AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast solnakänslan börjar ju strax norr om Torbjörn klockares gata.
Typ hela Lidingö ligger norr om den gatan. För att inte tala om Djursholm... :) Läste nyss här om någon som tittade på hus där... :surprised:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Typ hela Lidingö ligger norr om den gatan. För att inte tala om Djursholm... :) Läste nyss här om någon som tittade på hus där... :surprised:
Förstår inte din logik, norr om den gatan börjar Solna. På samma sätt som gärdet börjar norr om valhallavägen

edit: Väldigt tydlig gräns där vasastan slutar och misären börjar :p

Satellitbild över stad med markerad linje som gräns mellan stadsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mycket Stockholms snack i denna tråd.
Finns det några riktiga stockholmare kvar där längre?
Tycker det mest är utomsocknes och utlänningar.

Jag är själv född i Stockholm men föräldrarna lämnade Stockholm när man var liten
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Mycket Stockholms snack i denna tråd.
Finns det några riktiga stockholmare kvar där längre?
Tycker det mest är utomsocknes och utlänningar.

Jag är själv född i Stockholm men föräldrarna lämnade Stockholm när man var liten
Stämmer, jag är väl halväkta, mamma är uppväxt i vasastan i gränsen mot Östermalm (döbelnsgatan) men jag är uppväxt i Bromma vilket iof är Stockholms kommun men utanför tullarna. 3 generationer på minst en sida sägs det så det uppfyller jag iallafall då både morfar och gammelmorfar är från vasastan.

Men det är inte många kvar nu :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Några förklarande länkar:

[länk]
[länk]
[länk]

:p

Skärmdump av kartvy med markörer för butiker och restauranger, en pil visar en riktning på gatan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du som dricksade för lite? ;)
Jag brukar lägga 10% om service är bra. Men inte på ställen där jag är stammis, då blir det ofta lite mindre
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi har fått ett nedslag på OVKn, vi missade frånluft till lillasovrummet. Klantigt. Jag vill inte låta föreningens firma göra det för risk för skador eller dåligt utfört jobb.

Jag tänkte ta upp ett hål in i köket uppe bakom hörnskåpen. Det finns utrymme för luftflöde inget problem. MEn någon som vet om det finns några speciella regler för var frånluft till andra rum måste sitta osv?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
vi missade frånluft till lilla sovrummet.
Menar du verkligen frånluft? Normalt har man tilluft till sovrum och frånluft i kök och badrum. Naturligtvis väldigt generaliserat och förenklat.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Det normala sättet att lösa frånluft från sovrum löser man genom att dörren har en rejäl glipa mellan nederkant och tröskel.
Men är det inte tilluft du menar? I så fall måste du ut genom fasaden.
 
Nej frånluft. Löser man normalt med anslutning till frånluftsschakt (Stockholmsventilation i gammalt hus). Men detta rum är inte enligt originalritning och det finns inget schakt att ansluta till. Dörrarna är enligt original.
 
BirgitS
Frånluften bör sitta så att friskluften verkligen går genom hela rummet och inte bara går längs golvet eller bara längs taket. Om tilluften kommer in lågt i rummet (t.ex. under fönster) är det bra om frånluften sitter högt upp och tvärtom. I båda fallen på olika sidor av rummet, gärna så att det blir ett diagonalt luftflöde eller passerar sängen.
 
Tillluften sitter ovan fönster och från luftenkommer tyvärr också gå högt. Dock på andra sidan rummet.

Planritning av ett hus med markerad tilluftsväg ovan ett fönster i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men så länge det finns frånluft med tillräckligt stor area kan de inte underkänna det?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men så länge det finns frånluft med tillräckligt stor area kan de inte underkänna det?
"Göm" sovrumsdörren en dag vart sjätte år eller så, så är underkännandeproblemet kanske löst.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men så länge det finns frånluft med tillräckligt stor area kan de inte underkänna det?
Det tror jag inte, men det är ju viktigt att barnet andas frisk luft. Så här års när det kommer in kall luft som sjunker blir det antagligen en del omblandning men när temperaturen inne och ute är lika så är det stor risk för att luftflödet bara går längs taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.