22 290 läst · 260 svar
22k läst
260 svar
Ganska många som pulat med elen hemma utan behörighet
För markförläggning inom koncessionspliktigt nät (dvs serviskabel) krävs ingen certifiering, dock registrering av verksamhetstyp Kabelförläggning, egenkontrollprogram, m.m.J Johan456 skrev:
För inomgårdsnät gäller certifierad elektriker
Nej det tror jag inte alltid stämmer.J.E.S skrev:Det är nog så att majoriteten av lagar tillkommit för att folk klantat sig och ställt till det för sig själv eller andra. Skillnaden mellan att veta eller att tro sig veta är stor men inte uppenbar för alla. Alla ni som kan själv, hur gör ni den dagen ni säljer bygget, kommer ni att deklarera att där och där har jag kopplat själv?
Lobbyister vill garanterat "säkra jobben" och kan påstå lite vad de vill.
Renoverare
· Kalmar
· 2 794 inlägg
Det krävs behörighet för detta arbete oxå tex har jag som grävmaskinist rätt att efter utbildning förlägga rör och kabel från 400v till mer än 400 000 volt men inte får jag gräva ner en slang för belysningskabel i en trädgård. Då krävs att jag arbetar på ett företag med ekp för elinstallationer.J Johan456 skrev:
Så t.ex bälteslagen tillkom för att fabrikörerna ville sälja bälten, intressant!Huddingebo skrev:
Däremot håller jag med om att det påstås alldeles för mycket utan att kunna backa upp sina påståenden
Renoverare
· Kalmar
· 2 794 inlägg
Om man glömmer något på spisen och det uppstår en brand så är det troligen någon som hempulat (lagat mat).13th Marine skrev:Ännu en omgång skrämselpropaganda...
Inget i de angivna siffrorna visar på att det är "fulel" som är boven bakom bränderna, men det gömmer man gärna undan.
Har inte denna fråga redan dissikerats på forumet?
Vill minnas att när någon glömmer nått på spisen och det tar eld klassas detta som elbrand.
Även bränder i elektrisk utrustning räknas in som elbrand.
Ja du missförstod mig. Jag vet att det är behörighetskrävande men att de flesta klarar av det. I ärlighetens namn fuskar många markentreprenörer med detta trots att de ingår i ett EKP och får göra det.Andreas_kalmar skrev:
Låt mig ge ett annat bil-relaterat exempel som kanske är lite mer relevant i denna diskussionen. Där jag bor har man satt upp två fartkameror på vägen in till tätorten. Dessa har man placerat på två platser där det strax innan besluten om att sätta upp fartkameror inträffade avåkningar. Ingen av dessa olyckor skedde pga att bilarna höll en hastighet över den lagstadgade, utan de inträffade i det ena fallet pga frosthalka och i det andra fallet pga moddplaning. I närheten av där dessa två hastighetskameror finns det raksträckor där bilisterna håller alldeles för hög hastighet och där hade det varit lämpligt att sätta upp fast hastighetsövervakning, men i praktiken så valde man istället dessa två platser för att där hade det faktiskt inträffat olyckor.J.E.S skrev:
Så, vad har detta då med elsäkerhet att göra? Jo, det känns lite som samma sak. Man sätter upp lite fiktiva kontroller och regler för att hålla efter marknaden och för att visa handlingskraft istället för att adressera de riktiga problemen som handlar om hur man faktiskt kan kvalitetssäkra elektriciteten i hushållen och i övriga samhället. Man använder sig även här av "minsta motståndets lag" och gör det lätt för sig. Man kontrollerar inte ens fakta utan går på det som sägs. Allt som har med el att göra kräver behörighet osv. I praktiken är det inte särskilt många "elektriker" i Sverige som faktiskt har behörighet, väldigt många arbetar under chefens behörighet, en chef som aldrig eller väldigt sällan kvalitetssäkrar arbetet, trots egenkontrollplanen. Och chefens kvalitetssäkras inte heller det i någon större utsträckning.
Så precis som man lite godtyckligt väljer placeringen av en fartkamera så väljer man ite godtyckligt hur man skall kvalitetssäkra elarbeten. Och precis som med hastighetskameran som leder till höga hastigheter på farligare sträckor i närheten, så kan man även här visa att man agerar, detta trots att man egentligen bara förhindrat vissa problemområden.
Jag säger inte att man skall göra fundamentala ändringar, varken när det gäller hur man placerar ut fartkameror eller hur man övervakar elinstallationernas kvalitet, jag bara påpekar att bägge dessa har stora likheter och att mycket annat i samhället är uppbyggt på samma sätt.
Favoriten är ändock säkerhetskontrollerna på flygplatsen, där folk som är anställda går in och ut hela dagarna, folk som har anknytningar till bland annat gängkriminalitet. Syftet med säkerhetskontrollerna är naturligtvis att höja förtroendet för flyget, inte något annat. Man plockar multiverktyg med pyttesmå blad, men inne på restaurangen efter säkerhetskontrollen så får man själv skära upp brödet med en förskärare...
Mång proffs kör fruktansvärt illa!
Iaf i Stockholm, buss och taxi är allra värst.
Iaf i Stockholm, buss och taxi är allra värst.
Håller med. På min lokalgata så ligger det alltid bilar i diket på vintern. Det händer att någon boende hamnar där ibland och ibland hjälper jag någon granne uppför eller nedför backen med deras bil. De som ligger i diket är:Huddingebo skrev:
1) taxibilar (flera gånger varje vinter)
2) sopbilen (minst en gång varje vinter)
3) en granne (kanske vart annat år inträffar detta - dock alltid samma två grannar trots att det bor rätt många efter mig på vägen).
4) en besökare till någon granne (en gång var tredje år ungefär).
Bussar kör inte på min gata, men de har varit i diket på gatan utanför...
Men detta var naturligtvis OT...
Ta inte taxi som proffs. Provet är enklare än B-kort. Jag sov nästan genom en helg i teori och lummade genom boken och hade 1-2 fel på varje delprov (3st) uppkörningen var inte värre än att åka med mammsen till ica för att köpa fika.Dava1234 skrev:
Jobbade med de i 6 år och det fanns chaffisar som jobbat 20 år när jag började som körde helt värdelöst :O Så de hade hempulat.