R Rkarlsson skrev:
Har du ringt dem ifråga efter sista brevet?
Frun har ringt och avbokat och sagt att vi inte ska ha någon ny tid.
 
H hempularen skrev:
Men man kan få eldstaden avanmäld. Misstänker att man då även måste riva den eller på annat sätt göra det omöjligt att använda den.
Nej, det räcker att meddela att den inte används.
 
Vad är reglerna egentligen?
Jag har haft sotning 3ggr och en brandskyddskontroll på 13år gällande en öppen spis med insats där det eldas kanske 2-3kbm/år.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Vad är reglerna egentligen?
Jag har haft sotning 3ggr och en brandskyddskontroll på 13år gällande en öppen spis med insats där det eldas kanske 2-3kbm/år.
Intervallen kan du se här
https://www.sbff.se/foretag/sotning...ndskyddskontroll/frister-brandskyddskontroll/

Observera att det är den längsta tiden som det får gå utan brandskyddskontroll. Kommunen kan ha egna regler om kortare intervall.
 
Där ser man, 13 dec 2013 var senast det gjordes en brandskyddskontroll hos mig så då borde det ske närmsta månaden för att vara inom intervallen, den före skedde 2005, alltså 8 år men då kanske reglerna var andra. Borde jag kontakta sotaren om han inte bemödar sig att själv dyka upp?
 
B
V Ville_Vessla skrev:
Där ser man, 13 dec 2013 var senast det gjordes en brandskyddskontroll hos mig så då borde det ske närmsta månaden för att vara inom intervallen, den före skedde 2005, alltså 8 år men då kanske reglerna var andra. Borde jag kontakta sotaren om han inte bemödar sig att själv dyka upp?
< 1 m3 ved per år, har tidigare haft 8års intervall. Ska senast 2021 vara ändrat till 6 års intervall. Jag skulle nog ringa och fråga om jag vore dig, tror inte det är någon fara än så länge, men jag kan tänka mig att försäkringsbolaget kanske har invändningar om huset brinner ner och du inte genomfört en brandskyddskontroll. De kanske kan göra en brandskyddskontroll och sota samtidigt, vid nästa planerade sotningstillfälle?
 
N noupe skrev:
Avtalslagen fungerar så som beskrivits i denna tråden, att man ska ha accept osv. Men för t.ex. tandvård gäller Tandvårdslagen som handlar om avtal mellan stat och civilperson. Där stadgas att tandvården kan ta ut en avgift vid förbokad tid som man ej har avbokat. Detta är alltså lagligt, och Avtalslagen står ej över detta.

Huruvida det finns något som ger sotare samma rätt är en annan sak, men låter osannolikt.
Tack för infon. Kan du peka på var i lagen det står att tandläkaren ensidigt kan boka in mig och ta en avgift vid uteblivet besök? Jag ser paragraf 15 som reglerar vad som händer om jag uteblir från avtalat besök. Jag menar att vi inte har något avtalat besök om jag inte bett om det eller bokat tiden?
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Tack för infon. Kan du peka på var i lagen det står att tandläkaren ensidigt kan boka in mig och ta en avgift vid uteblivet besök? Jag ser paragraf 15 som reglerar vad som händer om jag uteblir från avtalat besök. Jag menar att vi inte har något avtalat besök om jag inte bett om det eller bokat tiden?
Korrekt lagrum. Det förutsätter sannolikt att man i något skede tackat ja till att få framtida kallelser. De skickar inte ut kallelser till alla. "Ska vi skicka en kallelse till dig om ett år?"
 
N noupe skrev:
Korrekt lagrum. Det förutsätter sannolikt att man i något skede tackat ja till att få framtida kallelser. De skickar inte ut kallelser till alla. "Ska vi skicka en kallelse till dig om ett år?"
Bra då är vi överens, det krävs ett tvåsidigt avtal. I ett sådant fall är jag också ok med en avgift.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
platon1980 platon1980 skrev:
Frun har ringt och avbokat och sagt att vi inte ska ha någon ny tid.
Då berättade hon väl hur hotade ni kände er och att ni var rasande för detta?

Vad var deras sida av historien att de skickat ut en ny bokning?

Motsatte sotaren sig din fru när hon avbokade det och sa att ni inte skulle ha en ny tid ?

Så många frågor men inga svar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bra då är vi överens, det krävs ett tvåsidigt avtal. I ett sådant fall är jag också ok med en avgift.
Precis. Det som gör att detta ofta diskuteras i olika sammanhang är väl just det att tandvården (efter någon form av fråga vid ett tandvårdsbesök) kommer överrens om att de skickar en kallelse "när det är dags", som kan vara 1-1,5 år fram i tiden. Dvs. inte så att man tydligt avtalar "då ses vi 8 februari kl 1300". Detta gör ju då att de får rätt i att ta ut avgift vid uteblivet besök, såvida man inte kan "bevisa" att man inte alls har gått med på att få dessa framtida kallelser.
 
T tobbbias skrev:
Ursäkta, nu läste jag inte alla inläggen utan bara forumsida 1 och 4. Men gäller texten nedan att det är var 3e år som man måste sota enligt den nya lagen (ifall man eldar ca 500 kg per år)?
Ursäkta igen om detta redan är besvarat :cry:
[bild]
Det gäller brandskyddskontrollerna
 
  • Gilla
iAtBh
  • Laddar…
Lite OT men för två gånger sedan så hade dottern lyckats att låsa dörren till pannrummet när hon gick. Vi har dessutom två hundar. När vi kom hem var fortfarande alla dörrar låsta, hundarna inne men det var sotat för hinken var full.:thinking: har inte ringt och frågat men de måste ha hittat extranyckeln.... Bra service iaf
 
john68 john68 skrev:
Lite OT men för två gånger sedan så hade dottern lyckats att låsa dörren till pannrummet när hon gick. Vi har dessutom två hundar. När vi kom hem var fortfarande alla dörrar låsta, hundarna inne men det var sotat för hinken var full.:thinking: har inte ringt och frågat men de måste ha hittat extranyckeln.... Bra service iaf
Kan inte vara så någon gång förr att ni har ringt in och sagt var nyckeln ligger för ni inte kunnat vara hemma ?
 
M
Jag råder alla som eldar att få tillstånd att sota sin egna anläggning. Det brukar räcka med nån kvällskurs. Själv skrev jag ett brev till räddningstjänsten och förklarade att jag monterat min panna och kamin med rökkanaler själv och bifogade kopia på mitt certifikat ”heta arbeten” som krävs i mitt yrke, det räckte för att påvisa min kunskap om lokala eldstäder och jag fick godkänt som ”egensotare”.
Att sota klarar även den med tummen på fel ställe. Dom få gångerna jag kikat på sotaren när han gjort sin grej så drar han viskan 2-3 ggr upp och ned sedan är han nöjd. Jag brukar vara liiite noggrannare när jag gör det:rolleyes:
Sedan för jag ett enkelt protokoll över sotningstillfällena som jag lagrar i ”molnet” så jag har bevis om något fallerar som bidrar till oönskad brand.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.