Har hittat liknande och då var det ett tomrum som uppstod vid byte från kol/koks eldning till oljeeldning.
Kol/koks hade större lagringsplats än vad som behövdes för oljetanken.
Jag har för mig att oljeeldning kom efter andra världskriget och innan dess var koks/kol standard om man hade centralvärme från en panna i källare.
Hålet i grunden in i vilket man lastade koks/kol var några decimeter högt och brett.
Lycka till och tänk på att det kan vara skitigt värre där om man haft koks/kol där.
 
  • Gilla
byggahus1 och 2 till
  • Laddar…
Pga fastighetsskatt så hände det att man murade igen tex koksbingar för att få ner biytans storlek och därmed få ner skatten något
 
  • Gilla
Huskramar och 2 till
  • Laddar…
Vågar man gräva ut sådana här halv-torpargrunder då? Hur djupt ner i marken brukade muren runt gå?
 
  • Gilla
Amatörpåhus och 1 till
  • Laddar…
Hej! Det låter som ett rum för en oljetank eller liknande.
 
  • Gilla
Amatörpåhus
  • Laddar…
hsd
Rum för kol eler oljeank , då bör det finnas en öppning i anslutning till pannrummet, kanske igensatt men det bör kunna lokaiseras och öppnas
 
  • Gilla
Amatörpåhus
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Börja gräva i krypgrunden, kanske finns det något någon försökt dölja
Lösningen på Jimmy Hoffas försvinnande kanske är nära nu
 
  • Haha
  • Gilla
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Gissar att TS menar förekomsten av skyddsrum kanske. Men har kommunen full koll på sånt?
Ritning förmodar jag?
 
  • Gilla
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
Ser fram emot upplösnigen
 
  • Gilla
Amatörpåhus och 1 till
  • Laddar…
S Johan Söderberg skrev:
Vad spännande!
Har hittat lika för nåt år sen vid dränering av ett halvstort hyreshus, det visade sej vara ett gammalt pumprum på 15 m2 ungefär. alltså före kommunalt vatten installerades. Allt var lämnat och övergivet.
 
  • Gilla
Mekatronikbruno och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Tänkte med på det men kom inte på vad snubben hette. Kanske är en tortyrkammare eller rent av en gammal matkällare
vad är skillnaden?
 
  • Gilla
Amatörpåhus
  • Laddar…
En helt vanlig krypgrund, igenmurad sådan. Inget konstigt eller spänande övht. Ett tips är att du sätter in en trådlös hygrometer för att hålla koll på fuktigheten framöver.
 
  • Gilla
Amatörpåhus och 1 till
  • Laddar…
A Amatörpåhus skrev:
Hej alla! Önskar verkligen att jag kunde säga att jag har hittat någe spännande, skyddsrum eller en liten skatt, ben eller liknande men den tråkiga nyheten är nog som kommentarer ovan föreslog, kryppgrund för tillbyggnad haha fan vilken besvikelse!
Känn dig lättad
Bra med lite inspektionsutrymme f.ö.
 
  • Gilla
Amatörpåhus
  • Laddar…
En skarv i golvet motsvarande en ruta om ca 2x1m är vad du ska titta efter. Varje källare med självaktning borde ha åtminstone ett eget lik.
 
  • Haha
  • Gilla
henrik- och 6 till
  • Laddar…
C
  • Gilla
Amatörpåhus
  • Laddar…
X xhosa skrev:
vad är skillnaden?
Skillnaden på vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.