Hej. Jag kör ett konvektorelement på 2000W i ena rummet där det är ojordade uttag.
Idag luktade det bränt och det ser ut som på bilden.

Vad ska jag göra nu, räcker det med att byta uttaget vilket man antagligen får göra själv?
Varför blir det så här?
Jag vill inte att huset ska brinna ned.
 
  • Smält och sotat eluttag med skadad stickkontakt som orsakat brandskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Hur många fler prylar har du inkopplade på samma uttag...?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
En möjlig orsak kan vara klen anspänning i blecken i uttaget. Brukar kunna bli extra tydligt när du har en större last över längre tid. Värmeackumuleringen i metallen kan orsaka en försvagning i sig. Varmgång följer. Byt uttaget och kanske passa på att ta övriga likadana i samma veva?
 
  • Gilla
Masthugg och 2 till
  • Laddar…
Gammalt vägguttag i kombination med förgreningskontakt och hög belastning har orsakat varmgång.
Du måste byta vägguttaget samt undvika förgreningskontakter när du har så här hög belastning.
 
Visserligen ska det vara avsäkrat till 10A på ett uttag som öht kan leverera 2000W. Men det är ingen garanti för att gamla uttag och kontakter från tiden då 6A var vanligare klarar det. Sen kan det absolut ha varit lite småglapp, så att det blivit en massa gnistbildning också. Hur ser det ut under plasthöljet?
 
Har sett samma fenomen i ett nytt Trend-uttag där en förgreningskontakt användes och en kaffekokare var ansluten.
Skippa dessa grenkontakter när stora effekter används.
 
6A var det under "kristiden" dvs andra världskriget och nått år efter. Både kulon och uttaget på bilden är lite nyare så dom är tillverkade för 10 A. MEN även om dom ska tåla 10A brukar dom över tid ta stryk och inte minst dom förgreningskontakter av kanske lite tvivelaktig kvalitet.
Byt uttag och kontrollera så att "kulon" inte tagit skada, är den skadad kan du skala upp några cm och hitta oskadad isolering.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
OK tack för era svar. Det var dumt av mig att ha en förgreningskontakt där när det inte ens behövs. Jag har Tv:n på samma och en lampa men den är aldrig tänd. Men det är ju ett annat uttag under det brända som jag inte använder alls. Så jag skulle haft tv:n på den istället. Jag visste inte att sådana grenkontakter ökar belastningen på uttaget.
 
E etompau skrev:
Skippa dessa grenkontakter när stora effekter används.
En dum fråga kanske, men spelar det någon roll om stickproppen man stoppar i tillhör en grenkontakt eller sitter direkt på apparatens sladd?
 
Byt uttaget och kasta bort grenuttaget. När du sedan framöver använder elementen så ser du till att ingenting annat med högre effekt är anslutet i samma uttag. En lampa eller en mobilladdare må vara ok.
 
O oliva skrev:
Jag visste inte att sådana grenkontakter ökar belastningen på uttaget.
Grenuttaget ökar inte i sig belastningen. Men den är ofta inte gjord för lika hög belastning som uttaget. Och den möjliggör att koppla in fler laster vilket ökar belastningen. Var inte rädd att koppla tv eller lampa i grenuttag. Men låt elementet sitta direkt i uttaget.
 
  • Gilla
Cabaooman och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En dum fråga kanske, men spelar det någon roll om stickproppen man stoppar i tillhör en grenkontakt eller sitter direkt på apparatens sladd?
Bra fråga. Spontant tror jag det blir bättre att använda en "vanlig" stickkontakt som sedan går till en uttagslist eller så gör det inte det...
Kanske är det bara en kass konstruktion på dessa grenkontakter som visar sig när strömmen ökar. Vi hade en grenkontakt från Anslut som gick varm i ett nytt trend-uttag.
 
optimum
Verkar som din el har några år på nacken.
Skulle rekommendera att se över resten också.

Utgår från att du har brandvarnare på några ställen i huset. Fungerande sådana.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Verkar som din el har några år på nacken.
Skulle rekommendera att se över resten också.

Utgår från att du har brandvarnare på några ställen i huset. Fungerande sådana.
Ja och detta ser ganska modernt ut i jämförelse med de strömbrytare jag har i köket som är i svart bakelit. Jag har funderat på att byta ut all el i huset men det har fungerat problemfritt fram till nu. Ja, jag har en brandvarnare i detta rum.
 
Man kanske inte ska vänta tills man har haft ett antal tillbud innan man tar tag i saker och ting, för då är väl risken att man är lite sent ute.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.