Väggen innehåller också elmatningen till spisen. Säkert en trefasledning i ett grövre VP-rör. Alltså avlopp, ventilation och el. Detta måste kollas upp först annars blir det soppa av allt.
 
Du ni har nog fan rätt alltså!!!

Alltså att dra om elen och impkanalen är ju inga problem ( får hjälp)

Men vetefan avlopp är väl inte så bara att flytta?
 
För att sammanfatta bara för att kolla så jag inte är helt ute och cyklar. Kan detta stämma?
 
  • Ritning för bottenplan med anteckningar om väggdimensioner och bärighet samt en röd linje som framhäver en specifik vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju låta schaktet vara och bygga en köksö runt det. Då får du det ganska öppen planlösning med enkla medel.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Du tänker runt avloppsledningen då? Den stommen? En köksö? Smart idé!
 
N Niklaspe skrev:
Du tänker runt avloppsledningen då? Den stommen? En köksö? Smart idé!
Det blir nog en pelare ner där ändå för avlastning om den nu är bärande. Men återigen, tror största problemet är att du måste göra något åt grunden. Din grund är inte utförd för punktlaster.

Ev att flytta bärande väggen till trappöppningen som någon nämnde. Kom ihåg att anmäla till kommunen om du gör något på de bärande delarna.
 
N Niklaspe skrev:
Du tänker runt avloppsledningen då? Den stommen? En köksö? Smart idé!
Ja nått sådant. Kan bli schyst med spisen där och arbetsytor runt.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Din sammanfattning i inlägg #33 är korrekt så vitt jag kan se. Det bästa är att försöka mäta in var de olika hindren finns. Först då kan du börja skissa på en lösning. Köksöar med pelare i mitten tycker jag inte är så charmiga. Då försvinner lite av poängen.
 
Ja tack för svar! Ja funderade även om man skulle ha kvar arbetsytorna som de är men att såklart väggen är borta.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den bärande hjärtväggen behöver ju inte gå i en linje genom hela huset.
Det viktiga är väl snarare att det finns väggsektioner någorlunda i "mittlinjen" genom huset.

Så väggen mot sovrummet uppe till vänster och väggen mot tvättstugan funkar lika bra som "hjärtvägg" som väggen mot sovrummet nere till höger.
Precis!
I vårt hus går den mellan hall och kök 5 meter, sedan byter den sida och går mellan vardagsrum och gästrum. Hallen är ganska precis två meter bred, huset är 10*10 meter. Trappan är bredvid vardagsrummet, så när vi ville öppna mellan trappa och vardagsrum fick vi bära av två meter extra för att slippa stolpe där. Det visade sig när vi öppnade att den "bärande" regeln (stolpen vid trappan) var 70*45 och rejält genomborrad av olika elkablar. Vi satte in en limträbalk som är dubbelt så tjock och dubbelt så bred jämfört med den gamla takregeln. Blev dels snyggt, dels så tystnade allt knarr och knak som vi förut haft på övervåningen.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det går inte att sätta limträbalk under bjälklaget, pelare och en limträbalk under golvbjälklaget? Två limträbalkar lika långa som väggen jag plockar? Då borde man ju växlat av den väggen helt? Samt att punktkraften från pelaren sprids ut på flera golvåsar i krypgrunden?
 
  • Schematisk ritning av bjälklag med två limträbalkar och en pelare som stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar tråden. Kontrollerat väggen och den är uppbyggd enl spec 45x70 som då ska vara bärande. Insett att jag har två kantbalkar som löper genom längden på huset på under hjärtväggarna (enl bild). Då till min fråga skulle man kunna växla av med pelarna till limträbalken ned på denna kantbalk? Känns som att golvbjälklaget borde vara väl avväxlat med tanke på att jag har två balkar under huset. Frågan är bara om balken klarar av punktkrafterna? Tyvärr all info jag har är det som visats i tidigare inlägg.

Hur kan jag kontrollera om hallöppningen där trappen löper är avväxlad på bästa sätt? Någon nämnde att om det sitter en limträbalk dold där så skulle det va ok att plocka köksväggen.
 
  • Planritning av bottenvåning där två längsgående kantbalkar markerats med rött, med indikation på hjärtväggarnas placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.