Hej,

har precis tänkt om och bestämt mig för att köra bergvärme som värmekälla i mitt blivande hus. Har byggt ett garage innan denna ändring av värmekälla och tänkte då värma upp garaget med vanliga el element(inget inköpt ännu).

Nu till min fråga, är det ekonomiskt försvarbart att dra ut ett isolerat nedgrävt rör till garaget för att även värma upp garaget med bergvärmen eller blir det för stora värmeförluster på vägen. Från pumpen till garaget är det ca 15 meter. Vill ha ca 10-15 grader i garaget under vintern och garaget är på 50kvm.

mvh samba
 
samba skrev:
Hej,

har precis tänkt om och bestämt mig för att köra bergvärme som värmekälla i mitt blivande hus. Har byggt ett garage innan denna ändring av värmekälla och tänkte då värma upp garaget med vanliga el element(inget inköpt ännu).

Nu till min fråga, är det ekonomiskt försvarbart att dra ut ett isolerat nedgrävt rör till garaget för att även värma upp garaget med bergvärmen eller blir det för stora värmeförluster på vägen. Från pumpen till garaget är det ca 15 meter. Vill ha ca 10-15 grader i garaget under vintern och garaget är på 50kvm.

mvh samba

det blir alltid billigare att värma med bergvärmen än med direkt el !
grejen är den att du måste välja en tilräckligt stor värmepump för att kompensera för förlusterna. jag tror inte du så alt för stor för lust i kulverten om du isolerar bra, men garaget drar nog en hel del energi, så se till att kalkulera rätt när du väljer storlek på värmepump
 
Vår jordvärmepump kommer även att försörja vårt garage (golvvärme) och vi har därför grävt en kulvert till garaget. Garaget är 58 kvm och vi räknar med att hålla ungefär samma temp som du nämner. Vi har 5 meter mellan hus och garage.

Ordentligt nedgrävt och isolerad (byggde in kulverten i en "låda" av cellplast) så bör värmeförlusten vara begränsad.
 
Värmeförlusten är inte dt viktiga i samanhanget utan hur mycke effekt värmepumpen kan leverera & hur mycke energi garaget & huset drar tillsammans
 
är det ekonomiskt försvarbart att dra ut ett isolerat nedgrävt rör till garaget för att även värma upp garaget med bergvärmen eller blir det för stora värmeförluster på vägen.
50m² x 50W = ca 2 500W för att värma garaget vid DUT, du kanske snittar med 1 500 W under eldningsäsongen 150 X 1500 = 225 000W X 24 =
5 400  000W delat med 1000 = 5 400 kr per år i uppvärmningskostnad för garaget!

Vad kostar kulverten: Färdig pexkulvert 300 kr/m x 15m = 4 500kr

Ovanstående "kalkyl" är inte att tänkt att användas som "bygghandling" utan är endast ett exempel hur det kan se ut.
rogge
 
Har fått en trolig uppskattning på att jag behöver ca 8kw bergvärmepump för att värma upp mitt hus på 156kvm. Årlig förbrukning för enbart värme och vatten skulle då hamna på ca 5500kwh. Enligt Rogges beräknung skulle garaget själv stå för samma kostnad som hela huset om jag väljer att ha elradiatorer i garaget.

Frågan är då om jag skulle gå ifrån mitt första val på pump en Nibe 1215-7 och köpa en 1215-8.5 ístället för att vara säker på att täcka in garaget också?
Borrdjupet är bestämt till 165m, vattnet börjar på ca 25m, berget ca 5-10m ner. Har golvvärme i hela huset, mycket volym med ryggåstak, vill ligga på 21-22 grader inomhus. Aktivt hål blir då ca 140m, det borde ju räcka för en 8,5kw

//samba
 
rogge_vvs skrev:
är det ekonomiskt försvarbart att dra ut ett isolerat nedgrävt rör till garaget för att även värma upp garaget med bergvärmen eller blir det för stora värmeförluster på vägen.
50m² x 50W = ca 2 500W för att värma garaget vid DUT, du kanske snittar med 1 500 W under eldningsäsongen 150 X 1500 = 225 000W X 24 =
5 400  000W delat med 1000 = 5 400 kr per år i uppvärmningskostnad för garaget!

Vad kostar kulverten: Färdig pexkulvert 300 kr/m x 15m = 4 500kr

Ovanstående "kalkyl" är inte att tänkt att användas som "bygghandling" utan är endast ett exempel hur det kan se ut.
rogge
Tror du att det behövs 50W/m[sup]2[/sup]? Det är ju den siffran man räknar med inne i bostaden där man har det runt 20-21[sup]o[/sup]C varmt. Har man det verkligen så varmt i ett garage?

