Som jag skrivit i andra inlägg känns det som om vår fiber från IP-Only är på gång. Man har sagt att det ska vara klart innan årets slut och det verkar faktiskt som om detta kan stämma.
Nu ska jag börja planera för kabeldragningar och trådlöst i huset och känner att jag är långt ifrån någon expert på detta, tyvärr...
Har läst den utmärkta nätverksskola som finns här men känner ändå att jag har några frågor.

Har sett att den dosa IP-Only skruvat upp har fyra portar.
Innebär detta att jag inte behöver någon router eller är router ett måste?
Om möjligt, tänkte jag i så fall använda en eller två av portarna till Ubiquity accesspunkter. Tänkte alltså ändå stänga av den trådlösa delen på routern.
Tänkte sedan använda övriga 2-3 portar till fasta anslutningar runt om i huset och då sätta switchar längs vägen.
Kan man göra så eller fyller en router någon mer funktion än bara som en switch i mitt exempel?
Kan man seriekoppla switchar eller kan man bara sätta en switch per datakabel? Om detta är möjligt, påverkar det då hastigheten?
Finns det några nackdelar med att göra som jag tänker mot att ha en router? Tänker på säkerhet, hastigheter o.s.v.
 
L lindquist_o skrev:
Har sett att den dosa IP-Only skruvat upp har fyra portar.
Innebär detta att jag inte behöver någon router eller är router ett måste?
Operatörens dosa brukar ha en port för internet surf mm, en port för IP-TV, en port för IP-telefoni. Dessa nät är separerade för att kunna garantera kvaliteten (QoS) för tex IP-tv och hastigheten för vanlig internet. Den fjärde används ej.

Du måste ha en router.
Den delar ut IP adresser till alla dina anslutna enheter.
Den är också brandvägg mellan ditt LAN och det publika internet.

Du kan ansluta EN dator direkt i det första porten. Då får den sin IP adress från operatören och du kan inte använda linan till några andra enheter. Det kan vara användbart för att testa, men man är då utan brandvägg och datorn syns ute på internet. Det tar också en stund (20-30min hos vissa operatörer) innan operatören accepterar en ny enhet om man byter, tex när man kopplar in routern efter att ha haft en PC ansluten direkt på operatörens lina.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra svar. Då får det bli en router.
Någon sa att en router kan göra att tunga spel på t ex PS4 kan lagga lite.
Är detta överdrivet eller ska man istället sätta nätverkskabeln till sonens PS4 direkt i IP-Onlys dosa?
Fattade jag rätt att resp. port på dosan är öronmärkta för TV, data resp telefon?
I så fall faller mitt resonemang om att köra PS4 direkt, eller?
Om resp port är öronmärkta, ska då mina TV och Apple-tv kopplas till ”tv-porten” (eller via en separat tv-switch) och inte till samma switch som jag ansluter mina fasta datorer mot? Innebär det i såfall att man måste ha två routrar och sedan separata switchar?

Ursäkta alla korkade frågor...
 
I tvuttaget kopplar du oftast den IP-TV box du när du beställer abonnemang.

Från den boxen kan du sedan koppla in tvn.

AppleTvn ska ha vanligt datanätverk (kabel eller wi-fi) in och sen hdmi till tvn
 
P
Du måste ha en router annars får du inte IP adresser till alla enheter.
Sen är det så att det är bara en port som är aktiv på fiberomvandlaren för "data" och som du säger så är de andra för tv och tele om du nu beställer det och för tv tror jag du kommer få en till dosa att sätta i den porten. Jag har inte själv tv då play funkar utmärkt.
Men varför ska du koppla apple tv till tv utgången? Den tar väl in vanlig "data"? Tv utgången i fiberomvandlaren ger ju ut "tvsignal"

Jag har 250/100 från Bredband2 via IPonly och en Asus router och har då 3.7-4ms ping tid från en dator på insidan..
Tror nog inte sonen kommer klaga.
 
Du måste inte ha en WiFi-Router. En sån med antenner på behövs ju inte om du ska köra Unifi.
De flesta konsumentroutrarna är en kombi-burk med router (1 port), switch (4 portar) och Wifi hopbyggt, men det är lite ute, eller onödigt, om man bygger med seriösa separata accesspunkter.
Kika på Edgerouter eller USG.

Med en bra router med hårdvaruacceleration, HW-NAT, blir det inget lagg. Det har väl de flesta routrar idag utom möjligen de allra billigaste. Asus har ju ”gamling routrar” annars, men dom har ju en hel skog av antenner...

