D Daniel 109 skrev:
Vad är det som är konstigt? Mer än enheten på din solkraft.

Edit: Ivan ändrade sitt inlägg utan minsta notis om det.
Ändrade bara enhet visste inte att man var tvungen att notifiers dig.
 
Det ser ut som en ganska normal förbrukning.
 
I ivan82 skrev:
Ändrade bara enhet visste inte att man var tvungen att notifiers dig.
Det är inte mig du ska informera. Men att ändra ett inlägg så att efterföljande inlägg tappar sin mening bör man inte göra, om man ändå gör det är det lämpligt att skriva att man gjort det.
 
  • Gilla
Kire_78 och 2 till
  • Laddar…
I ivan82 skrev:
Det är 20A säkring som installerades i juli. Det som gör detta ännu konstigare är att i juli installerade vi solcellsanläggning på 10kW som producerade i genomsnitt 50 kWh/dag.
Vad har du för fast elnätsavgift per år, med en 20A säkring?
 
Horgmo HasselPatrik skrev:
Vad har du för fast elnätsavgift per år, med en 20A säkring?
Nättariff Enkeltariff E4
Abonnemangsavgift 6 050 kr/år
Överföringsavgift 34,00 öre/kWh
Energiskatt 43,38 öre/kWh
Giltighetstid 2016-12-21 - tills vidare
 
Som jag skrev i inlägg 2 så åker kr/kWh uppåt ju mindre el du köper eftersom dom fasta kostnaderna blir större del.
 
Det var saftigt! Jag har 2644kr/år i fast avgift 20A och 20öre/kWh! Förbrukar 12500kWh/år. Bor i småstad.

Hur kan det skilja så mycket för samma tjänst?
 
TS bor i sydligaste Sverige dit kraftledningarna knappt når.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
Kan nog också känna att 1,91 snabbt, lätt o grovt avrundat till 2 är fullt godkänt som ett inlägg i en sån här tråd (när det inte är något som handlar om hur man skall göra eller säkerhet eller så)
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
I ivan82 skrev:
Det är 20A säkring som installerades i juli. Det som gör detta ännu konstigare är att i juli installerade vi solcellsanläggning på 10kW som producerade i genomsnitt 50 kWh/dag.
Är det bytt mätare så du inte blir debiteras för det du matar ut? Hur m många kWh blev du debiterad resp ersatt för Juli-Aug?
 
MultiMan
useless useless skrev:
TS bor i sydligaste Sverige dit kraftledningarna knappt når.
Jag bor i Höga kusten och betalar över 7000kr i fasta nätavgifter per år. Till det kommer ca 5000kr i fasta avgifter till elleverantören,dvs 12 000kr per år i kostnader jag inte kan påverka. Finns gott om ledningar här till massabruken i närheten.
Det är så man driver miljöpolitik och skapar motivation till att dra ner på den rörliga förbrukningen. Vad är det vi ofta hör från politikerhåll? "Hela Sverige ska leva!"
I mitt fall motsvarar de fasta elavgifterna 12% av min inkomst efter skatt.
 
Redigerat:
  • Arg
Finnpucko
  • Laddar…
H Herr mpm skrev:
Kan nog också känna att 1,91 snabbt, lätt o grovt avrundat till 2 är fullt godkänt som ett inlägg i en sån här tråd (när det inte är något som handlar om hur man skall göra eller säkerhet eller så)
Men det är ju inte 1,91kr skatt. Det är en helt felaktig siffra.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag bor i Höga kusten och betalar över 7000kr i fasta nätavgifter per år. Till det kommer ca 5000kr i fasta avgifter till elleverantören,dvs 12 000kr per år i kostnader jag inte kan påverka. Finns gott om ledningar här till massabruken i närheten.
Det är så man driver miljöpolitik och skapar motivation till att dra ner på den rörliga förbrukningen. Vad är det vi ofta hör från politikerhåll? "Hela Sverige ska leva!"
I mitt fall motsvarar de fasta elavgifterna 12% av min inkomst efter skatt.
Mycket av dessa kostnader är inte på grund av miljöpolitik. Det är dyra nätavgifter som står för en stor del av kostnaden.
Sedan kan man fundera på om det verkligen är dyrt för en så högkvalitativ energiform. Alternativen är inte i närheten.
 
Till viss del beror det på miljöpolitik. Vi pressas att förbruka mindre energi och då måste elbolagen ta in pengarna på andra sätt än att sälja kilowattimmar.
 
  • Gilla
OramaC
  • Laddar…
Nätbolagen säljer ingen el alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.