Tejpa ni över kameran på smart TV eller läsplattor i sovrummet?
 
Nej vi har skydd på huvudet.


Foliehatt-filmen-Signs-2002-Touchstone-Pictures.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tejpa ni över kameran på smart TV eller läsplattor i sovrummet?
Jag har faktiskt tejpat över kameran på frugans laptop.
 
Kamera övertejpad på samtliga laptops, de flesta opålitliga enheter (typ smart-TV, robotdammsugare osv) har eget nätverk. Har inte köpt någon Alexa/Homepod/Google home och kommer heller inte göra. Listan kan göras lång när man är lite småparanoid. :)
 
  • Gilla
erland79 och 2 till
  • Laddar…
Enkelt svar. Ja
 
Min alexa är alltid på, stänger man av den så tappar man ju poängen. Finns dock ett kommando som stänger av "lyssnandet" kommer inte ihåg det nu. I annars så får gärna Jeff Bezos lyssna på vad som händer hos oss, måste vara världens tråkigaste jobb.

Skulle Alexa/Amazon bli påkomna med att sälja informationen till CIA/NSA eller tredje part så skulle deras kunder göra revolt och företaget gå i konkurs. Så det kommer de aldrig våga. Och frågan är vad CIA/NSA tror sig höra i ett litet hushåll i Sverige haha
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Min alexa är alltid på, stänger man av den så tappar man ju poängen. Finns dock ett kommando som stänger av "lyssnandet" kommer inte ihåg det nu. I annars så får gärna Jeff Bezos lyssna på vad som händer hos oss, måste vara världens tråkigaste jobb.

Skulle Alexa/Amazon bli påkomna med att sälja informationen till CIA/NSA eller tredje part så skulle deras kunder göra revolt och företaget gå i konkurs. Så det kommer de aldrig våga. Och frågan är vad CIA/NSA tror sig höra i ett litet hushåll i Sverige haha
Är ju inte det som är den egentliga risken...

Däremot: Att tjänsteleverantörer kan sälja information om dig.
Eller att någon genom dina smarta uppkopplade enheter kan komma åt exvis dina bankkonton och annat...
 
I InsidersUnited skrev:
Skulle Alexa/Amazon bli påkomna med att sälja informationen till CIA/NSA eller tredje part så skulle deras kunder göra revolt och företaget gå i konkurs. Så det kommer de aldrig våga. Och frågan är vad CIA/NSA tror sig höra i ett litet hushåll i Sverige haha
Det är just denna, ursäkta mig, blåögdheten som gör mig mest rädd.
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är just denna, ursäkta mig, blåögdheten som gör mig mest rädd.
Vad exakt skall man vara rädd för som vanlig Svensson om någon sitter och lyssnar på när tex du drar en rejäl rackabajsare på din toalett eller du spänner på frugan eller pratar skit om grannen?
Jag kan ju förstå dig om du är statsman med statshemligheter och dylika topphemliga uppgifter.
Om man nu är så fruktansvärt rädd för detta så kanske man borde göra av sig med all teknik som kan koppla upp sig mot nätet. Och skaffa världens bästa mobil.
Det är bara våra egna politiker som hänger ut hela svenska befolkningen till länder som inte bryr sig så mycket verkar det som (tänk transportstyrelsen)

2152017124957PM_635_nokia_3310.jpeg
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Lite blandade artiklar från samma sida.
Jag har ingen aning om trovärdighet i artiklarna.
Men kanske en tankeväckare i alla fall.

https://m3.idg.se/om/alexa
 
R Rkarlsson skrev:
Vad exakt skall man vara rädd för som vanlig Svensson om någon sitter och lyssnar på när tex du drar en rejäl rackabajsare på din toalett eller du spänner på frugan eller pratar skit om grannen?
Inte så roligt längre att ditt skitsnack om grannen läckts ut på nätet och nått grannen som använder det i utpressningssyfte. Inte så roligt när dina politiska åsikter hamnar i händerna på en ny regim som inte har samma åsikter som du. Inte så roligt när försäkringsbolaget höjer dina premier för att du verkar sitta och rackabajsa satistiskt sett så ofta att du troligen har något invalidiserande mag- och tarmproblem.