Anslut playstation med kabel så går det undan.
 
Tyvärr verkar ju många tro att en router är en accesspunkt. Det är det definitivt inte. Från operatören får man i allmänhet ett IP-nummer. Vill man koppla in mer än en enhet måste man ha en router.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
En liten varning bara när du har TV:n och ev box kopplad till en port i fiberdosan och din Router för internet i en annan.
Jag har en Dlink router med wifi och har satt upp två TPlink "repeatrar" som förstärkning av nätet.

Det fungerar ok men ett tag så tvärhängde det sig ibland och du fick bara trådlös kontakt med repeatern men kom ej ut på nätet.

Det visade sig att jag hade trådlös kommunikation påslagen på TV:n och den ligger ju på en annan port i fiberdosan så plötsligt hade jag skapat en rundgång i densamma. Slog av den på TV:n sen va allt ok!

Ha tungan rätt i munnen och rita gärna en nätverksskiss där du ser hur allt är kopplat! Det finns också en app som heter net analyzer man kan använda för att se vad som är på "ditt" nätverk. Även bra för att upptäcka om någon tjuvsurfar på ditt nät!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
L lindquist_o skrev:
Kan man seriekoppla switchar eller kan man bara sätta en switch per datakabel? Om detta är möjligt, påverkar det då hastigheten?
Vet inte om seriekoppla är rätta ordet men man kan koppla flera switchar efter varandra.

Nackdelen är väl om man råkar drar ur fel nätverkskabel eller elkabel till switchen, så slås fler enheter ut än om man dragit en egen kabel från routern.

Notera att de, ofta 4 portarna på routern, är en inbyggd switch. Du kan lika gärna dra en kabel från routern till en egen switch med flera portar. Det är ju så man gör i ett centralt mediaskåp.

Man vill bygga ”stjärn-nät” för det blir mer driftsäkert och stabilt även om man ändrar och bygger om. Så ett centralt mediaskåp är att föredra, men i ett befintligt hus får man göra lite kompromisser.
Det går utmärkt att bygga multidrop-lösningar med standardswitchar mm. Tex en kabel från router via tele-rör, ut vid ett tidigare telefonjack till en 5-portars switch, 1 port in, en vidare till nästa jack, 3 portar kvar att använda.

PoE matade AP och switchar kan lösa problem om man inte har möjlighet att dra kabel som man skulle önska, eller inte har tillgång till el på rätt ställen.

Om man streamar från internet så är väl internet-linan in i huset begränsande och inte ditt egna LAN.
WiFi kan däremot lätt bli en flaskhals och källa till fördröjningar och omsändningar. Då sjunker prestandan.
Fördröjningen i en extra switch är så liten att den är försumbar.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vet inte om seriekoppla är rätta ordet men man kan koppla flera switchar efter varandra.

Nackdelen är väl om man råkar drar ur fel nätverkskabel eller elkabel till switchen, så slås fler enheter ut än om man dragit en egen kabel från routern.

Notera att de, ofta 4 portarna på routern, är en inbyggd switch. Du kan lika gärna dra en kabel från routern till en egen switch med flera portar. Det är ju så man gör i ett centralt mediaskåp.

Man vill bygga ”stjärn-nät” för det blir mer driftsäkert och stabilt även om man ändrar och bygger om. Så ett centralt mediaskåp är att föredra, men i ett befintligt hus får man göra lite kompromisser.
Det går utmärkt att bygga multidrop-lösningar med standardswitchar mm. Tex en kabel från router via tele-rör, ut vid ett tidigare telefonjack till en 5-portars switch, 1 port in, en vidare till nästa jack, 3 portar kvar att använda.

PoE matade AP och switchar kan lösa problem om man inte har möjlighet att dra kabel som man skulle önska, eller inte har tillgång till el på rätt ställen.

Om man streamar från internet så är väl internet-linan in i huset begränsande och inte ditt egna LAN.
WiFi kan däremot lätt bli en flaskhals och källa till fördröjningar och omsändningar. Då sjunker prestandan.
Fördröjningen i en extra switch är så liten att den är försumbar.
Sant att wifi "kör" all trafik på samma "lina" om du inte har dubblade frekvenser förstås då delas trafiken upp.
Inte sant är däremot att det är lika bra att ha flera switchar i rad som att utnyttja de 4 portarna routern har och dela trafiken.
En switch lär sig vilka adresser som ska ha trafik åt vilket håll och avlastar linorna till skillnad från en hub som skickar all trafik ut på alla linor. Fast förvisso det är inte många som använder hubbar längre men de ser förvillande lika ut!
Man ska t ex alltid ge en server med tung trafik en egen port direkt i routerns switch.
En wifiuppkopplad NAS är dessutom en riktigt dålig ide koppla in den i routern!
 
