mexitegel mexitegel skrev:
Byggtrådar med mycket bilder är alltid en favvo att läsa :D

Det ser inte ut som det är första gången du renoverar och bygger?

Keep up the good work :strong:(y)
Tack så mycket, jag har byggt nåt och annat tidigare, bland annat en stuga på 60kvm och ett utedass så jag vet fram och bak på både hammaren och skruvdragare men jag vill inte kalla mig för någon större byggmästare iallafall. Detta känns som mitt största projekt hittills så jag kommer att uppdatera så ofta jag kan! Kul med pepp!
 
  • Gilla
miafors och 4 till
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
Du har bra driv i byggandet, detta ska bli kul att följa!

Jag tror du är helt rätt ute med FTX:en, denna typ av hus brukar ha lite dålig luftväxling, därtill saknas ofta tillräckligt med tilluftsventiler i fasad.

Jag hoppas att fönstrena är i lika gott skick som det ser ut (och att ni ska behålla dom)? Snygga och smäckra!
Tack!
Jag var och talade med en ventilationskille idag och fick lite input om placering o dimensionering av ftx-systemet, det visade sig att jag inte varit helt ute och cyklade i min första skiss men några ändringar blev det iallafall, t.ex frånluft istället för tilluft i tvättstugan. Ska lägga upp en ny bild på det senare med aktuella ventilflöden.

Fönstren är inte i något skick alls att tala om, dragiga och tråkiga över lag så de ligger högt på önskelistan. Men måste tyvärr vänta med dem tills pengarna vuxit till sig lite igen. Funderar på polska plastfönster men de är rätt fula tycker jag så hellre Traryd, elit eller något liknande även om det förstås också finns andra riktigt snygga fönster om man bara är beredd på att betala för dem!
 
  • Gilla
Hipp och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat, ska bli kul att följa :)
Snitsigt med golvvärme i vardagsrummet, me like!!
 
  • Gilla
erik_orebro
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Bra jobbat, ska bli kul att följa :)
Snitsigt med golvvärme i vardagsrummet, me like!!
Tack!
Jo det var absolut en doldis som jag inte hade väntat mig, mycket fundersam var jag när de där rören började framträda under golvet innan jag fick dem till sitt sammanhang!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Tack!
Jag var och talade med en ventilationskille idag och fick lite input om placering o dimensionering av ftx-systemet, det visade sig att jag inte varit helt ute och cyklade i min första skiss men några ändringar blev det iallafall, t.ex frånluft istället för tilluft i tvättstugan. Ska lägga upp en ny bild på det senare med aktuella ventilflöden.

Fönstren är inte i något skick alls att tala om, dragiga och tråkiga över lag så de ligger högt på önskelistan. Men måste tyvärr vänta med dem tills pengarna vuxit till sig lite igen. Funderar på polska plastfönster men de är rätt fula tycker jag så hellre Traryd, elit eller något liknande även om det förstås också finns andra riktigt snygga fönster om man bara är beredd på att betala för dem!
Det låter som du träffat rätt med FTX:en med andra ord, nu när proffsen gett sin välsignelse.

Håller med att plastfönster aldrig blir snyggt, men slår ett slag för de befintliga fönstren ändå. De är ofta relativt enkla att få i skick, ofta räcker det med nya isolerlister och eventuellt skrapa och måla med linoljefärg (ett trevligt vinterprojekt). Nya fönster håller långt från samma kvalitet, så risken är att du låser in dig i ett återkommande byte med 20-30 års mellanrum (och kass funktion de sista 10 åren innan bytet).

Samtidigt slipper du problem som att väggarna kan behöva förstärkas för att bära nya tunga isolerglaskassetter, att fönsterväggarna ofta är självbärande, dvs att karmarna dublerar i funktion som reglar, och att man därför måste bygga en ny regelvägg för de nya fönstren.

Samtidigt är ovan invändningar mot byte något som kan pareras om du undersöker ordentligt innan en fönsterbeställning, det blir lite värre om fönsterfirman "upptäcker" ovan problem när bytet redan är på g (bra sätt att öka på intäkterna, när kunden s.a.s är låst till just den firman).
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Ett tomt rum under renovering med öppet golv, isolering framme, och svarta spånsäckar, med ett snötäckt träd utanför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att packa spånsäckar och isolering måste vara det tråkigaste som finns.. Inte undra på att jag inte gjort något alls senast dagarna..
Nå bara att kavla upp ärmarna och fortsätt! Person i arbetskläder och andningsskydd tar selfie med en mobiltelefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
När jag bytte till fjärrvärme, sålde jag min gamla oljepanna via blocket. Allt går att sälja!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
En igensatt filterstrumpa kopplad till ett byggdammsugarrör som sticker ut ur en hink på ett stökigt bygggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nog är ju Grovisen en bra kompis men tillslut blir ju han också full!
Hur gör ni andra när filterstrumpan tätnat?
 
S Senior skrev:
När jag bytte till fjärrvärme, sålde jag min gamla oljepanna via blocket. Allt går att sälja!
Jag tror inte nån kommer å köper gammalt sågspån på rot, hade ut parkettgolvet till försäljning på frugans facebook förra helgen utan lycka. Jag får nog betala folk för att komma och skotta det tyvärr..
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Nog är ju Grovisen en bra kompis men tillslut blir ju han också full!
Hur gör ni andra när filterstrumpan tätnat?
Är grovis full får du skicka iväg honom på tillnycktring...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Nog är ju Grovisen en bra kompis men tillslut blir ju han också full!
Hur gör ni andra när filterstrumpan tätnat?
Slå av han?
Har du tillgång till tryckluft så blås bakvägen o han blir både nykter o ren.
 
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Är grovis full får du skicka iväg honom på tillnycktring...
Jag gör som TomasJor sa och slår han när han blitt för full!
 
Renoveringsprojekt av golv med synliga golvspår och dammsugare i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går sakta att dammsuga golven när det fina dammet envisas med att lägga igen filter och påsar på dammsugaren men fint blir det bara det nån gång skulle bli färdigt!
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Det går sakta att dammsuga golven när det fina dammet envisas med att lägga igen filter och påsar på dammsugaren men fint blir det bara det nån gång skulle bli färdigt!
Ut med plank över reglarna och in med möbler
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ut med plank över reglarna och in med möbler
Det kommer golvvärme i sinom tid sedan möbler!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.