Kväll nu äntligen!
Har inte ätit så mycket idag så jag avslutar med en jätteportion hemmarullade älgköttbullar, hemgjort mos, lite pulversås å keso å sånt! Sköljer ner med en iskall julmust light, man vill ju inte bli fet vettö!
Tallrik med älgköttbullar, potatismos, majs, keso och brunsås samt en julmust light-flaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
När vi köpte huset så fick jag samtidigt sparken!
En sparkstötting lutad mot ett hus med snöig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helrob och 6 till
  • Laddar…
Nu ska jag ta mig ann det sista golvet som ska sågas upp sedan är allt utom toalettgolvet öppnat, detta väntar jag vackert med då toan är relativt fräsch då den handikappanpassade för några år sedan! Renoveringsarbete av golv med sågade plankor och öppna golvsektioner i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsch handikappanpassad toalett med öppen dörr, vita väggar och handtag, sittande toalett, handfat och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Ett alternativ till bygglampor är att köpa Ikeas billiga takspott å använda tillfälligt! Dugligt ljus och överkomlig i pris, så har vi gjort.
 
  • Ikeas takspot med tre lampor installerad på ett ofärdigt tak som belysning under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Nästan allt golv uppe nu, bara på med blåstället å börja ta upp isoleringen. Har lämnar en liten yta golv just innanför ytterdörren så att man inte ska ta ett dödskliv när man kommer in av misstag. Dessutom ligger det en liten slinga av den gamla goda golvvärmen där också och den vill jag inte trampa sönder i förtid.
Renoveringsprojekt visande ett ouppbyggt golv med isolering vid husets entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ofullständigt golv med träplankor och synlig isolering vid en ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
En använd kofot vilar mot en radiator i ett pågående byggprojekt med träreglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trotjänaren får vila lite!
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Vad har ni allihopa för förslag på eldragningar som bör göras nu när golv å väggar är uppe? Förslag på belysning, uttag å allt såntdär som man kan sakna när det är färdigt?
 
Hemmakatten
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Det går sakta att dammsuga golven när det fina dammet envisas med att lägga igen filter och påsar på dammsugaren men fint blir det bara det nån gång skulle bli färdigt!
Men varför har du inte tagit bort gardiner och alla saker i fönstret innan du börjar? Även om du svarar att de ska slängas så är det enklare att slänga dem innan de är fulla med damm och skräp.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men varför har du inte tagit bort gardiner och alla saker i fönstret innan du börjar? Även om du svarar att de ska slängas så är det enklare att slänga dem innan de är fulla med damm och skräp.
De ska inte slängas, ett par spetsgardiner är inte att förringa och skapar dessutom trivsel i denna annars dystopiska miljö! Jag har en hel hög med bra-att-ha saker som jag bär mellan rummen eftersom jag river. Var tyvärr tvungen att bära ut diskstället som var fullt i rengöringsartiklar senast igår!
Nej sanningen är nog bara att jag är lite för lat när det kommer till det som inte ska slängas men som jag inte heller vet var jag ska spara!
 
  • Gilla
Alexandra59 och 2 till
  • Laddar…
Vad ska du isolera golven med?
Hur tänker du med golvvärmen?
Hur ska du styra golvvärmen?
 
B byggarätt skrev:
Vad ska du isolera golven med?
Hur tänker du med golvvärmen?
Hur ska du styra golvvärmen?
Hej!
Det blir vattenburen golvvärme då vi har fjärrvärme i huset.
Jag tänker sätta upp ett fördelningsskåp rygg mot rygg med badrummet så att det ska gå att dra golvvärme i det också om det någonsin behöver repas.
Alla rum på övre planet kommer att förses med golvvärme. De två sovrummen kommer att regleras separat av varsin slinga och en slinga kommer att regleras av en rumstermostat i hallen. Kök och vardagsrum kommer att regleras gemensamt men bestå av olika slingor. Planen är att fördelaren skall vara förberedd för 6 slingor men nyttja 5(1reserv för dusch)
Jag tänker isolera golvet med rockwoll mellan golvåsarna direkt ner på betongen och lägga spårade skivor på golvåsarna. Eftersom betongen tillika är källarens tak så struntar jag i att lägga något under isoler-ullen(noll yttre fukt).
Golvvärmen tänkte jag styra med LK trådlösa rumstermostater då dessa är lättare att flytta på vid möblering alt dålig placering.
Källarens golv rör jag inte alls i detta skede men drömmer nog om att bila ur detta helt och isolera med isodrän och sedan gjuta in värmeslingor någon gång.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Hej!
Det blir vattenburen golvvärme då vi har fjärrvärme i huset.
Jag tänker sätta upp ett fördelningsskåp rygg mot rygg med badrummet så att det ska gå att dra golvvärme i det också om det någonsin behöver repas.
Alla rum på övre planet kommer att förses med golvvärme. De två sovrummen kommer att regleras separat av varsin slinga och en slinga kommer att regleras av en rumstermostat i hallen. Kök och vardagsrum kommer att regleras gemensamt men bestå av olika slingor. Planen är att fördelaren skall vara förberedd för 6 slingor men nyttja 5(1reserv för dusch)
Jag tänker isolera golvet med rockwoll mellan golvåsarna direkt ner på betongen och lägga spårade skivor på golvåsarna. Eftersom betongen tillika är källarens tak så struntar jag i att lägga något under isoler-ullen(noll yttre fukt).
Golvvärmen tänkte jag styra med LK trådlösa rumstermostater då dessa är lättare att flytta på vid möblering alt dålig placering.
Källarens golv rör jag inte alls i detta skede men drömmer nog om att bila ur detta helt och isolera med isodrän och sedan gjuta in värmeslingor någon gång.
Låter bra och var noggrann i ytterkant så att golven blir ordentligt säkrade mot att det uppstår glipor
 
B byggarätt skrev:
Låter bra och var noggrann i ytterkant så att golven blir ordentligt säkrade mot att det uppstår glipor
Jag ska göra mitt bästa!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Gammal pannrum med en äldre grön panna, olika rör, en röd brännare och elpaneler på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till helgen så ska den häringa fulingen få respass!
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
.. Den har för länge sedan fått en ersättare!
 
  • Gammal pannanläggning med rör och ventiler i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.