent under växtsäsongen. Gräv bort större bestånd som står olämpligt, typ bland bärbuskarna eller intill huset, och ta bort alla skott som kommer så snabbt du ser dem. Problemet kommer successivt minks och efter några år är växten borta.

Växter med kraftiga rotsystem skall överhuvudtaget inte tillåtas växa intill hus, det gäller såväl parkslide som aspsly.

Och ja, jag har personlig erfarenhet ;)
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Det är inte överdrivet för den som drabbas av en parkslide som fått växa fritt.
 
Det är idiotiskt att låta den växa fritt för att sedan slänga ut 2Mkr för att bli av med den.
 
Exemplet i artikeln verkar absolut vara extremt.
Den generella frågan "Måste en mäklare informera om parkslide" kan man också vända till: "Kan en köpare förlita sig på uppgifter från mäklaren över huvud taget?"
Jag säger nej. Visst finns det säkert många undantag men mäklare är i grund och botten bara säljare som vill sälja snabbt och dyrt och glider helst undan helt från förpliktelser gentemot köparen.

De flesta mäklare skulle nog vända en parkslide-invasion till något positivt om de får chansen. Exempelvis genom att kalla tomten för en grönskande oas.
 
  • Gilla
Lasse husbyggare
  • Laddar…
Men... Om den har börjat växa in i huset... Det borde inte ha hänt över en natt. Varför upptäckte inte köparen detta vid den
undersökning som man skall göra när man köper huset?

Vi vet inte vad det är för grund på huset. därför är det svårt att veta varför den tagit sig in. Att den växer ordentligt och gärna har man förstått. Men den lär inte ha några superkrafter så den kan tränga in genom en betonggrund?
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte överdrivet för den som drabbas av en parkslide som fått växa fritt.

Nä det är klart. Men lek med tanken att du låter 2-3m högt aspsly slå upp intill husknuten, då har du rejäla problem med. Lösningen r givetvis att det inte får gå så långt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.