T Thomas' skrev:
BFS 2011:26
 
M Markarbetaren skrev:
Jag råder alla som eldar att få tillstånd att sota sin egna anläggning. Det brukar räcka med nån kvällskurs. Själv skrev jag ett brev till räddningstjänsten och förklarade att jag monterat min panna och kamin med rökkanaler själv och bifogade kopia på mitt certifikat ”heta arbeten” som krävs i mitt yrke, det räckte för att påvisa min kunskap om lokala eldstäder och jag fick godkänt som ”egensotare”.
Att sota klarar även den med tummen på fel ställe. Dom få gångerna jag kikat på sotaren när han gjort sin grej så drar han viskan 2-3 ggr upp och ned sedan är han nöjd. Jag brukar vara liiite noggrannare när jag gör det:rolleyes:
Sedan för jag ett enkelt protokoll över sotningstillfällena som jag lagrar i ”molnet” så jag har bevis om något fallerar som bidrar till oönskad brand.
Jag betalar mer än gärna 410 kr om året för att sotaren skall komma och dra sitt snöre i mina pipor en gång om året för att slippa klättra upp på taket.
Är väldigt höjdrädd, speciellt på en sån jävla stege på taket med min maskulina kropp som gör att en alustege känns som hallonsnören.
Jag kommer alltså bara upp till hängrännorna sen klarar jag inte av att hoppa upp på takstegen :O
 
  • Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Kan inte vara så någon gång förr att ni har ringt in och sagt var nyckeln ligger för ni inte kunnat vara hemma ?
Inte vad jag minns men inte helt omöjligt. Dock brukar vi normalt bara låta det stå olåst de dagar de ska sota....
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Då berättade hon väl hur hotade ni kände er och att ni var rasande för detta?

Vad var deras sida av historien att de skickat ut en ny bokning?

Motsatte sotaren sig din fru när hon avbokade det och sa att ni inte skulle ha en ny tid ?

Så många frågor men inga svar.
Jag svarar så gott jag kan.

Hon hade ringt, men utan svar, då skulle man maila, enligt hotbrevet.
Hon mailade och skrev att vi avbokade tiden och inte ville ha någon ny.
"Okej", skrev sotaren.

Förra gången hade jag kontakten, minns inte hela samtalet (är några år sedan), men jag var överens med den jag pratade med att vi inte skulle sota i framtiden, att eldningsförbud skulle inträda därför och att vi skulle höra av oss ifall det skulle bli aktuellt i framtiden.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
platon1980 platon1980 skrev:
Jag svarar så gott jag kan.

Hon hade ringt, men utan svar, då skulle man maila, enligt hotbrevet.
Hon mailade och skrev att vi avbokade tiden och inte ville ha någon ny.
"Okej", skrev sotaren.

Förra gången hade jag kontakten, minns inte hela samtalet (är några år sedan), men jag var överens med den jag pratade med att vi inte skulle sota i framtiden, att eldningsförbud skulle inträda därför och att vi skulle höra av oss ifall det skulle bli aktuellt i framtiden.
Ah okej. Då är jag med.
Om det kommer igen så ta kommunen som troligtvis är uppdragsgivare och visa ditt missnöje. Underleverantörer vill nog gärna inte ha massa negativ kritik, för det skall ju tas med i upphandlingarna.
Håller tummarna för att de låter bli i framtiden =)
 
M
R Rkarlsson skrev:
Jag betalar mer än gärna 410 kr om året för att sotaren skall komma och dra sitt snöre i mina pipor en gång om året för att slippa klättra upp på taket.
Är väldigt höjdrädd, speciellt på en sån jävla stege på taket med min maskulina kropp som gör att en alustege känns som hallonsnören.
Jag kommer alltså bara upp till hängrännorna sen klarar jag inte av att hoppa upp på takstegen :O
Vi har alla olika förutsättningar, full respekt! Jag har ganska låg takvinkel, enplans, så klättra upp på taket för mig är som typ klippa gräset, dvs. det hör huslivet till. Jag ville bara upplysa om möjligheten till egensotning. Jag körde både vedpanna och kamin i några år och då vill jag minnas att pannan skulle sotas 2ggr/år och kaminen 1. Så för min del var det typ 1200kr för att klättra upp på taket 3-4ggr/säsong a 10min per tillfälle. Trevlig timpeng.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
platon1980 platon1980 skrev:
Vet inte om ämnet passar i juridikdelen av forumet, men är det verkligen okej att upphandlad sotare själva bokar en tid, skickar bokningen till brevlådan och tar ut en avgift om man inte tar emot/ombokar/avbokar?
Jag har inte beställt sotning och kravet är väl bara gällande om man tänker använda sin öppna spis, annars råder eldningsförbud.
Så, jag blir upprörd när detta fula brev kommer, dessutom med det finstilta att sotsugning kommer utföras mot extra avgift om man inte uttryckligen avbokar den delen av "tjänsten".
Dessutom har vi tidigare avbeställt all form av sotning, ändå dimper brevet ner.
Nu har nog några redan skrivit detta. Ansök om att sota din stock/spis själv, gå en kurs eller motivera att du redan har kompetensen med bla att ha säkerhetstänket när du är uppe och klättrar på ett tak. Problemet löst.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vi har alla olika förutsättningar, full respekt! Jag har ganska låg takvinkel, enplans, så klättra upp på taket för mig är som typ klippa gräset, dvs. det hör huslivet till. Jag ville bara upplysa om möjligheten till egensotning. Jag körde både vedpanna och kamin i några år och då vill jag minnas att pannan skulle sotas 2ggr/år och kaminen 1. Så för min del var det typ 1200kr för att klättra upp på taket 3-4ggr/säsong a 10min per tillfälle. Trevlig timpeng.
Hade det varit enplanshus med låg vinkel hade jag nog vågat. Men jag har 2 plan med ganska hög vinkel i mina ögon. Hade man ställt en ställning vid takfoten så är det inga bekymmer.
Besprutade mitt tak för några veckor sen, och beskärning av träd. Mina fingrar var ju helt vita så hårt jag höll i mig :D
 
