N NoOne2k skrev:
Jag kan hålla med dig om att det är svårt att jämföra de olika typerna av lås, ett doorman med koppling till verisure erbjuder helt andra möjligheter till övervakning och fjärrstyrning av låset jämfört med ett dumt klassiskt lås. Men någonstans måste man ändå förhålla sig till livslängden. Mitt resonemang var ett svar till @pfb som ställde sig frågande till livslängden.
N NoOne2k skrev:
Jag kan hålla med dig om att det är svårt att jämföra de olika typerna av lås, ett doorman med koppling till verisure erbjuder helt andra möjligheter till övervakning och fjärrstyrning av låset jämfört med ett dumt klassiskt lås. Men någonstans måste man ändå förhålla sig till livslängden. Mitt resonemang var ett svar till @pfb som ställde sig frågande till livslängden.
Jag håller helt med dig, jag svarade på fel inlägg!
 
Jo, det är dumt att jämföra ett analogt lås med ett digitalt, jag håller med. Samtidigt är det ju så att huvudsyftet - att hålla dörren låst - är (för mig) viktigare än allt annat. Jag läser inlägg som att "nu strular låset igen", "det gick inte att låsa", "kylan gör att låset fungerar dåligt" och blir så klart fundersam. Om låset fungerar dåligt när det är kallt så spelar det i min värld ingen roll om det har hundra andra superbra funktioner. Låset ska fungera, utan strul, jämt.
Men visst, det är dom med problem som skriver här, och det är de inläggen som jag som är lite skeptisk snappar upp. Om produkten vore allt för dålig så skulle det ju inte gå att sälja den, det förstår jag också.
 
G gurra48 skrev:
Är det ingen som har erfarenheter kring apparna/modulerna som kan styra låset?
Tänker på Verisure modul/app och Yales egna modul/app. Vilken ska jag välja?

Någon skrev ovan att Verisure-modulen gäller nu men utan motivering...
Vi har Yale tillsammans med Verisure och det fungerar verkligen klockrent. Har snart haft det i ett år och hittills har vi inte haft ett endaste problem (peppar peppar). Det är väldigt smidigt med enkla inställningsmöjligheter. Också skönt att ha det inställt som hos oss att dörren låser sig automatiskt efter 2 sekunder. Det är också en trygghet att få notis när något av barnen kommer hem från t ex skolan. Om vi behöver släppa in någon tillfälligt, exempelvis en städare är det väldigt enkelt att larma av och låsa upp dörren med appen. Går ju också att ge ut tillfälliga koder och dylikt om man vill det. Jag ger Yale tillsammans med Verisure en stark köprekommendation.
 
  • Gilla
gurra48
  • Laddar…
P pfb skrev:
...Ett analogt lås funkar i 20-30 år (?), hur länge hänger ett Doorman med?
Det är en konsumentprodukt så det är svårt att veta men räkna med 5 år i alla fall. Även om det håller mekaniskt kommer elektronik och funktionalitet att åldras. Då kommer det troligen att finnas alternativ som är intressanta.
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Vi har Yale tillsammans med Verisure och det fungerar verkligen klockrent. Har snart haft det i ett år och hittills har vi inte haft ett endaste problem (peppar peppar). Det är väldigt smidigt med enkla inställningsmöjligheter. Också skönt att ha det inställt som hos oss att dörren låser sig automatiskt efter 2 sekunder. Det är också en trygghet att få notis när något av barnen kommer hem från t ex skolan. Om vi behöver släppa in någon tillfälligt, exempelvis en städare är det väldigt enkelt att larma av och låsa upp dörren med appen. Går ju också att ge ut tillfälliga koder och dylikt om man vill det. Jag ger Yale tillsammans med Verisure en stark köprekommendation.
Jag antar att din rekommendation ovan är baserad på Verisures fristående lösningar, dvs lösning utan larm och abonnemang/månadskostnad? (du syftar alltså på tex endast denna fristående del som finns lite här som där på nätet: Googla "YALE DOORMAN LÅSSATS BUNDLE V2N". För pratar vi Verisure med deras månadsavgifter så har vi ett helt annat prisläge! (400-600kr/månaden, för de må vara bäst på sin sak, men räkna på fem år...)