Nej, man ska inte läcka data över huvud taget. Det sker ändå men bör hållas till ett absolut minimum. Till synes oskyldiga uppgifter idag kan bli komprometterande imorgon. Du vet aldrig det i förväg.

Den här grejen med "rent mjöl i påsen" finns inte, ingen är så ren. Det är bara ett uttryck för bristande fantasi.

Rekommenderar dig att läsa detta för en introduktion till varför det är farligt med övervakning och läckage av data.
https://www.sydsvenskan.se/2013-12-17/rent-mjol-i-fel-pase
 
Redigerat:
  • Gilla
SaabNiklas och 5 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Inte så roligt längre att ditt skitsnack om grannen läckts ut på nätet och nått grannen som använder det i utpressningssyfte. Inte så roligt när dina politiska åsikter hamnar i händerna på en ny regim som inte har samma åsikter som du. Inte så roligt när försäkringsbolaget höjer dina premier för att du verkar sitta och rackabajsa satistiskt sett så ofta att du troligen har något invalidiserande mag- och tarmproblem.

Nej, man ska inte läcka data över huvud taget. Det sker ändå men bör hållas till ett absolut minimum. Till synes oskyldiga uppgifter idag kan bli komprometterande imorgon. Du vet aldrig det i förväg.

Den här grejen med "rent mjöl i påsen" finns inte, ingen är så ren. Det är bara ett uttryck för bristande fantasi.
Nej jag håller med dig. Det är ju för jävligt att utrustningen du köper kan avlyssnas. Men det är ju ganska naivt att tro att ditt skitsnack om grannen skulle intressera den som lyssnar på dig.
Det är större risk att skitsnack om grannen läcker om du snackar med en annan granne.

Om mina politiska åsikter skulle läcka ut är jag inte ett dugg orolig över. Skulle vi få ett styre som vill åsiktsstyra dig och mig så är jag nog död innan dess, vi bor ju inte i Kina eller Nordkorea eller för den delen Ryssland.
De flesta svenskar haglar ju ut sina politiska åsikter som ett durkslag på lunchrummet på arbetet så där är de flesta redan körda.
Mina grannar vet dessutom vad jag tycker och jag vet vad de tycker och vi är bra vänner =) Men de finns ju de grannar som har de värre såklart.

Min poäng är att om man är livrädd för att sådant skall hända så skall man genast avsäga sig all teknik med tanke på att man kan hacka din robotdammsugare som är uppkopplad, sälja sin nya smarta bil då den är uppkopplad, rent teoretiskt kan de döda dig via bilen ju med tanke på alla självkörande säkerhetssystem som sitter i bilarna idag.
 
  • Gilla
Aendiih
  • Laddar…
Wikileaks läckte ju ut att CIA spionerade med smart tv,s
2012-2013 Samsung tv tpparater var utsatta
 
Jag bryr mig inte, mitt liv är fullkomligt ointressant för andra, min politiska åsikt står jag för och om Polisen tittar på mig i centrum genom CCTV kvittar. Jag stjäl inte cyklar längre för att komma hem från krogen haha

Men jag vet att någon lyssnar. Ett exempel från i somras. En kompis är över, vi sitter på altanen och pratar bla om mina nyinköpta altanstolar ( mina är en kopior av en känd stolsmodell från 30 talet i böjträ och sadelgjord).

Dagen efter skickar min kompis en skärmdump på reklam på Facebook. Reklamen är från en möbelkedja och bilden är min utestol. Jag frågar om han googlat på stolstypen efter att han varit hos mig dagen innan. (då hade det varit naturligt)
-Nej svarar han.

Jag är inte konspiratoriskt lagd, men som Leif GW tror inte heller jag på slumpen. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.