M Zolt skrev:
Om man köper en takturbin och fäster den på samma rör som oljeäldningen va på innan den togs bort, är det någonting som funkar?
Absolut, det är en rimlig lösning. Men en total genomgång bör ändå göras så man säkerställer att det är tillräckligt
 
M Zolt skrev:
Kallvinden är ju kall, lika kallt som ute, minus vind/blåst
Jo, men det är väl isoleringen emellan och en tät diffspärr? Är det kallt där i taket som det var blött?
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Absolut, det är en rimlig lösning. Men en total genomgång bör ändå göras så man säkerställer att det är tillräckligt
Och det menas med en ventilations firma?

Ville ju helst att självdraget skulle lösa sig med en öppen ventil i varje rum, har ju inte hunnit bytt fönster eller tätat extra, ändast bytt värmesystem,
så det bör ju ventilera bra tycker man, då fönstren drar kyla?
 
Det kan vara så men det vet man inte säkert.
Jag tycker inte du nödvändigtvis behöver en ventilationsfirma. Känna efter så det suger ut ur alla ventiler bara är också en bra kontroll till att börja med
 
M
V vectrex skrev:
Jo, men det är väl isoleringen emellan och en tät diffspärr? Är det kallt där i taket som det var blött?
Ja det är kallt, generellt kalla väggar har jag när det blir kallt ute, diffspärr finns ej i taket (huset byggt 73) är bara 2lager av nån svart papp
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det kan vara så men det vet man inte säkert.
Jag tycker inte du nödvändigtvis behöver en ventilationsfirma. Känna efter så det suger ut ur alla ventiler bara är också en bra kontroll till att börja med
Det varken suger eller blåser, men man känner att. Luften rör sig, sätter jag på köksfläkten så blåser det in luft ur alla ventiler
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Ja det är kallt, generellt kalla väggar har jag när det blir kallt ute, diffspärr finns ej i taket (huset byggt 73) är bara 2lager av nån svart papp
Du skrev ju i ditt första inlägg att fukten var mellan gipset i taket och diffspärr/plast? Hur var det egentligen?
 
M
Men startar jag flekten i köket så luktar det mat i badrummet, undrar om badrumsventilationen och köksfläkten sitter ihop, och att det kan ha en negativ påvärkan.
För köksutblåset och badrumsventilen sitter på samma ställe fast en vägg skoljer dom åt Flexibel ventilationskanal i ett skåp som pekar mot en problematik med ihopkopplad köks- och badrumsventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil i taket över en vägg med tapet, nära ett badrumsskåp med hygienprodukter, vilket antyder frågan om delad ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
V vectrex skrev:
Du skrev ju i ditt första inlägg att fukten var mellan gipset i taket och diffspärr/plast? Hur var det egentligen?
Ber om ursäkt för det. Blandade ihop det

finns inte i hallen, men hade konstiga fläckar i köket, och gjorde hål med hålsåg och där fanns det plast under gipsen, dock inte där problemet ligger,

är säkert 10m till problemytan,

Måste tilläggas att huset köptes med friskrivninsklausul och gubben som bodde här innan dog och skänkte till rädda barnen, vilka vi köpte huset av, så vi vet ingenting om någonting, vårat första hus också..
 
A
Nu blev det väldigt förvirrat alltihop,hursomhelst bör ni ju kontrollera på vinden,takläckage,fukt från ventrör eller otillräcklig ventilation på vinden (kondens)
 
Det låter som att det mesta är lite tveksamt. Jag tror du får börja kartlägga hur allt sitter ihop och är utfört innan några åtgärder görs.

När köksfläkten körs ska det inte vara matos lukt någonstans. Säkert är inte filtret rengjort heller?
 
Hur gick det med din takfukt? Har du fått klarhet i vad som riktigt hände och var den kom ifrån?
 
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Hur gick det med din takfukt? Har du fått klarhet i vad som riktigt hände och var den kom ifrån?
mr.Ola mr.Ola skrev:
Hur gick det med din takfukt? Har du fått klarhet i vad som riktigt hände och var den kom ifrån?
Nej har inte den blekaste aning, kanske är nått gammalt skruvhål på taket som läcker,, men dom kommer o byter tak v27 så då bör jag inte ha det problemet igen (y)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.