Men du syftar på 4100kr lösning ovanför, och thats it?

Själv letar jag svar kring mitt behov som är:
# 2 Yale-lås
# Godtycklig larminstallation (3 pir med bild, 1 brand, 1 kodpanel)
# Styrning av allt från en app
# Ingen utryckningar/larmtjänst

Yalelåset verkar inte ha konkurenter (främst pga integreringen med av/på av larmet) men jag står här och väljer mellan det som, kanske slarvigt uttryckt, kallas Yale HUB eller Verisurs HUB. Om vi testar tanken att priset är det samma för vad som söks - vilken app är bäst och varför? Var finns begränsningar?

Så vem har erfarenhet av apparna - och då lösningar utan abonnemang?
E
 
G gurra48 skrev:
Är det ingen som har erfarenheter kring apparna/modulerna som kan styra låset?
Tänker på Verisure modul/app och Yales egna modul/app. Vilken ska jag välja?

Någon skrev ovan att Verisure-modulen gäller nu men utan motivering...

Mycket bra fråga - ni som har input får gärna förtydliga om ni har fristående lösningar eller med Verisurse/Yales larm. Framförallt vore det kul att höra från er som har Yales larm. De har ingen möjlighet till larmutryckning tror jag - men nåväl ett larm.
 
D danne.sk skrev:
Parper, är låset dött när du trycker stjärna utifrån när du skall låsa? Skulle ha begärt utbyte på garantin då det är fabriksfel då det lagt av så fort. Mitt har ibland inte velat låsa men då har man inte tryckt in dörren tillräckligt så hakregeln inte gått ut riktigt pga dålig ytterdörr och har extra tätningslister men då meddelar låset med en truddelutt.

Det enda som jag vet har varit problem med Yale Doorman är låskistan som jag skrivit om ovan men aldrig elektroniken.

Själv skulle jag inte vara utan låset då jag har 3 barn på 7,10,12 som går till & från skolan själva och aldrig behöver nyckel och jag får feedback ifrån låset vid all passage och av vem som gått in/ut.

Har du kvar låset? Lika possitiv?
Nyfiken på vilken tjänst du hade som gav dig input då - och om du har samma tjänst idag. Yale-lösningen eller den med Verisure?
Tacksam
E
 
R
Jag har Doorman ihopkopplat med Yales larm.

Har 3st Doorman, 1st knappsats, 3st brandvarnare, 1st deckare, 1st kamera, 2st dörr / fönster kontakter samt centralenhet.

De enda jag stör mig på är att man inte får en notis om exempelvis låg batterinivå hos en enhet. Då piper centralenheten och man får gå in i appen o kolla
 
E EmilÖrn skrev:
Har du kvar låset? Lika possitiv?
Nyfiken på vilken tjänst du hade som gav dig input då - och om du har samma tjänst idag. Yale-lösningen eller den med Verisure?
Tacksam
E
Jag har fortfarande Yale Doorman, först V2 ifrån 2013 men bytte 2015 till V2n Verisure integrering och har inte haft några problem alls sedan jag fick nya versonen på låskista 2018 (hakregeln åkte ut i tid och otid efter ett tags användande). Verisure kopplingen har funkar helt felfritt hela tiden och har blivit bättre och bättre (och snyggare) efter varje app-uppdatering. Enkelt att snabbt kunna öppna låset på distans eller på gården med touch-id med snabb respons inom någon sekund och fullständig återkoppling vem och när familjen låser/låser upp dörren då jag har 3 barn som går i skolan. Skönt att aldrig behöva ha nycklar med sig till huset.

