Nicke Nyfiken
Peter2400 Peter2400 skrev:
Väldigt stor del av elbilarna är tjänstebilar, då fungerar det väl väldigt bra att utnyttja företaget bil maximalt.
Hu batteriet mår efter 3 år spelar mindre roll då.
Har du "cyclat" sönder tjänstebilens batteri i din huselsanläggning, så det fått onormalt minskad kapacitet, så lär restvärdet på bilen minska dramatiskt efter tre år. Det får du/ditt företag betala för när leasingen avslutas.

Så nog har det betydelse.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
anders07 anders07 skrev:
De flesta biltillverkar ger 8-10 års garanti på batterierna och både Tesla och Mitsubishi t.ex. ger 16.000 mils (!) garanti.
Även om batterierna verkar hålla väldigt länge (i alla fall Teslas) så tror jag att garantierna på batterierna kommer att se helt annorlunda ut den dagen biltillverkarna gör det möjligt att använda bilens batteri som buffert för hushållsel.
 
anders07 anders07 skrev:
De flesta biltillverkar ger 8-10 års garanti på batterierna och både Tesla och Mitsubishi t.ex. ger 16.000 mils (!) garanti.

Här kan du läsa mer om hur batterierna egentligen fungerar i en el-bil: [länk]

Du får alltså räkna om på dina kalkyler om vad du anser att det "kostar" i batteri... :)
Och tror du de garantierna gäller om man använder sin bil som batteri för huset?
 
Men låt oss försöka oss på ett noggrannare räkneexempel.
En Tesla 3 har 54kwh batteri kapasitet (Wikipedia). Om detta är 75% av bateiets max kapacitet (artikel länkad ovan), så är batteriet på ~70kwh. Kostnaden för ett batteri ca 1500kr/ kwh(Wikipedia). Dvs ca 100kkr i en Tesla.
Garantin på batteriet är 16.000 mil. (100.000 miles.). Räckvidden är ca 40mil. Så batteri garantin motsvarar 400 laddningar.

Så var laddning av batteriet kostar ca 100.000/400=250kr. Dvs ca 5kr kWh.

Låter fortfarande dyrt för mig. Har jag räknat fel nån stans?
 
Scatterplot av Tesla Model S/X körsträcka mot återstående batterikapacitet med trendlinje
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
J j-o75 skrev:
Jag tror nog att arbetsgivaren har synpunkter på det förfarandet minst lika mycket som skatteverket..
Om man är sin egen arbetsgivare då?
 
Nicke Nyfiken
Nefrums Nefrums skrev:
Men låt oss försöka oss på ett noggrannare räkneexempel.
En Tesla 3 har 54kwh batteri kapasitet (Wikipedia). Om detta är 75% av bateiets max kapacitet (artikel länkad ovan), så är batteriet på ~70kwh. Kostnaden för ett batteri ca 1500kr/ kwh(Wikipedia). Dvs ca 100kkr i en Tesla.
Garantin på batteriet är 16.000 mil. (100.000 miles.). Räckvidden är ca 40mil. Så batteri garantin motsvarar 400 laddningar.

Så var laddning av batteriet kostar ca 100.000/400=250kr. Dvs ca 5kr kWh.

Låter fortfarande dyrt för mig. Har jag räknat fel nån stans?
Du gör helt felaktiga antaganden. Du förutsätter att batteriet slutar fungera när garantin går ut.

Den Teslan som rullat längst i Sverige, går som taxi i Stockholm och har rullat ca 60.000 mil och har bara ca 15 % degradering av batterikapaciteten. För övrigt så har den bilen inte ens kommit halvvägs till tidpunkten då batterigarantn går ut.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du gör helt felaktiga antaganden. Du förutsätter att batteriet slutar fungera när garantin går ut.

Den Teslan som rullat längst i Sverige, går som taxi i Stockholm och har rullat ca 60.000 mil och har bara ca 15 % degradering av batterikapaciteten. För övrigt så har den bilen inte ens kommit halvvägs till tidpunkten då batterigarantn går ut.
Just är väl bara ett litet problem att Tesla inte stöder V2G.
 
Ja det är sant ett batteri håller antagligen 5ggr längre än garantin. Så brukar det vara med elektriska apparater.
Då är det ju endast 1kr extra per kWh.
 
Sen missar man en liten detalj i den här historien... Solcellerna på bilen kommer dessa att klara av att ladda elbilen till och börja med? Ska den sen därefter klara av att leverera el till huset? Det lär dröja innan solceller på ett biltak kommer att klara av att både ladda bilen och därefter huset. Med tanke på att solceller på ett helt tak inte klarar av att göra huset helt oberoende av el.

Sen är det lite kul att se att det finns ett tydligt elbilsläger. Med mottot rör inte min elbil. Ni ni stackare behöver inte vara
oroliga för att vissa bråkar om batterikapacitet och liknande. Elbilen försvinner inte för det. ;)
 
Nicke Nyfiken
R Robert-san01 skrev:
Just är väl bara ett litet problem att Tesla inte stöder V2G.
Det är det väl ingen av biltillverkarna på den svenska marknaden som gör?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är det väl ingen av biltillverkarna på den svenska marknaden som gör?
Jo, Nissan och Mitsubishi gör det.
 
Nicke Nyfiken
B Byggdjuret skrev:
Sen missar man en liten detalj i den här historien... Solcellerna på bilen kommer dessa att klara av att ladda elbilen till och börja med? Ska den sen därefter klara av att leverera el till huset? Det lär dröja innan solceller på ett biltak kommer att klara av att både ladda bilen och därefter huset. Med tanke på att solceller på ett helt tak inte klarar av att göra huset helt oberoende av el.

Sen är det lite kul att se att det finns ett tydligt elbilsläger. Med mottot rör inte min elbil. Ni ni stackare behöver inte vara
oroliga för att vissa bråkar om batterikapacitet och liknande. Elbilen försvinner inte för det. ;)
Tror du missar en stor detalj i den här historien...
Solcellerna sitter på hustaket. Ingen talar om solceller på bilen.
 
Nicke Nyfiken
B Byggdjuret skrev:
Sen är det lite kul att se att det finns ett tydligt elbilsläger. Med mottot rör inte min elbil. Ni ni stackare behöver inte vara
oroliga för att vissa bråkar om batterikapacitet och liknande. Elbilen försvinner inte för det. ;)
Varför tycker du att elbilsägare är ”stackare”? Det är väl ingen som tvingas köpa en elbil mot sin vilja.
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
R Robert-san01 skrev:
Jo, Nissan och Mitsubishi gör det.
Så man kan plocka ström från batteriet via ladduttaget på dessa bilar i Sverige? Det har jag helt missat.:oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.