Jag har 3 stora och välfungerande kakelugnar. Bra drag i bra myrstack osv.

MEN

Kaklet börjar på några ställe visa tecken, om än små än så länge, på att komma behövas sättas om.

Detta är ett problem som jag förstår att alla ugnar drabbas av för eller senare, har jag förstått?

Kakelugnar är om man läser på bra värmekälla, men känsliga och behöver lagas/Mura om osv. De är känsliga för att eldas hårt i m.m.

Någon som har murat eller putsat upp den i stället när kaklet börjat vika sig. Laga till det som behövs i den, sen mura
Jag tänker alltså bort med kaklet. Sen helt enkelt putsa dom med tex några centimeter eldfast eller annat lämpligt bruk i stället för kakel.


Borde inte detta vara klart tåligare.
 
Det du beskriver är en rörspis kallas även "fattigmans kakelugn". Har inga fördelar så vitt jag vet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Rörspis
Oavsett vad du väljer måste det muras med kakelugnslera annars spricker konstruktionen.
 
hscn hscn skrev:
Det du beskriver är en rörspis kallas även "fattigmans kakelugn". Har inga fördelar så vitt jag vet. [länk]
Oavsett vad du väljer måste det muras med kakelugnslera annars spricker konstruktionen.

Nja, det finns endast bruk som håller sig en bit över 1000c. Rörspis är i sak en kakelugn till funktion.
Jag tänker mig mer eldfast bruk och lite som håller samman kollose.
 
Hej,
Lite sprickor i kaklet är inte vad som gör att en kakelugn behöver sättas om. Det är istället när inre murningarna ger upp, teglet i inre kanalerna är det som byts när man sätter om en kakelugn, kaklet, även med sprickor kan återanvändas.
 
D deklerkk skrev:
Nja, det finns endast bruk som håller sig en bit över 1000c. Rörspis är i sak en kakelugn till funktion.
Jag tänker mig mer eldfast bruk och lite som håller samman kollose.
Förstår inte hur du menar.
Kaklet är en del av rökkanalens konstruktion, inte enbart prydnad. Jag uppfattade att du tänker dig en eldstad uppbyggd som en kakelugn med putsat tegel istället för kakel, alltså en rörspis.
Eller har du tänkt att helt ersätta kaklet med bruk? I så fall är jag övertygad om att du misslyckas.
 
hscn hscn skrev:
Förstår inte hur du menar.
Kaklet är en del av rökkanalens konstruktion, inte enbart prydnad. Jag uppfattade att du tänker dig en eldstad uppbyggd som en kakelugn med putsat tegel istället för kakel, alltså en rörspis.
Eller har du tänkt att helt ersätta kaklet med bruk? I så fall är jag övertygad om att du misslyckas.

Kakel håller sand och sprucket bruk på plats.
Samma funktion som om du murat med ett eldfast bruk
 
Lycka till! Ser fram mot uppföljning.
:thinking:
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
En massa spännande och rolig läsning hos Kanerva.

Tyvärr kan man bara dra en slutsats: kakelugnar är fina, men extremt känsliga och går ofta sönder.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
D deklerkk skrev:
En massa spännande och rolig läsning hos Kanerva.

Tyvärr kan man bara dra en slutsats: kakelugnar är fina, men extremt känsliga och går ofta sönder.
Jag har levt med kakelugnar en stor del av mitt liv och aldrig haft ngn som behöver sättas om. De är inte speciellt känsliga om man vet hur man eldar och skulle jag vilja säga är mycket hållbara.
Det finns två delar av en kakelugn, själva ugnen och kaklet, ugnen sätter man om och behåller kaklet, kanske var 20-40 år beroende på hur mycket man eldar, det är inte heller vansinningt dyrt. Det är normalt kaklet som är det dyra för en äldre ugn.. Så det är en bra investering och mycket bra värmekälla.
Har du en bra ugn så eldar du morgon och kväll hela vintern och den skall då vara konstant varm under hela dygnet.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
D deklerkk skrev:
En massa spännande och rolig läsning hos Kanerva.

Tyvärr kan man bara dra en slutsats: kakelugnar är fina, men extremt känsliga och går ofta sönder.

Det var spännande läsning. Men teorierna om hur en kakelugn skall eldas känns som ett sätt att slippa laga undermåliga leveranser.

Kakelugnar som eldas enligt Kanervas instruktioner håll er säkert längre, men de fyller knappast sin funktion. D.v.s som en bra värmekälla.
 
D deklerkk skrev:
Det var spännande läsning. Men teorierna om hur en kakelugn skall eldas känns som ett sätt att slippa laga undermåliga leveranser.

Kakelugnar som eldas enligt Kanervas instruktioner håll er säkert längre, men de fyller knappast sin funktion. D.v.s som en bra värmekälla.
Det verkar som om du har eldat sönder eller grovt misshandlat en ugn och nu vill få bekräftelse på att du inte gjort ngt fel.

Du kan elda sönder vad som helst och man får ha väldigt dålig koll om man eldar sönder en kakelugn, lika väl som man eldar sönder en gjutjärnskamin eller ngt annat.

Det är inga teroier, en kakelugn fungerar på ett visst sätt, i hundratals år har man eldar med dessa mästerverk och det för man fortfarande. Hållbarhet är dessutom fantastiskt.

En kakelugn är en värmekälla dom värmer dygnet runt, som man eldar i måttligt en eller två ggr om dagen. Det är inte en kamin som man vräker i vedträn o eldar för stunden.
 
B
Jag håller inte helt med dig i ditt svar till Sydafrikanen.

Man kan elda förhållandevis rejält i en kakelugn. Men att köra fullt drag och öppet spjäl under någon längre tid medans man matar in ved är givetvis inte att rekommendera.

Det är inte så lätt som folk i diverse trådar tycks tro, att elda sönder ek kakelugn.

Sen är det svårt att få ut maximal effekt av varje liter ved. Det kräver en del övning och att man testar sig fram.
Varje ugn och varje murstock/skorsten fungerar olika.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B
D deklerkk skrev:
Det var spännande läsning. Men teorierna om hur en kakelugn skall eldas känns som ett sätt att slippa laga undermåliga leveranser.

Kakelugnar som eldas enligt Kanervas instruktioner håll er säkert längre, men de fyller knappast sin funktion. D.v.s som en bra värmekälla.
Du har en poäng. En kakelugn som inte går att elda på morgon och kväll är dåligt sätt.
Jag har eldat i minst 10 år, morgon och kväll under 6 månader om året. De har inte ens släppt lerputsen på insidan.

KANERVAS kakelugnar ska eldas en ggr dygnet. Sen tömmas på glöd och stängas.
Inte en chans i He**** att tre timmar elda kan hålla ugnen värn i 24 H.
Ljummen eller rumstempad kanske..
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Gå till en mästare och läs: [länk] (y)

Måste man vara mästare för att konstatera Att

- ju mindre du eldar, ju mindre slitage.
- ju klenare du eldar, ju mindre slitage.
- avbryter du uppvärmningen så mår ugnen bättre?

Snarare enkla och logiska resonemang. Gillar alla saker, används de inte så slita de inte. (Övergripande resonemang)

Det är omöjligt att få någon reel effekt om man eldar som Kanerva.
En kakel ugn för 100k+ måste givetvis, och skall tåla att eldas 2 ggr dag, minst 120 min gången. Säg 5 timmar om dygnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.