Hej! Jag har nyss hittat ett tomrum i källaren som är igenmurat ca 12 kvm uppskattningsvis med en ventil på utsidan, har tittat igenom den men är svårt att se det är ett litet mörkt rum med slarvigt spikade reglar och skivor men ser inte allt, ska rycka bort ventilen i morgon och titta in. Misstänker att det inte ligger en skatt där hehe men är det någpn som vet varför man lämnar ett sånt stort rum? Huset är från 1939 med källare. Var det någe man gjorde för i tiden? Luftspalt eller liknande? Känns konstigt dock då det är det enda stället i huset som har så. Tacksam för svar ! Mvh
 
  • En ventil på en murad vägg som leder till ett igenmurat rum i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Jotsat och 6 till
  • Laddar…
A Amatörpåhus skrev:
Hej! Jag har nyss hittat ett tomrum i källaren som är igenmurat ca 12 kvm uppskattningsvis med en ventil på utsidan, har tittat igenom den men är svårt att se det är ett litet mörkt rum med slarvigt spikade reglar och skivor men ser inte allt, ska rycka bort ventilen i morgon och titta in. Misstänker att det inte ligger en skatt där hehe men är det någpn som vet varför man lämnar ett sånt stort rum? Huset är från 1939 med källare. Var det någe man gjorde för i tiden? Luftspalt eller liknande? Känns konstigt dock då det är det enda stället i huset som har så. Tacksam för svar ! Mvh
Vad spännande!
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
K
Kan vara en outgrävd del, varför är ju svår att sia om.
Kanske berg som då bedömdes som kostsam att spränga?

Alternativt att huset är tillbyggt och det är torparegrund/krypgrund under ena delen?

Mer bilder och info! :)
 
  • Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
Oljetank?
 
  • Gilla
Smultronetsombyggersjälv och 3 till
  • Laddar…
Har du ingen ritning på huset? :thinking:
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Huset byggt 1939, kanske ett skyddsrum eller en bunker.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Fritzl-källare?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Frankoblanko och 34 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Fritzl-källare?
Tänkte med på det men kom inte på vad snubben hette. Kanske är en tortyrkammare eller rent av en gammal matkällare
 
  • Gilla
Detlovsson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Summa summarum: Det var bättre förr?! :thinking:
 
  • Gilla
Xaktly och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar ingen oljetank, dock kan det vara utbyggt, men återkommer med bilder och svar när jag tar mig in *spännande!*
 
  • Gilla
  • Älska
TobbeP och 8 till
  • Laddar…
A Amatörpåhus skrev:
Tack för alla svar ingen oljetank, dock kan det vara utbyggt, men återkommer med bilder och svar när jag tar mig in *spännande!*
Riktigt ruskigt... egen fritzl källare... millenium eller ännu ruskigare... visa oss bilder
 
  • Gilla
Amatörpåhus
  • Laddar…
lärjungen
Följer med spänning.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Nej det fanns inga, har kollat med kommun
 
  • Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
Kom igen nu ;-)
 
  • Gilla
  • Haha
Quisten och 1 till
  • Laddar…
A Amatörpåhus skrev:
Nej det fanns inga, har kollat med kommun
Vad har du kollat med kommunen?
 
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.