All programmering med inställningar/administrering av användare görs via appen/datorn och vad jag läst så finns väl inga fördelar med Yales hub idag gentemot Verisure om man nu inte har deras larm också som ändå inte tilltalar mig. Jag har AlertAlarm installerat som vi får aktivera/avaktivera separat med app eller kodpanel personligen så kör jag hellre separat dörrlås och larm för att jag inte ska vara beroende av larmintegrering emot låset, då kan jag välja vilket larm jag vill när jag tänkt byta, just nu verkar Ajax vara det mest intressanta.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi har Verisure larm med abonnemang.
 

Hej! Fått bekymmer med låsningen på våran yale nu när kylan kommit.
Stänger man dörren som vanligt går det inte att låsa utan man får felmedelande.
Trycker man ner handtaget och sedan prövar låsa funkar det.
Suttit i ca 3 månader fungerat klockrent fram tills nu. Har kontrollerat måttet mellan kista/slutbleck ca 3 - 4 mm. Har slutbleck 1487-3 som satt orginal även testat medföljande slutbleck 1487-2.

Någon som har ideer på åtgärd.

Mvh Elf
 
Har haft ett yale doorman lås på kontorsdörren i en butik ca 3 år. Det var den gamla modellen v2. Den nya heter v2n.
Låset har aldrig krånglat, förutom att batteriet behöver bytas ibland .
Dörren öppnas och stängs säkert 20 ggr per dag. Nu sitter ju låset inomhus, så det blir inte samma belastning som utomhus med kyla regn och rusk.
 
Jag justerade ut mitt i dörren med 1mm distans. Har funkat utan problem sedan dess
 
MrPlow
E EmilÖrn skrev:
Jag antar att din rekommendation ovan är baserad på Verisures fristående lösningar, dvs lösning utan larm och abonnemang/månadskostnad? (du syftar alltså på tex endast denna fristående del som finns lite här som där på nätet: Googla "YALE DOORMAN LÅSSATS BUNDLE V2N". För pratar vi Verisure med deras månadsavgifter så har vi ett helt annat prisläge! (400-600kr/månaden, för de må vara bäst på sin sak, men räkna på fem år...)

Men du syftar på 4100kr lösning ovanför, och thats it?

Själv letar jag svar kring mitt behov som är:
# 2 Yale-lås
# Godtycklig larminstallation (3 pir med bild, 1 brand, 1 kodpanel)
# Styrning av allt från en app
# Ingen utryckningar/larmtjänst

Yalelåset verkar inte ha konkurenter (främst pga integreringen med av/på av larmet) men jag står här och väljer mellan det som, kanske slarvigt uttryckt, kallas Yale HUB eller Verisurs HUB. Om vi testar tanken att priset är det samma för vad som söks - vilken app är bäst och varför? Var finns begränsningar?

Så vem har erfarenhet av apparna - och då lösningar utan abonnemang?
E
Sector alarm har ju också en modul samt integration.

Men verisure lösning utan larm (med godtyckligt separat larm om man vill) är den billigaste lösningen.

Men låset är ju rent mekaniskt långt ifrån ett manuellt lås.
 
E Elfstrand89 skrev:
[video]
Hej! Fått bekymmer med låsningen på våran yale nu när kylan kommit.
Stänger man dörren som vanligt går det inte att låsa utan man får felmedelande.
Trycker man ner handtaget och sedan prövar låsa funkar det.
Suttit i ca 3 månader fungerat klockrent fram tills nu. Har kontrollerat måttet mellan kista/slutbleck ca 3 - 4 mm. Har slutbleck 1487-3 som satt orginal även testat medföljande slutbleck 1487-2.

Någon som har ideer på åtgärd.

Mvh Elf
Byt låshus, du kan höra hur motorn i låset kör men att låsningen misslyckas. Låshuset får rätt signal från skylten men låser inte. Det betyder att något är fel i låshuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.