Redigerat:
H HansOT skrev:
Sant att wifi "kör" all trafik på samma "lina" om du inte har dubblade frekvenser förstås då delas trafiken upp.
Inte sant är däremot att det är lika bra att ha flera switchar i rad som att utnyttja de 4 portarna routern har och dela trafiken.
En switch lär sig vilka adresser som ska ha trafik åt vilket håll och avlastar linorna till skillnad från en hub som skickar all trafik ut på alla linor. Fast förvisso det är inte många som använder hubbar längre men de ser förvillande lika ut!
Man ska t ex alltid ge en server med tung trafik en egen port direkt i routerns switch.
En wifiuppkopplad NAS är dessutom en riktigt dålig ide koppla in den i routern!
Jag skrev inte lika bra, bara att fördröjningen i switchen var försumbar (för en typisk hemmanvändare).
En 5 portars switch, Netgear GS105, har max 4us fördröjning på en 1Gbit/s port och ARP databasen är 4000 entyn (antal klienter).
Det är väl inte säkert att routern har bättre switch-chip. Det kan vara sämre, eller så kanske det sitter precis samma...

Ut på internet kan man lätt ligga på 5ms delay (BBK).

Det blir ju ett switch-hopp mindre om du kopplar NASen till samma switch som klienterna som använder den, än att gå via routerns switch. Låt oss anta routern har 4 switch-portar med 2 AP + en NAS och en switch ansluten för några trådade klienter. Det gäller om du har fler än en trådad klient som använder NASen. Accessar man NASen via WiFi så är inte switch-delayen mätbar).

Mitt wifi ligger under hyffsat gynnsamma förhållanden på ca 2-4ms delay (mätt något ovetenskapligt som diff mellan wifi och trådat över usb2 med bbk_cli.exe, wifi link speed 866Mbps).

HUB? Jag letade efter en HUB för ett par år sedan, men hittade inte några till försäljning.
 
blackarrow blackarrow skrev:
HUB? Jag letade efter en HUB för ett par år sedan, men hittade inte några till försäljning.
Har inte sett sådana till salu detta årtusende.
 
H HansOT skrev:
Man ska t ex alltid ge en server med tung trafik en egen port direkt i routerns switch.
Nej, det bästa är att den sitter i samma switch som de klienter som använder den mest - då belastas inte trunkarna mellan switcharna mer än nödvändigt.
Men i ett hemmanätverk spelar det normalt mindre roll utan att det är bättre att låta praktikaliteter avgöra.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Ja mexitegel visst har du rätt att närhetsregeln gäller. Kanske är jag färgad av att ha jobbat med större nätverk för företag och även global kommunikation så jag föutsatte att servern skulle nås även utifrån internet.
I hemmanät så är ditt resonemang såklart korrekt och har man t ex en NAS så är det ju bra med kortaste väg.
 
Tack för all info. Kul att ni vill dela med er av era erfarenheter och kunskap.
Har pratat med Kjell o co och de föreslog en ”vanlig” router som jag stänger av det trådlösa på, typ TP Link AC 1900.
Till detta tyckte de att jag sätter upp 3 st 8 portars av deras egen switch, Plexgear.
Sedan två accesspunkter, t.ex Ubiquiti Unifi AC 1200.
En kollega tyckte att jag ska köpa en Ubiquiti Security Gateway istället för routern från TP Link. Priset är ju ungefär detsamma så det spelar ingen roll.
Han tyckte även att jag ska köpa Ubiquiti POE switchar med 8 portar. Dessa är 1000 kr dyrare per st än den Kjell o co rekommenderade.

Hur ska jag göra? Är det värt pengarna med de dyrare switcharna? Vinner man på att ha samma märke på all utrustning? Vilken av de två routrarna är bäst/enklast? Kan kanske betala lite mer men det ska i så fall innebära högre driftsäkerhet och bättre användarvänlighet, inte tvärtom. Tror inte att jag behöver en massa ”lullull”.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.