Hursomhelst så tror jag ändå att en kulvert är att rekommendera eftersom det är mer öppet inför framtiden med vilket uppvärmningssystem man vill köra. Vi vet ju t.ex. inte hur elkostnaderna ser ut om några år..
 
SkaneErik skrev:
[quote author=rogge_vvs link=1139689481/0#4 date=1139776013]
är det ekonomiskt försvarbart att dra ut ett isolerat nedgrävt rör till garaget för att även värma upp garaget med bergvärmen eller blir det för stora värmeförluster på vägen.
50m² x 50W = ca 2 500W för att värma garaget vid DUT, du kanske snittar med 1 500 W under eldningsäsongen 150 X 1500 = 225 000W X 24 =
5 400  000W delat med 1000 = 5 400 kr per år i uppvärmningskostnad för garaget!

Vad kostar kulverten: Färdig pexkulvert 300 kr/m x 15m = 4 500kr

Ovanstående "kalkyl" är inte att tänkt att användas som "bygghandling" utan är endast ett exempel hur det kan se ut.
rogge
Tror du att det behövs 50W/m[sup]2[/sup]? Det är ju den siffran man räknar med inne i bostaden där man har det runt 20-21[sup]o[/sup]C varmt. Har man det verkligen så varmt i ett garage?

Hursomhelst så tror jag ändå att en kulvert är att rekommendera eftersom det är mer öppet inför framtiden med vilket uppvärmningssystem man vill köra. Vi vet ju t.ex. inte hur elkostnaderna ser ut om några år..[/quote]


man har inte så varmt i garaget, men garaget är inte lika issolerat som huset + att kulverten tar lite.
 
samba skrev:
Har fått en trolig uppskattning på att jag behöver ca 8kw bergvärmepump för att värma upp mitt hus på 156kvm. Årlig förbrukning för enbart värme och vatten skulle då hamna på ca 5500kwh. Enligt Rogges beräknung skulle garaget själv stå för samma kostnad som hela huset om jag väljer att ha elradiatorer i garaget.

Frågan är då om jag skulle gå ifrån mitt första val på pump en Nibe 1215-7 och köpa en 1215-8.5 ístället för att vara säker på att täcka in garaget också?
Borrdjupet är bestämt till 165m, vattnet börjar på ca 25m, berget ca 5-10m ner. Har golvvärme i hela huset, mycket volym med ryggåstak, vill ligga på 21-22 grader inomhus. Aktivt hål blir då ca 140m, det borde ju räcka för en 8,5kw






//samba
låter defenetivt som att du ska gå upp på en 1115-8,5 om jag får gissa, vi vet inte vad ditt hus drar i energi utan värmepump! Möjligen behöver du då en volymförstorare eftersom du bara kör golvvärme & har då väldigt lite vatten i systemet.

Men det känns som du har påp tok för klen borra !!!


Har du 25m till grundvatten nivån?
165 - 25 = 140m aktiv borra.
jag skulle nog bora minst 160-170m aktiv borra. den låga framledningstempraturen du får med golvvärme gör att du få högre verkningsgrad på värmepumpen & den hämtar då mer gratis energi från berget.
 
Garaget är välisolerat, lika mycket isolering där som i huset, byggde det i lösvirke. Kör med en byggfläkt(1kw) nu på lågväxel och har ca 15 grader i garaget.

Carman: Volymförstorare, hur funkar det? Har fått rekomenderat borrdjup på ett 8kw från 3st olika leverantörer och alla har ca 125m aktivt borrhål i sina kalkyler.

Ett annat problem jag har är platsbrist i tvättstugan så jag har bara 40cm bredvid pumpen, tvättstugorna är så små i alla kataloghus idag. Därför blir det lite problem om det blir en massa extra utrustning som skall till i anslutning till pumpen.

//samba
 
samba skrev:
Garaget är välisolerat, lika mycket isolering där som i huset, byggde det i lösvirke. Kör med en byggfläkt(1kw) nu på lågväxel och har ca 15 grader i garaget.

Carman: Volymförstorare, hur funkar det? Har fått rekomenderat borrdjup på ett 8kw från 3st olika leverantörer och alla har ca 125m aktivt borrhål i sina kalkyler.

Ett annat problem jag har är platsbrist i tvättstugan så jag har bara 40cm bredvid pumpen, tvättstugorna är så små i alla kataloghus idag. Därför blir det lite problem om det blir en massa extra utrustning som skall till i anslutning till pumpen.

//samba

När vvs firmorna räknar så måste dom ju vara billigast för att få jobbet, eller hur.
dom struntar fulständigt i om du får dyrare drift föratt du har för kort borra.

