Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ok, då tar jag tillbaka det jag skrev.
Var tvungen kolla om SEB körde fuling, men nope, räntan är effektiv :)
 
Olika banker marknadsför olika, konstigt att inte detta är reglerat.
 
Fast snitträntorna de rapporterar in är normerade hur de ska räknas, så i någon mån är det reglerat. Och i övrigt skiljer ju villkoren rätt rejält. Handelsbanken har exempelvis bakat in en livförsäkring som är bra för par men värdelös för ensamstående – i alla fall ensamstående utan barn. Skandia har automatiserade rabatter som säkert inte lockar superprutaren, men väl vissa andra. Osv.

Skulle alla tvingas ha lika villkor och bara redovisa samma saker skulle vi nog få en än sämre bolånemarknad än vi har idag.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Jag menade att det borde vara reglerat huruvida man ska ange nominell eller effektiv ränta i marknadsföringen. Hypoteket och Landshypotek marknadsför nominella räntor i sin reklam på nätet och på sina hemsidor men skriver ut de effektiva räntorna först i det finstilta.

Och jag är rätt säker på att andra banker gör likadant när de kan. Oavsett så blir det svårare att jämföra om det ibland står 1,19 och ibland 1,20.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ah, läste nog slarvigt. Effektiv ränta måste man ha med i marknadsföring mot konsumenter, men, som du säger, det göms nog gärna undan av många.
 
Lade precis om mina lån till Landshypotek till 1,08% fast ränta på 3 år. Gjorde att jag kan öka amorterings-eller spartakten med flera tusen kr i månaden. Handelsbanken la sig platt och gjorde inte ens nån ansats till att försöka behålla mig som lånekund.
 
Jag band lånen hos SBAB för någon vecka sedan till 1.09% i 3 år, när jag kollar nu så är det 1.34% som gäller för mig hos dem för samma bidningstid. Känns ok.
 
Jag har Skandiabanken och dom 'råkar' regelbundet tappa bort min ränterabatt så jag börjar tröttna lite på dom...
Dom verkar köra med 2% ränta på alla sina bolån och sen en variabel ränterabatt beroende på vilken kund det är, hur mycket man lånar och dagsformen hos den man pratar med på kundtjänsten.

Det blir nog att kolla på SBAB eller kanske ett byte av bank helt och hållet till Länsförsäkringar eller Forex.
 
Lade om bolånen i början av hösten. Blev Hypoteket. Jättenöjd - enkelt och smidigt med personlig hjälp. Otroligt skönt att allt sköttes digitalt- behövde inte skicka in ett enda papper.

Enda nackdelen är att belåningsgraden inte får överstiga 65%. Klarar man sig med det så är de värda att kolla upp!
 
Excel
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast ska du få bättre ränta än storbankerna måste du ju ha sparande i nya banken vilket betyder du måste flytta mer än bara lånet.
Ja lite pensionssparande, och 50.000kr Annas inget mer.
 
Jag efterlyser en bank som har bolån för dom där bara en har fast anställning och den andra har vikariat eller annan tillfällig anställning.
Idag har vi ett dyrt huslån.
Belåning strax under 60%.

//AA
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Fler och fler verkar få upp ögonen för att det är ekonomiskt fördelaktigt och enkelt att bara flytta bolånet till en bank med förmånligare villkor än storbankernas.

Själv så flyttade vi vårt bolån till Landshypoteket Bank. Vad har ni andra gjort?
Framförallt att man inte ska snöa in sig på "sin bank" och vara "sin bank" trogen.

Vi bytte från swedbank till seb och sen till danskebank. Det är lite som att man inte handlar livsmedel på statoilmacken där man känner ägaren när man kan handla på ica för en tredjedel av priset.
 
S saiter skrev:
Jag efterlyser en bank som har bolån för dom där bara en har fast anställning och den andra har vikariat eller annan tillfällig anställning.
Idag har vi ett dyrt huslån.
Belåning strax under 60%.

//AA
Någon som vet om Landshypotek, Avanza, Hypoteket eller Danske Bank kräver att båda i hushållet har fast tjänst?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Någon som vet om Landshypotek, Avanza, Hypoteket eller Danske Bank kräver att båda i hushållet har fast tjänst?
Jag VET inte, men det brukar vara att man räknar på hushållets hela fast inkomst när man avgör låneutrymmet (riktmärke 5 x bruttoinkomsten). Om bara en av personerna har en fast inkomst så är det bara den man räknar på, dvs. du får fotfarande låna men låneutrymmet är mycket mindre.
 
useless useless skrev:
Jag har Skandiabanken och dom 'råkar' regelbundet tappa bort min ränterabatt så jag börjar tröttna lite på dom...
Dom verkar köra med 2% ränta på alla sina bolån och sen en variabel ränterabatt beroende på vilken kund det är, hur mycket man lånar och dagsformen hos den man pratar med på kundtjänsten.

Det blir nog att kolla på SBAB eller kanske ett byte av bank helt och hållet till Länsförsäkringar eller Forex.
Kan nämna att även Länsförsäkringar har en förmåga att tappa bort ränterabatten. Som du säger blir man lite trött. I värsta fall upptäcker man det inte förrän det är dags för att förhandla en ny avtalsperiod och det blir snabbt tusenlappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.