Då och då dyker jag ner i problemen runt ett kommande fönsterbyte. Byte av husets samtliga fönster alltså. Det jag har kommit fram till är att oavsett stil på de nya fönstren så verkar alla nya fönster på marknaden ha väldigt breda karmar/bågar. Detta ser ju ofta oerhört fult ut om man kikar på äldre hus med nya fönster.

Så frågan är: Finns det några nya fönster som har lite smalare karmar och bågar? Tips mottages tacksamt.
 
Moderna fönster med aluminiumutsida och smala bågar i äldre stil:

Elitfönster Retro eller Vision
Tanums kulturfönster
Velfac har någon modell också

Det bästa är att kika på dem i verkligheten så får man se vad man tycker. Sedan beror det ju rätt mycket på vilket hus det gäller om man ska köra på mer handsnickrade fönster eller något av ovan. Om fönstren är bytta någon gång tidigare så kan en bra början vara att titta på husets ritningar.
 
surris
Elitfönster retro.
Är exakt likadana som mina gamla fönster i huset.
Vit Elitfönster retro med flera rutor, utsikt till träd med gula höstlöv och grusgång, del av lampa och fönsterbräda syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
torbjorn2000 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Lingbo kulturfönster?
 
Det här gäller villa från 1972. Så jag hade tänkt slippa gå på de mest exklusiva hantverken från mörkaste Småland. Min förhoppning är att hitta något som ändå inte bygger så mkt mer än min gamla karm och båge.

Även 70-talshus kan bli ännu fulare :)
 
  • Gilla
  • Haha
nnika och 1 till
  • Laddar…
Det verkar ju onekligen som att kronfönster har ganska smala karmar och mittpost jämfört med andra leverantörer. Hur är det med kvaliteten på kronfönsters träfönster tror ni? Och är de på grön kvist? Försattes inte kronfönster i konkurs nyligen?
 
O Olf Oggler skrev:
Då och då dyker jag ner i problemen runt ett kommande fönsterbyte. Byte av husets samtliga fönster alltså. Det jag har kommit fram till är att oavsett stil på de nya fönstren så verkar alla nya fönster på marknaden ha väldigt breda karmar/bågar. Detta ser ju ofta oerhört fult ut om man kikar på äldre hus med nya fönster.

Så frågan är: Finns det några nya fönster som har lite smalare karmar och bågar? Tips mottages tacksamt.
Mycket bra fråga, själv köpte jag RM fönster från mörkaste Småland. Kopplade 2+1 med ytterbåge i aluminium. Riktiga spröjs mm. Nätta bågar/karmar. Mycket nöjd
 
Velfac har dom smalaste karmarna
 
Bra tips,

Borde inte egentligen smala karmar/bågar innebära bäst isolering också? Själva glaskassetten isolerar väl bättre än båge och karm? Eller?
 
Har haft treglasfönster i ett hus, aldrig mer. De isolerar nog bra mitt på glaset, metallisterna mellan glasen fungerar som köldbrygga. Fick is på insidan när det blev kallare än ca minus 10
 
hscn hscn skrev:
Har haft treglasfönster i ett hus, aldrig mer. De isolerar nog bra mitt på glaset, metallisterna mellan glasen fungerar som köldbrygga. Fick is på insidan när det blev kallare än ca minus 10
Nästan alla nya fönster har varmkant, helt enkelt en isolerad distans mellan glasen.
Så det behöver du inte vara rädd för.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
S
O Olf Oggler skrev:
Då och då dyker jag ner i problemen runt ett kommande fönsterbyte. Byte av husets samtliga fönster alltså. Det jag har kommit fram till är att oavsett stil på de nya fönstren så verkar alla nya fönster på marknaden ha väldigt breda karmar/bågar. Detta ser ju ofta oerhört fult ut om man kikar på äldre hus med nya fönster.

Så frågan är: Finns det några nya fönster som har lite smalare karmar och bågar? Tips mottages tacksamt.
Renovera befintliga.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nästan alla nya fönster har varmkant, helt enkelt en isolerad distans mellan glasen.
Så det behöver du inte vara rädd för.
Jag är inte rädd för att pröva nyheter men faktum är att treglasfönsterköpet nog är mitt livs sämsta husinvestering. Jag länkar till byggnadsvårdsföreningen för förklaring. https://byggnadsvard.se/fonsterbyte-nagon/ Vill bara tillägga att mina treglasfönster från SP-snickerier var betydligt sämre, de höll i snitt cirka tio år jämfört med artikelns 25-30 år.
En "varmkant" är vad jag efter googling förstår en plastlist istället för aluminiumdito, den reducerar risken (inte tar bort) för frost på insidan enligt en fönstertillverkare. https://www.bonusfonster.se/info/varm-kant Inte helt övertygande enligt min mening.
 
Kolla in Ekstrands fönster och för dom har ett snyggt två lufts fönster med en 2-glas kassett i med ett u-värde på 1,1-1,2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.