Hejsan!

Nu inför sommaren har vi för avsikt att bygga en altan till vårt nybyggda Lyckan med vinkel från Eksjöhus. Enligt bifogad bild kan ni se hur vi har lagt ut reglar som tillsammans utgör en skiss för hur vi vill att vår altan skall se ut. Den andra bilden kanske bättre beskriver formen vi önskar än den första bilden. Problemet är väl kanske inte formen i sig, utan vi är nu ute efter information om hur vi bäst kan förverkliga vår ”altandröm”. Initialt hade vi funderingar om att nyttja plitar, men efter samtal med diverse bekanta lutar det nu åt att vi kommer att bygga altanen direkt på marken. Men allt är så här långt endast tankar. Vad anser ni är bäst? Med tanke på att plattan är så pass låg känns det lite ”overkill” att gräva ned en massa plintar, eller? Vi är mycket tacksamma för, konstruktiva, synpunkter. Ha en fortsatt trevlig dag!

Bilder:
Hossmo_Altan_Img1.jpg
Hossmo_1_65.png
 
Problemet med ett nybygge är att marken runt huset oftast är schaktad och återfylld massa. Det innebär att massan kommer sätta sig mer än gammal massa.
Bygger ni direkt på marken finns det därför risk att altanen kommer flytta sig neråt och från huset olika mycket.

Vill ni tvunget bygga direkt på marken föreslår jag att ni tar dit en STOR markvibrator och paddar massan stenhård. Ingen 60 kg padda utan en 150 kg maskin.

Angående plintar: tror inte du behöver så många plintar uppskattat från din bild.
Gräv/ borra ner till 100 cm, packa botten med en påle, fyll upp 30 cm med tjockflytande grovbetong och placera 70 plintar direkt i betongen. Fyll igen hålen direkt när du tycker plinten står i lod.

I plintarnas stolpfästen kan du sedan montera dina bärreglar direkt.

Tror detta minimerar dina sättningsrisker.

Fast du känner själv till marken bättre så det är ditt val, lycka till i vilket fall som helst.
Blir säkerligen snyggt till ert fina hus!

//A
 
  • Gilla
Alsboy
  • Laddar…
Hej och tack för svaret!

När det gäller själva konstruktionen, om vi kör på alternativet med plintar, vad har ni för synpunkter på detta? Jag (eller vi kanske man bör säga) är inte helt säkra på vilka dimensioner som är lämpligast. Därav är vi oerhört tacksamma för synpunkter, så som t.ex. hur många plintar man bör ha och vart man lämpligast placerar dessa.

En annan sak att förtälj är att vi har golvvärme i huset varvid vi helst inte vill sätta dit någon bärlina direkt mot plattan. Som sagt, vi är tacksamma för konstruktiva förslag om konstruktion. Ha en fortsatt bra dag (kväll eller vad det nu är när du läser detta=  ;)

// Nicke
 
Vilka mått har du tänkt dig? Kan du lägga in måtten på din skiss?
Hur vill du lägga trallvirket? Längs med huset eller i mönster enligt formen?

//A
 
Ja, mått kanske kan vara bra att veta   ;)
Jag har dessvärre inte måtten i huvudet, utan jag får återkomma med denna punkt.
Vad gäller trallen så har vi tänkt lägga dem som i ett mönster enligt formen, precis som du säger. Men som sagt, jag ska lägga in måtten på skissen och uppdatera den.

// Nicke
 
Jag rekommenderar också plintar.

Ni har inte så stort utrymme upp till golvnivå så ni kanske även måste gräva ur för att få plats med bärlinor och reglar. Alternativet är fler plintar. Lägg antangolvet på samma nivå som inomhus golvet.

Jag rekommenderar också att ha en helhets syn på tillbyggnaden och inte enbart planera för en altan. Funktion och estetik är viktigt. Har ni utgång från köket, annars kanske ni även ska fundera på en direktanslutning mot altanen. Att byta ut ett fönster mot en altandörr är inget stort jobb. Förbered åtminstonne altanen för detta, så ni har valmöjligheten senare.

Fundera ut redan nu hur ni ska möblera altanen. Det kanske funkar bättre att sätta en teakgrupp vid sidan av utgången istället för rakt utanför t.ex. Jag skulle övervägt att dra ut altanen till hela husbredden. Har ni haft funderingar på infälld pool är det lika bra att planera för det redan nu, likaså infällda rabatter och hur räcket ska se ut och fästas in o.s.v. Istället för en kantig altan blir det mycket snyggare med en ännu mer avrundad än ni planerar för.

