Jasså? TS har Vattenfall. Säljer inte dom el?
 
A
useless useless skrev:
Jasså? TS har Vattenfall. Säljer inte dom el?
Mata inte trollen,det är synd om dom!
 
  • Gilla
  • Haha
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jasså? TS har Vattenfall. Säljer inte dom el?
Inte nätbolaget, de måste vara separerade från elhandelsbolag.

Men som alla kommersiella företag jobbar de på att maximera vinsten. På en monopolmarknad löser man det genom att höja priset så mycket det bara går. Dvs, så mycket reglerna tillåter. Det skulle de gjort även om de haft annan lönsam verksamhet i samma bolag.
 
T
När jag loggar in på vattenfall så får jag upp att jag kan vintersäkra.

Någon som gjort detta? Jag har kört på rörligt sedan i våras, tänker nog fortsätta göra det. Och sedan binda priset i vår när priserna är lägre.

Hur tänker ni andra?
 
Att låsa elpriset eller ”vintersäkra” kan du se som en försäkring. Det blir nästan alltid dyrare, men du är skyddad mot överraskande höga elpriser.

Fastprisavtal följer inte dagspriset på el. Det finns inte någon speciell säsong då det är billigare att teckna ett fastprisavtal.
 
T
Märkligt, det var precis vad som fanns enligt vattenfall! Detta måste kollas upp.
 
@Thomas' att ”vintersäkra” elpriset är oftast bara lönande om man har (vattenburen) elvärme, eventuellt även om man har LLVP, med annan uppvärmning så ändras inte elförbrukningen så mycket mellan sommar & vinter.

Vi har bara hushållsel som elförbrukning å det är inte många kWh i skillnad mellan sommar å vinter.
 
D Daniel 109 skrev:
Men det är ju inte 1,91kr skatt. Det är en helt felaktig siffra.
D Daniel 109 skrev:
Men det är ju inte 1,91kr skatt. Det är en helt felaktig siffra.
Så hur mycket av totalkostnaden för el i ett vanligt hus är skatt?
I TS exempel ovan har han betalat 30.894 kr för 9328 kWh. Hur stor andel av de 30.894 kronorna är olika energiskatter och moms? Alltså totala skattekostnaden. Hjälp mig att räkna då jag tydligen räknar helt felaktigt.
 
R Robert-san01 skrev:
Är det bytt mätare så du inte blir debiteras för det du matar ut? Hur m många kWh blev du debiterad resp ersatt för Juli-Aug?
Jag ska bifoga förbrukningsunderlag strax, men tyvärr tog dom bort all tidigare data innan solcellsanläggningen installerades (2016-xx-xx - 2019-07-15).
 
Keiler:
6179kr moms
3237kr elskatt

Det är ca 30% eller 1kr/kWh i det fallet. Inte i närheten av 2kr/kWh med andra ord. Och elskatten är en mindre del av det.
 
Redigerat:
Det var som ni sa, nov och dec fakturan från 2018 ingick i detta räkneskapsåret.
Sen gjorde jag en beräkning per faktura och den faktiskta kWh priset var runt 2 kr.
Tabell som visar elförbrukning och kostnader för elnät och elhandel med kWh och kr/kWh från 2018 till 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man blir bara så paff när man öppnar upp sidan och det står totalt fakturerat för i år 30 000 och 9000 kWh förbrukat.
Jan:
Elräkning med fördelning av kostnader inklusive kWh-förbrukning och elhandel från Vattenfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Feb:
Elräkning som visar detaljerad förbrukning och kostnad för el under perioden december 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mar:
Elräkningsdetaljer för januari med förbrukning, elpriser och total kostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Apr:
Elräkning med specificerad förbrukning på 1734 kWh och kostnader för elnät och elhandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maj:
Elräkning med specificerade kostnader för elhandel och elnät, inkluderar kWh-priser och totalsumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Faktura för elhandel och elnät med specifikation av förbrukning, priser och total kostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jun:
Elräkning med specifikation av kWh förbrukning och kostnader för elnät och elhandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jul-Sept inkl solcellsanläggningen:
Elräkningsdetaljer som visar fördelning av kostnader och kWh förbrukat under 2019 med Vattenfalls logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elräkning med specifikation på mikroproduktion och insättningar från Vattenfall för perioden juli-september 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Robert-san01 skrev:
Är det bytt mätare så du inte blir debiteras för det du matar ut? Hur m många kWh blev du debiterad resp ersatt för Juli-Aug?
Förbrukningspost:
Kostnader för elhandel och elnät för perioden 2019-07-16 till 2019-09-30
Förbrukning 2 023 kWh

Summa Elhandel: 2 161,15 kr
Summa Elöverföring: 3178,86 kr
Totalt: 5340,01 kr


Inmatningspost:
Kostnader för elhandel och elnät för perioden 2019-07-16 till 2019-09-30
Inmatning 1 825 kWh
Summa: -1474,45 kr


Detta är också lite roligt (sarkastisk)
Förbrukar 2023 kWh - inmatning 1825 kWh = 198 kWh
Och för det betalar man då: 3865,56 kr

3865,56 kr / 198 kWh = 19 kr / kWh
 
I ivan82 skrev:
Förbrukningspost:
Kostnader för elhandel och elnät för perioden 2019-07-16 till 2019-09-30
Förbrukning 2 023 kWh

Summa Elhandel: 2 161,15 kr
Summa Elöverföring: 3178,86 kr
Totalt: 5340,01 kr


Inmatningspost:
Kostnader för elhandel och elnät för perioden 2019-07-16 till 2019-09-30
Inmatning 1 825 kWh
Summa: -1474,45 kr


Detta är också lite roligt (sarkastisk)
Förbrukar 2023 kWh - inmatning 1825 kWh = 198 kWh
Och för det betalar man då: 3865,56 kr

3865,56 kr / 198 kWh = 19 kr / kWh
Skall du få siffrorna korrekt får du även ta med skattereduktionen på utmatat.
 
Har rörligt pris. Här samma tariff E4


I ivan82 skrev:
Hej, jag blir inte klok på Vattenfall.
Är det rimligt att man ska betala 3,31 kr/kWh?
Blir så förbannad!

[bild]
 
  • Elkonsumtion och kostnad från 2019, 10313 kWh användning och 18728 SEK fakturerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag inte läst hela tråden. Inte ordentlig iaf. Men noterade att TS hade solcellsanläggning. Och då borde de kWh man köper netto kunna bli ganska dyra.

Antag som exempel följande:
* årsförbrukning 10 MWh
* egen produktion 9 MWh

Då köper man 1000 kWh. Dessa stackars timmar skall då ta:
* alla fasta avgifter
* nätkostnad för att skicka el fram och tillbaka. För den egna produktions lär till stor del säljas och köpas tillbaka. Och man använder ju nätet i båda riktningar då och då är det skäligt att man betalar för det på något sätt.

Låter inte konstigt alls att totalkostnaden utslaget på de timmar man netto köper blir högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.