Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Tävling: Öka mysfaktorn med en vacker kopparhink till veden

[bild]

Den här veckan kan du vinna en vacker vedgryta i koppar från Josef Davidssons. Känslan av den levande elden har i alla tider fått oss att känna trygghet och en kall höst- eller vinterdag är inget så skönt som att komma hem till en värmande brasa. Att förvara veden nära eldstaden är ett måste, och det får gärna vara praktiskt att bära, men är den dessutom snygg fungerar den även som trevlig inredningsdetalj. Denna hink har en diameter på 38 cm och ett stadigt handtag i smidesjärn, vilket gör att du lätt kan bära in veden utan spill.

Totalt värde: 2 450 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Från vilket år är spisen som stått modell för Smålandsspisen?

  1. 1872
  2. 1896
  3. 1882

Svaret hittar du här: [länk]


Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 8 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Josef Davidssons. Meddela mig när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken. Vi tackar Josef Davidssons för att de sponsrar den här tävlingen.
Svaret är 2. 1896

En härlig brasa efter en dag på jobbet ger mig o min familj en härlig avkoppling. Vår brasa är centrum i huset och en källa till värme i många plan. Att få förvara bränslet i en vacker kittel skulle förhöja njutningen.
Mats
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Tävling: Öka mysfaktorn med en vacker kopparhink till veden

[bild]

Den här veckan kan du vinna en vacker vedgryta i koppar från Josef Davidssons. Känslan av den levande elden har i alla tider fått oss att känna trygghet och en kall höst- eller vinterdag är inget så skönt som att komma hem till en värmande brasa. Att förvara veden nära eldstaden är ett måste, och det får gärna vara praktiskt att bära, men är den dessutom snygg fungerar den även som trevlig inredningsdetalj. Denna hink har en diameter på 38 cm och ett stadigt handtag i smidesjärn, vilket gör att du lätt kan bära in veden utan spill.

Totalt värde: 2 450 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Från vilket år är spisen som stått modell för Smålandsspisen?

  1. 1872
  2. 1896
  3. 1882

Svaret hittar du här: [länk]


Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 8 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Josef Davidssons. Meddela mig när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken. Vi tackar Josef Davidssons för att de sponsrar den här tävlingen.
Svar:1896

Nu när vårat hus äntligen är färdigbyggt skall det till sist monteras en kamin. Hade varit roligt att få hämta den första veden i denna vackra gryta.
 
Svar: 2 År 1896
Vi bor i ett hus från 1926. Det är gediget byggt och har underhållits flera gånger sedan bygget. Det består av tjocka liggande plankväggar så det går bra att bygga vidare på huset, vilket vi gjort. Från början fanns det någon form av öppen spis och köksspis. Sen kom det en kokskamin och sen en oljepanna. Vi bytte ut oljepannan till en ny effektiv vedpanna. Dessutom har vi en ny effektiv köksspis och en stor vedkamin på andra våningen. Så vi har många eldstäder. Och förhoppningsvis ska det bli en till där den gamla öppna spisen stod en gång i tiden. Men denna gång blir det en ny effektiv vedkamin. Så ja, jag älskar att elda, att fälla ved, klyva och stapla ved och stå och putsa på mina yxor.
 
Hej!

Svar: 1896

För oss som bor ute i havet, på Käringön i Skagerrak, där vinden sliter i väggarna och regnet hamrar mot fönstren är en levande eld nästan livsnödvändigt.
Att då kunna förvara sin ved i en rejäl och vacker vedkorg (som inte rostar eller ruttnar!) skulle vara underbart.

Annars är det fint härute - och seglingssäkert: vi har utmärkta grund!
Solnedgång över klippor och hav vid Käringön i Skagerrak.
Vänliga hälsningar

Johan Paulsen
 
Svar: 2, 1896

lagom till jul för vi vårat nya hus och den hinken skulle passa utmärkt bredvid spisen
 
Svar: 1896

Skulle passa bra till min systers kakelugn. Finfin julklapp!
 
2) 1896 är rätta svaret.

Motivering:
Utan förvaring för veden, får kvinnor och barn lida här i vår stuga.
Frugan måste städa och barnen får stickor i fötterna. Det vill ni väl inte?!
Hjälp oss få ett slut på lidandet!
 
Svar:1896

just nu förvaras veden i en egenbyggd provisoriskt vedhylla som inte är en fröjd för ögat, denna hade blivit både praktiskt och fin i våran hus.
 
Svar:1896

Vi har letat länge och väl efter hus med kakelugn och äntligen hittade vi vårt drömhus. Kåken har 4 kakelugnar (där fick vi!) och en vedspis. Vi flyttar i mitt i vintern och det första vi ska göra är att tänka en eld och känna värmen.

Denna korg hade gjort livet väldigt mycket vackrare!
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Tävling: Öka mysfaktorn med en vacker kopparhink till veden

[bild]

Den här veckan kan du vinna en vacker vedgryta i koppar från Josef Davidssons. Känslan av den levande elden har i alla tider fått oss att känna trygghet och en kall höst- eller vinterdag är inget så skönt som att komma hem till en värmande brasa. Att förvara veden nära eldstaden är ett måste, och det får gärna vara praktiskt att bära, men är den dessutom snygg fungerar den även som trevlig inredningsdetalj. Denna hink har en diameter på 38 cm och ett stadigt handtag i smidesjärn, vilket gör att du lätt kan bära in veden utan spill.

Totalt värde: 2 450 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Från vilket år är spisen som stått modell för Smålandsspisen?

  1. 1872
  2. 1896
  3. 1882

Svaret hittar du här: [länk]


Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 8 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Josef Davidssons. Meddela mig när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken. Vi tackar Josef Davidssons för att de sponsrar den här tävlingen.
1896, Jag har längtat efter ett eget hus sedan jag flyttade hemifrån för 34 år sedan. Till årsskiftet flyttar jag äntligen in till mitt första hus som har en underbar vedspis. Där skulle den vackra vedbyttan passa perfekt och jag ska jag också fira min 50-årsdag i det nya huset.
 
Svar 1896

Renovering pågår av torp från 20-talet. Skulle bli både fint och praktiskt vid kakelugnen, när de nya mässingsluckorna kommer och sotaren godkänt renovering av ugn och tak.
 
Svar: 2, 1896
Motivering: Vi har just flyttat in i ett hus med öppen spis och en vedbod full med ved och då skulle en tjusig kopparhink vara toppen att bära in veden i!
 
Sittställning
1896

Snart ska det börja renoveras i gillestugan det blir en gammal stil som rummet kommer hålla med om. Denna hinken i rummet kommer verkligen höja mysighets faktorn med 10! Samt min fru blir nog glad ifall jag kommer hem med något annat än verktyg.
 
Svar: 1896

Med en precis nyinstallerad kamin hade det varit en trevlig uppdatering att gå från att förvara veden i en blå ikea-påse till en häftig kopparhink =)
 
Rätt svar 1896.

vi har köpt hus nyss och saknar både sparkapital och vedkorg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.