Har ni råd med dyrare trall än vanlig tryckt kan jag varmt rekommendera Kirai trall eller liknande. Försök undvika skravar i trallen genom att antingen lägga ut från huset eller att varva mellan parallell och tvärläggning. Välj rostfri skruv och bla, bla, bla....
/CC
 
Hej igen och tack för era värdefulla synpunkter!

Jag är definitivt, vilket framgår av mina skisser, ingen mästare på att rita. Jag hoppas att ni trots detta kan förstå vad jag menar. Enligt ifogad skiss har jag nu försökt lägga till yttermått för våran altan.

Hossmo_Altan_Img1_2.jpg

Framkantan av altanen skall alltså vara 8 meter och 3,5 meter utfrån vinkeln på vardera sida blir ytterkanterna. Ifrån huskroppen sträcker sig sidorna, innan de bryter av, 3,5 meter. Här ifrån och till där framkanten tar vid är det 2,5 meter. Punkterna på min skiss är inte plintar, men jag vore som sagt mycket tacksam om ni ville hjälpa mig (eller rättare sagt oss) med vart jag bäst placerar mina plintar.

Tack återigen för att ni är så hjälpsamma!  :)

// Nicke
 
Kan börja med att säga att jag tror inte du kan fästa bärlinan i plattan.
Om jag inte ser helt fel så är det isolerplattor utanpå plattan.
Dessa är bara ca 2cm betong sedan isolermatrl.

Dessa håller inte för bärlina, plintar med andra ord.

Du verkar för övrigt få bra tips av andra här.

Lycka till.

Skicka gärna in bilder på det hela och under bygget.
 
Hejsan!

Precis som du säger har jag för avsikt att inte fästa någon bärlina direkt mot plattan.
Men än är jag fundersam på hur jag bäst löser det med plintarna och dess positioner.
Vad bör man använda för dimensioner på virket? Hm…. Undra hur detta ska gå?  :-?
// Nicke
 
Hej det går bra att fästa bärlinan i grunden,använd gängstång och såndär kemankare
eller vad de nu heter,de gjorde jag iaf.
Se till att borra under golvvärmen, den ligger ju 10 cm ner.

MVH Roger
 
Gjorde en principskiss till dig. Häng inte upp dig på exaktheten!

Använder 4 rader med reglar (nr 1-4)vilandes på plintarna.
Exempel: regel 1 På ett avstånd om 350 cm kan du använda en 45x195 regel. Placera plintarna 25 cm från ytterkanterna så blir spannet 300 cm. Det klarar en 45 x 195 regel.

Placera regel 1 ca 10 cm från huset och regel 3 350cm från huset. Regel 2 mitt därimellan. Avståndet mellan dessa reglar blir ca 170 cm.
Du kan använda dig av 45 x 145 virke till dina tvärreglar. Fäst dessa med balkskor.
Regel 4 placerar du i ytterkant. Mellan regel 3 och 4 får du fästa en vinkel i ytterkanten.

//A
 
  • Hossmo_Altan_Img1_2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack ante (och alla andra)! Det ser verkligen bra ut!
Va glad jag blir!  :)

// Nicke
 
Okej, en fråga. Hur skarvar man bäst bärlinor? Finns där något metalbläck eller liknande som man kan lägga över skarven och sedan spika fast med ankarspik??

// Nicke
 
En annan sak jag kommit att tänka på är att plattan till huset är ca 250 mm hög, och om jag kör med bärlinor i dimensionen 45x195, golvbjälkar 45x145 samt trall om 28x120 bygger detta tillsammans 368 mm, dvs 118 mm mer än själva plattan. Det blir till att gräva här! ;)

Frågan är bara hur mycket man bör gräva? Självklart så pass mycket att konstruktionen går fri från marken, men räcker det?

Sedan hade jag tidigare en fråga om skarvning av bärlinor. Hur görs detta bäst?
Och slutligen; gjuta själv eller köpa plintar?

// Nicke
 
CookieMonster skrev:
Okej, en fråga. Hur skarvar man bäst bärlinor? Finns där något metalbläck eller liknande som man kan lägga över skarven och sedan spika fast med ankarspik??

// Nicke
Det bästa är ju om du kan skarva över en plint.. Annars så såga till 2 plankor i samma dimension på 1 m som du fäster på båda siorna skarven.. Spikar rätt igenom från bägge hållen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.