Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har du skruvat varje golvbräda med plugg i golvet?
Japp, det har jag. 60cm mellan varje skruv.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ännu en vecka har passerat och här kommer veckans uppdatering!

Denna veckan har det jag själv ej arbetat lika mycket. Var hemma och vabbade i onsdags och i torsdags var det planeringsdag på förskolan. I lördags hade vi besök av vänner så tre hela dagar har jag överlevt utan verktyg i händerna.

Däremot har det hänt väldigt mycket på tomten denna veckan då markfirman har varit på plats och lagt tillbaka matjorden på tomten. De har även gjort en väg in till carporten och grusat upp de ytor som ska beläggas med markplattor.

Fick även hjälp av en vän idag som satte upp innerdörrarna på plan 1, och gipsade färdigt plan 2.

Jag själv har kämpat på med golvet. Nu är det 3m2 kvar i vardagsrummet kvar att lägga, dock så tröt brädorna för mig så jag får åka och köpa lite mera! Att lägga detta golvet är utan tvekan det tråkigaste momenten i husbygget hittills. Det blir fint, men det tar en jävla tid, dessutom måste man krypa omkring på golvet hela tiden.

Köket klart. Frisen följer köksskåpen. Där det inte är något golv ska köksskåpen vara. Ska fylla ut de ytorna med fulare brädor.
Omonterat rum under renovering med trägolv och verktyg, verktygsvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående golvläggning i rum med trägolv, verktyg och brädlämningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrumet snart klart. Notera min verktygsvagn i bakgrunden.
Nyinstallerat trägolv med verktygsvagn i en pågående renovering av ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spegeldörrar, dessa ska målas vita. Fantastiskt fina dörrar och kul med dörrar som är gjorda av trä.
Nyinstallerad obehandlad spegeldörr i trä med gipsskivor och byggnadsställning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej färdigt rum med oslipat golv och träinnerdörrar, utsikt mot oändrat landområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomten som den ser ut nu. Blev stor skillnad från förut. Nu ser det inte lika mycket ut som en byggarbetsplats längre, utan snart kan vi kalla det vårt nya hem!
Nybyggd ljusgrön villa med carport, nylagd grusväg och återställd matjord runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt ljusgrönt hus med rött tak, carport och grusad infart under uppbyggnad, omgiven av en lerig tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 30 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jättefint! Men kommer att bli ännu finare om ni anlitar en trädgårdsarkitekt/designer/trädgårdsmästare till att planera trädgården så ni får lite volymer,olika "rum", uteplatser, gångar och buskar och träd och planteringar. Ni behöver inte göra allt till våren förutom att plantera några träd som tar lång tid på sig att växa. Men det är väldigt bra att ha en ritning som man kan komplettera med lite varje år.
 
  • Gilla
RACS och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jättefint! Men kommer att bli ännu finare om ni anlitar en trädgårdsarkitekt/designer/trädgårdsmästare till att planera trädgården så ni får lite volymer,olika "rum", uteplatser, gångar och buskar och träd och planteringar. Ni behöver inte göra allt till våren förutom att plantera några träd som tar lång tid på sig att växa. Men det är väldigt bra att ha en ritning som man kan komplettera med lite varje år.
Tack! Ja det är väl lite så det är tänkt. Trädgården är just nu ett blankt papper om man säger så. Det kändes svårt att planera en trädgård när vi var i ritningsstadiet. Det är inte så lätt att föreställa sig hur det kan bli när man inte har något förutom lite ritningar att utgå ifrån. Så det är väl tanken att göra som du säger. Men nästa år blir det bara att göra gräsmatta så jag får lite tid över till familjen!
 
Åsa Lund
Det är smart att planera i förväg och gräva gropar för träd med grävmaskinen innan man gör gräsmattan klar. Gäller bara att komma ihåg var groparna är sedan när det är gräsmatta över hela ytan.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det är smart att planera i förväg och gräva gropar för träd med grävmaskinen innan man gör gräsmattan klar. Gäller bara att komma ihåg var groparna är sedan när det är gräsmatta över hela ytan.
Helt klart. Ju mer man kan förbereda ju mindre jobb blir det senare. Dock så tar det nog något år innan vi vet hur vi ens vill ha trädgården!
 
Godkväll!

Denna veckan blev jag äntligen klar med det förbannade golvet. Det saknades några brädor som jag fick hem i fredags och då kunde jag göra färdigt trägolven. Det är kvar att lägga klinkers i hall och tvättstugan, även badrummet.

Denna veckan har jag även flyttat ut mina maskiner ut till garaget och upprättat ett litet snickeri. Kul att för första gången i mitt liv ha en egen verkstad. I verkstaden har jag nu börjat med köket. Jag håller på att skruva ihop att skåpstommarna.

