Hej, jag blir inte klok på Vattenfall.
Är det rimligt att man ska betala 3,31 kr/kWh?
Blir så förbannad!

Skärmdump från Vattenfalls mobilapp som visar elavtal och årsförbrukning på 9 328 kWh med en kostnad på 30 894 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ju mindre du gör av med ju högre pris/kWh blir det, så om du vill få ner kr/kWh så ska du öka din förbrukning. Anledningen är att i totalkostnaden ingår ju även dom fasta kostnaderna.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A
I årets fakturering ingår säkert nov-dec från i fjol,så det blir nog inte så mycket per kw som 3kr.håller dock med om att det är orimligt höga nätkostnader+skatt man betalar,vi får hoppas att sänkningen av nätavgifterna slår igenom nästa år :thinking: som utlovat!
 
Oj! Nu kollade jag snabbt bara, för september månad betalade jag 1,232kr per kWh. Med elnät och elhandelsbolag.
 
Elen är ju egentligen inte dyr om man tänker på att av de 3,31 kr/kWh är cirka två kronor skatt...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vad har du för huvudräkning?
 
Jag undrar också hur man räknar när man kommer fram till det.
 
Energiskatt på elpriset plus moms på elpriset och moms på energiskatten...
Illustration av en glödlampa som visar fördelningen mellan elpris och skatt, med 42% el och 58% skatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag menar är att själva elen inte är dyr, i förhållande till den totala kostnaden för att få ström i våra hus. När mer än hälften av priset är skatt.

Likadant med t.ex bensinen. Soppan i sig är överkomlig men det kostar att tanka när det är ca 60% skatt på varje liter.
 
Redigerat:
Men du räknar fullständigt fel.
Den dör bilden plockade du från skattebetalarna.se. Ovanför bilden står det att skatten är 34,7öre/kwh. Sedan tillkommer moms på elen och skatten. 43,4öre/kwh i elskatt inklusive moms. Då tillkommer momsen på elen. Men du är inte i närheten av dina 2kr.
 
Ja, bilden är mycket riktigt plockad därifrån.
Jag kanske missförstod TS prisexempel på 3,31 kr/kWh som det pris han betalar totalt för sin el men faktum är ändå att 58% av det totala elpriset är skatt.

(58% av 3,31 är 1,92, cirka 2, för de som undrade hur jag räknar)
 
Redigerat:
Då gjorde du ett galet antagande, och räknar fullständigt galet.
 
Det är 20A säkring som installerades i juli. Det som gör detta ännu konstigare är att i juli installerade vi solcellsanläggning på 10kW som producerade i genomsnitt 50 kWh/dag.
 
Redigerat:
Juli:
Diagram visar solenergiproduktion per dag och jämförande energi per månad för juli 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aug:
Statistik över solenergiproduktion för augusti 2019 i kWh per dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sep:
Statistik över solenergiproduktion i september 2019 med dagliga kW-h värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Okt:
Stapeldiagram över en månads solenergiproduktion med dagliga kWh-värden och totalt för månaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nov:
Graf över solenergiproduktion i kWh för olika dagar i november 2019, med en topp på över 18 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det som är konstigt? Mer än enheten på din solkraft.

Edit: Ivan ändrade sitt inlägg utan minsta notis om det.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som är konstigt? Mer än enheten på din solkraft.
Tycker som sagt att det inte borde kosta så mycket och undra nästan om Vattenfall har kopplat elmätaren fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.