1215 modelleerna som du tittat på ger mycke högre effekt än vad andra pumpar gör (nibe har på desa pumpa namngett dom efter effekten dom ger vid 50 gradit vatten o inte 35 som alla andra gör !!!
en 1215-7kW ger 8,5 kW vid 35 grader om du har 0 grader in på köldbäraren, vilket du får om du har 150m borra
har du -5 grader in så blir det bara 6kW för samma pump !!! detta lär di få om du ligger på 100 -125m

borrar du 160-170m så kanske du hamnar på några plusgrader in o då ger den nästan 10kW
OBS det är aktivt djup jag pratar, du får lägga till dom meter du har tilll grundvattnet.
det kostar ungefär 300:-/m att borra dom där extra metrarna
om du nu väljer nibes 1215 pumper så ska du nog ta en 7:a & lägga till så du får en regäl borra istället, då du inte är behov av tip effekt utan mycke utav den låga effekten.

volymförstorare är bara en behållaren som allt vatten går rakt igenom innan det går till radiatorerna, funkar bra med en gammal varmvatten beredare eller så, bör vara ungefär 200 liter
 
tusen tack för dina svar Carman, det hjälper en nybörjare som mig väldigt mycket. Mycket som skall bestämmas de närmaste dagarna, håller precis på att sätta tackgips och nästa vecka blir det dags att smälla upp innerväggar.

Några oklarheter ändå!!

vid golvvärme i nya hus är det alltså effekten vid 35 gradigt vatten som är intressant att titta på?

Behöver jag en volymförstorare om jag kör en 1215-7 och minst 150 meter aktivt hål?

Hade i mitt ursprungliga frånluftspaket en massa givare för att styra golvvärmen i varje rum. Dessa kan jag väl strunta i nu när jag valt att köra bergvärme istället? Om jag förstått det rätt så räcker det med en utegivare och eventuellt kompletera med bara en innegivare?

//samba
 
Körde Nibe´s kalkylprogram på dina uppgifter (standardinställningar), resultatet blev:

1215-7 effekttäckningsgrad 77%, 120 meter aktivt borrhål, täcker utan tillskott till -12°C, energitäckningsgrad 99%, energibehov 7 182 kwh

1215-8,5 effekttäckningsgrad 93%, 136 meter aktivt borrhål, täcker utan tillskott till -13°C , energitäckningsgrad 99%, energibehov 6 816 kwh

Ska du ha in 50m² garage i ovanstående kalkyler så rekommenderar jag iaf 1215-8,5 Har du golvärme behöver du ingen volymförstoring om du kör med inomhusgivare och ett öppet system. OBS volymförstorare är aldrig "fel" (ibland helt nödvändigt) att bygga in i sitt system, men det gäller att ställa nyttan mot kostnaden.

Angående borrdjupet som framkommer i Nibe´s kalkylprogram lägger jag själv alltid till ca 15% på djupet när jag lämnar en offert. Och då för jag liknade resonomang som Carman.
rogge
 
någrasaker.

med kolvvärme ingjuten i plattan så kan man titta på effekten vid 35 grader, men du komer att ha över 40 kala dager, räkna med det.

innegivaren kompenserar inte mot liten vatten volym. den höjer bara komforten i huset.

termostaterna till golvvärmen behöver du inte montera, du ska strypa in till rätt tempratur. detta gäller även om man kör frånluftsvärmepump.
att köra med termostatstyrning är ett enkeltsätt att slippa flera timmars/dagar finjustering av tempraturen i rummena, men du får batala med dyrare driftskostnad & kortare livslängd, samt inköpet av termostaterna
 
tack för era svar,

lutar nog åt en borra på ca 160m aktivt hål och en 1215-7 eller 1215-8.5.
Skall bestämma mig närmaste veckan. Ska ju inte ha någon högre temp i garaget och kommer att använda förrådsdelen vintertid till extra förvaring för matvaror, så personligen tror jag att 1215-7 borde räcka med lite mer tilltagen borra. Måste bara få grannens godkännade först då borrningen sker 3m från tomtgräns.

Om jag inte har några rumstermostater kan jag inte reglera värmen i respektive rum, kan ju vara så att man inte använder något sovrum de första åren så väldans mycket(har 4st sovrum och bara ett barn än så länge) och då kan det vara skönt att kunna påverka värmen i rummet. Så termostaterna är dragna av elektrikern idag till varje rum. På sommaren kanske man vill ha värmen påslagen på toaletten och då kan det vara bra med termostat där. Måste inte golvvärmen vara igång i någon slinga även under sommaren för att inte hela systemet ska få problem?

Temperaturen i Göteborg går sällan under -10 grader så enligt Rogges exempel nedan borde båda pumparna funka, frågan är bara vilken storlek på pumpen som ger jämnast gång. Vad jag förstått är det inte bra att ha högre effekt än vad som är nödvändigt, med många start/stopp som följd.

Hur är det med ljudvolymen från dessa pumpar jämfört med en frånluftspump? jag vet hur en IVT490 låter, är det något liknande?

//samba
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.