Byggde en arbetsbänk i garaget. Den byggdes av lite virke som jag hade liggandes.
Hemmagjord arbetsbänk av virke med verktyg och utrustning i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick hjälp av kompisen på jobbet denna helgen med. Denna helgen började han med bröstpanelerna och listverken.
Nyinstallerade kraftiga brädor på ett ofärdigt trägolv i en verkstad med markerade skärmlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bröstpanelerna är en 4mm furuplywood, på dessa ska det sättas 8x33mm foglister för att göra indelningar och ramar.
Renoverat rum med nylagt plywoodgolv och oavslutad bröstpanel längs väggen, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat obehandlat trägolv och bröstpanel av furuplywood i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första projektet i verkstaden var att tillverka några skurklossar till listverken i huset.
Hemgjorda skurklossar av furuplywood och verktyg på en arbetsbänk i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlade träfoglistbitar och andra snickeridetaljer ordnade på en arbetsbänk i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dags att börja med köket. Stommarna bygger jag av limfogskivor. Skåpen ska sedan målas på plats.

För att kapa skivorna anväder jag mig av en sågmall till handklingan. Går snabbt och smidigt med en sådan mall. Mindre bitar kapas i kap och geringssågen.
Snickeriverkstad med en cirkelsåg och skivmaterial på en arbetsbänk av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att skruva ihop skivorna smidigt och bra med skruvar som ej syns så använder jag en kreg borrjigg. Tummen upp för denna borrjiggen. Funkar över förväntan!

En träarbetsbänk med en limfogskiva fastspänd i en kreg borrjigg, omgiven av målarhinkar och verktyg i ett hemmasnickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det bara att såga, borra och skruva. För gjorde jag underskåp en i köket. Hembyggda träskåpstommar på en arbetsbänk i ett verkstadsutrymme, med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inburet i huset och en plywoodskiva på baksidan. Träskåpstommar under konstruktion på ett betonggolv i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan överskåpet.
Nybyggd träarbetsbänk av virke i en verkstad med limflaska och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett ofärdigt träskåp utan dörrar står på en arbetsbänk i ett verkstadsutrymme, material och verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan skafferi, kyl, frys.
Omonterade träskåpstommar i en verkstad med en borr och ett måttband, och ett barn som hjälper till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nystartat köksskåpsstomme av trä med tydlig fackindelning i ett under konstruktion verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan som att bygga IKEA möbler.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 42 till
  • Laddar…
Du bygger alltså dina egna köksstommar? :surprised::strong:
 
  • Gilla
Mikeson och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Du bygger alltså dina egna köksstommar? :surprised::strong:
Helt klart! :) Ska även bygga lådor och luckor själv!
 
  • Gilla
tjugotal och 8 till
  • Laddar…
Verkligen starkt jobbat av dig och familjen!

Blir riktigt fint!
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Verkligen starkt jobbat av dig och familjen!

Blir riktigt fint!
Tack tack :)
 
Jag har följt tråden från start, i princip.

Kan inte komma över vilket rasande tempo du kör i! Och fruktansvärt snyggt blir det också, allt ser så gediget och välarbetat ut, utan att vara överarbetat.
Verkligen imponerande!

Hade ni planerat och ritat upp absolut allt innan ni började bygga?
För det känns inte som att du behöver fundera och ta beslut över nånting under byggets gång.

En annan står ju och kliar sig i huvudet och funderar hur man gör härnäst 20-30 % av tiden när man håller på med ett projekt.
 
  • Gilla
Fisk3n och 2 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Helt klart! :) Ska även bygga lådor och luckor själv!
Får jag fråga vad de kommer gå på med alla köksstommar i ren material kostnad om man jämnför med att köpa färdigt?
Om du nu skulle ha de uträknat och vill dela med dig =)

Självklart spenderar du ju arbetstimmar på det men de behövs inte räkna med =)
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Horgmo HasselPatrik skrev:
Jag har följt tråden från start, i princip.

Kan inte komma över vilket rasande tempo du kör i! Och fruktansvärt snyggt blir det också, allt ser så gediget och välarbetat ut, utan att vara överarbetat.
Verkligen imponerande!

Hade ni planerat och ritat upp absolut allt innan ni började bygga?
För det känns inte som att du behöver fundera och ta beslut över nånting under byggets gång.

En annan står ju och kliar sig i huvudet och funderar hur man gör härnäst 20-30 % av tiden när man håller på med ett projekt.
Tack :)

Mycket hade vi bestämt innan vi började bygga, nästan allt. Vi planerade husbygget i nästan två år så jag har gått igenom allting i huvudet flera gånger innan vi började. Sen har jag ju ritat huset själv med och då blir det ännu enklare då mycket av måtten har jag i huvudet. Sen om jag stöter på ett problem så löser jag det direkt, då det sällan är gynnsamt att ta det senare.

Annars är det ren och städad arbetsplats som gäller, planera inköp av material så att inget ligger i vägen. Sen gäller det att göra saker i rätt ordning och en sak i taget, och att alltid göra klart det man håller på med.

De där 20-30% att fundera vad man ska göra härnäst får man göra hemma i soffan!
 
  • Gilla
erkka och 7 till
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
Får jag fråga vad de kommer gå på med alla köksstommar i ren material kostnad om man jämnför med att köpa färdigt?
Om du nu skulle ha de uträknat och vill dela med dig =)

Självklart spenderar du ju arbetstimmar på det men de behövs inte räkna med =)
Ska räkna på det, återkommer!
 
  • Gilla
pfv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.