C cdx873v skrev:
Hur har det gått för er med Vaillant? Vore kul att höra så här några år senare. Ska eventuellt installera en hos mig.
Köp för guds skull svenskt. Har haft hjärnblödning vid fler än en vaillant pump.
 
Vad jag har hört är Nibe sämst när det gäller service från tillverkaren, Vaillant har egna servicetekniker med servicebilar ett samtal bort som sköter garantiåtgärder. Om jag skulle välja nytt hade det blivit Vaillant.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Pumpen har värmt kåken i drygt 4 år nu och det enda jag har gjort med den var att sänka innertemperaturen någon grad. Annars har den snurrat utan problem och avbrott sedan den installerades, huset är varmt och katterna som tillbringar mer tid i huset än jag är nöjda. :)
Klockrent. Var bra skillnad i pris när jag fick lite offerter. En offert låg på 100 000 kr mer än den näst dyraste. Sjuk skillnad för samma pump. Men det får bli en Vaillant. Säljaren berättade att dom var störst i Europa på värmepumpar, låter bra alla fall, haha
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
D docboy skrev:
Köp för guds skull svenskt. Har haft hjärnblödning vid fler än en vaillant pump.
Jaså? Vad är det som har varit problem med då?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cdx873v skrev:
Klockrent. Var bra skillnad i pris när jag fick lite offerter. En offert låg på 100 000 kr mer än den näst dyraste. Sjuk skillnad för samma pump. Men det får bli en Vaillant. Säljaren berättade att dom var störst i Europa på värmepumpar, låter bra alla fall, haha
Det stämmer, men de är allra störst på gaspannor, i Tyskland och Europa är ju gas en otroligt vanlig värmekälla.
 
D docboy skrev:
Gjutjärn har man som avloppsrör inte värmerör. Vi pratar om brinesidan på värmepumpen. Det blir kondens och rostar sönder väldigt snabbt.
Gillar att du kommenterar en tråd från 2015?
OK, brine är ju en annan sak, även om man har rostkydddande etanol på insidan så blir det som sagt kondens på utsidan.
Kul va att tiden kommer ikapp? :)
 
Hur har det gått för era Vaillantpumpar? Jag har tagit offert på en mindre leverantör som levererar Vaillant, den är bra mkt billigare än de övriga, men upplever att man får göra mkt själv innan installationen.

Vad tänker ni andra?
 
L Lilla Yk skrev:
men upplever att man får göra mkt själv innan installationen.
Vad mer får du göra ? , alla andra fabrikat har lika konsept på förarbete inför en installation.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad mer får du göra ? , alla andra fabrikat har lika konsept på förarbete inför en installation.
måste fixa i trädgården, riva ner häcken då de inte har någon kran som kan lyfta riggen över häcken. På de större firmorna hade de kran. Är det mer sårbart att anlita mindre firma än en stor?
 
Det avgör du själv och till vilken kostnad det genererar, du är inte ensam om att fått flytta staket/häck eller annat för att få in en rigg och borra.
 
Tuffar på som tåget. Knappt man kommer ihåg hur pannrummet ser ut. Inga som helst problem!
 
D docboy skrev:
Haha XXX XXX. Hoppas du inte får problem med din värmepump bara. Se för guds skull till att han drar Brine sidan i koppar och inte aducerade stålrör vilket han gjort åtskilliga ggr. Har vart i kontakt med kunder som råkat ut för detta där han fullständigt skitit att fixa detta.
Aldrig träffat karl men vet att många kunder ångrar sig i efterhand som lät honom göra jobbet.

Men han kan ju ha blivit bättre.
Nu är ju det här en gammal tråd men hoppar in ändå iom att det finns så lite info om vaillant och tyckte själv det var drygt då jag skulle välja pump. Ringde ett 10tal tidigare kunder till bergvärmetjänst som bor I närheten av mig (Skellefteå) ur den långa lista med referenser han skickade mig ihop med offerterna, alla var nöjda.. Så han fick jobbet då jag upplevde honom som seriös och serviceinriktad + att det skilde drygt 10k till de andra offerterna jag tagit in..
Har ett 180m hål med en flexocompact vwf 82/4. Allt är ordentligt gjort. Inga svartrör bara koppar.
Funkar klockrent.
D docboy skrev:
Haha XXX XXX. Hoppas du inte får problem med din värmepump bara. Se för guds skull till att han drar Brine sidan i koppar och inte aducerade stålrör vilket han gjort åtskilliga ggr. Har vart i kontakt med kunder som råkat ut för detta där han fullständigt skitit att fixa detta.
Aldrig träffat karl men vet att många kunder ångrar sig i efterhand som lät honom göra jobbet.

Men han kan ju ha blivit bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J
martin43 martin43 skrev:
Glömde det viktigaste, vilka garantier får du?
Vaillant 10-15 år på sina kompressor
Nibe var det 3 år?
 
J
L Lilla Yk skrev:
Hur har det gått för era Vaillantpumpar? Jag har tagit offert på en mindre leverantör som levererar Vaillant, den är bra mkt billigare än de övriga, men upplever att man får göra mkt själv innan installationen.

Vad tänker ni andra?
har valt Vaillant väldigt känd i mitt hemland. inte så känd i Sverige.
men otrolig bra tysk kvalite.
hög garanti tid.
nu andra pumpen i andra huset blir åxå en Vaillant Flexocompact
 
Inget fel på den, men den har en rostfri tank och passar inte om det är kalkhaltigt vatten där du bor. Rostfritt och kalk gillar inte varandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.