  • Vy ovanifrån på ett tvåplans hus med hög takvinkel, trädgård och en ställning vid takfoten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hos oss var det bara att ringa och säga att man inte eller. Fritidshus visserligen.

Sen är det förstås så att man vill ha det sitta.
 
Hemmakatten
En enkel anmälan att vi sotar själva var allt som behövdes. Sen måste man förstås föra bok över när man sotar. Fördelen när man sotar själv är att man kan sota med tätare intervaller.

När vi hade brandskyddskontroll ska man visa upp denna logg men de var inte intresserade av att titta eftersom våra tre eldstäder var perfekt sotade.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En enkel anmälan att vi sotar själva var allt som behövdes. Sen måste man förstås föra bok över när man sotar. Fördelen när man sotar själv är att man kan sota med tätare intervaller.

När vi hade brandskyddskontroll ska man visa upp denna logg men de var inte intresserade av att titta eftersom våra tre eldstäder var perfekt sotade.
det funkade liknande här i stockholm. Jag skickade bara in en anmälan/intyg om att jag kan göra det själv och sedan var det klart. För loggbok på detta i samma ark som jag bokför fordonsservice i. Dock har ingen frågat efter det vid brandskyddskontroll.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Hur jobbigt är det att sota själv? Någon större kostnad att anlita sotare är det inte tycker jag.
 
H hempularen skrev:
Fast sotning är inte ett normalt avtal, det är en form av myndighetsutövning. Du kan inte vägra betala skatt med hänvisning till att skatteverket inte har skrivit något avtal med dig.

Det låter som något gått snett när du tidigare "avbeställt". Man kan nog inte avbetsälla sotning. Men man kan få eldstaden avanmäld. Misstänker att man då även måste riva den eller på annat sätt göra det omöjligt att använda den. Men detta borde sotningsföretaget meddelat när du försökte avbeställa deras tjänster.
vi har "avbeställt" flera gånger, vi har sagt vi har bara eldat 1-2 gånger sen senaste sotningen så vi menade det var meningslöst och då har det flyttats fram.

Och nej, tvivlar på att ej sotade kaminer/pannor måste rivas/pluggas.... har aldrig hört talas om det, och varit på massor av husvisningar vars skorsten varit av osäkert kvalitet (= ej sotad på ett tag)
 
  • Gilla
Fleddi84
  • Laddar…
M
B Byggfuskarn skrev:
Hur jobbigt är det att sota själv? Någon större kostnad att anlita sotare är det inte tycker jag.
Jag skulle nog påstå att det är betydligt mer svettdrivande att sitta på motionscykeln i 5 minuter än att gå upp på taket och dra viskan upp och ned några gånger.
Nej, har man en kamin i ett fritidshus med sotningsfrist 1 gång/4år så är naturligtvis en hundralapp om året inget att yvas över. Men eldar man med ved i panna och samtidigt eldar i kaminen så blir det mer än 1000kr/år. Sedan tillkommer naturligtvis ledigt från arbetet för att släppa in sotaren varje gång. Oftast står det ”vi behöver ha tillträde till din fastighet mellan klockan 8-12. Så minst 2x4tim ledigt/år och sotarens besök landar på minst 2000kr/år. Ställ detta i kontrast mot att ta fram stegen och gå upp på taket en lördagseftermiddag, njuta av utsikten, och veta att ens timlön ligger på några tusen och sedan känslan att ”bra karl reder sig själv” och lördagsölen smakar så mycket bättre:beer::D

Så här ser sotningsfristerna ut i Göteborg.
http://www.rsgbg.se/globalassets/dokument/sotning-och-brandskyddskontroll/sotningsfrister.pdf
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är skillnad på sotning och brandskyddskontrollerna. Sota får man göra själv det finns inget förbud. Däremot måste man för att slippa obligatorisk sotning få godkänt av kommunen att göra det själv. Däremot kan man inte slippa brandskyddskontrollerna. Det är myndighetsutövning dom utförs av sotaren i de flesta kommunerna. Stockholm har lagt sotning och brandskyddskontrollerna på olika entreprenörer, men jag tror det bara är här. Anbars är det oftast samma. Sedan förekommer det en massa skumma bolag som skickar brev där de erbjuder sina tjänster och får det att likna myndighetskraven. Men det är ibland alltså andra än den entreprenör som har arbetsuppgiften. Kolla noga innan ni skickar svar så ni inte blir lurade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.