M
Planerar bastu och har lite bry med ventilationen. Se bild... Vad tror ni - alternativ 1 (tilluft genom yttervägg och frånluft genom yttervägg) eller alternativ 2 (tilluft under bastudörr och frånluft genom ventil, dock på samma vägg). Eller andra förslag!? Tacksam för hjälp!

/Michael
 
M michan1 skrev:
Planerar bastu och har lite bry med ventilationen. Se bild... Vad tror ni - alternativ 1 (tilluft genom yttervägg och frånluft genom yttervägg) eller alternativ 2 (tilluft under bastudörr och frånluft genom ventil, dock på samma vägg).
Dåligt med svar så jag försöker. Kanske får igång diskussionen i alla fall.

Jag tror inte på alternativ två. Känns som att luftcirkulationen i "bortre" delen av bastun blir dålig och att luften mest skulle följa dina pilar. Finns en del bastuexperter här så hoppas de "tittar in".

Välkommen till forumet för övrigt!
 
M
Alfredo Alfredo skrev:
Dåligt med svar så jag försöker. Kanske får igång diskussionen i alla fall.

Jag tror inte på alternativ två. Känns som att luftcirkulationen i "bortre" delen av bastun blir dålig och att luften mest skulle följa dina pilar. Finns en del bastuexperter här så hoppas de "tittar in".

Välkommen till forumet för övrigt!
Tackar så mycket!
 
wildeside
Till luft under aggregatet och från luft i båda hörnen på motsatt sida i takhöjd med skjutlucka för reglering av ventilation.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
M
wildeside wildeside skrev:
Till luft under aggregatet och från luft i båda hörnen på motsatt sida i takhöjd med skjutlucka för reglering av ventilation.
Tack för ditt svar. Har skannat nätet och det du föreslår verkar vara den generella rekommendationen. Men i mitt fall innebär det att tilluften kommer utifrån och även en av frånluftsventilerna sitter på yttervägg, vilket tydligen ska vara problematiskt.
 
Frånluft går väl även om bra att sätta under översta laven? Det ger en jämnare värme i hela bastun.
 
  • Gilla
michan1
  • Laddar…
I vår bastu har vi både tilluft och frånluft via yttervägg. Tilluftsventil nära golvet intill aggregatet, frånluft genom ventil nära taket på motstående sida. Det är viktigt att luften flödar förbi aggregatet, annars kan överhettningsskyddet lösa ut. Vi har satt en plastremsa under dörren för att förhindra att luft sugs in den vägen istället för genom tilluftsventilen.
 
wildeside
M michan1 skrev:
Tack för ditt svar. Har skannat nätet och det du föreslår verkar vara den generella rekommendationen. Men i mitt fall innebär det att tilluften kommer utifrån och även en av frånluftsventilerna sitter på yttervägg, vilket tydligen ska vara problematiskt.
Tja vad ska man svara på den?
Om du läst att det är problematiskt, så kanske du kan läsa dej till en lösning på samma sida.
 
Alltid tilluft vid aggregatet, sen frånluften beror lite på hur du har i övriga huset, har du ett undertryck i huset kommer frånluftventilen i yttervägg agera tilluft. Bästa hade varit om du kunde ha tilluften i yttervägg under aggregatet och frånluften i yttervägg högt upp, samt en tät dörr.
Hade du haft mekanisk frånluft så montera man den långt ner mot golv och tilluft åvanför aggregatet, den lösningen ger en riktigt jämn värme i hela bastun!
 
M
Buildgates Buildgates skrev:
I vår bastu har vi både tilluft och frånluft via yttervägg. Tilluftsventil nära golvet intill aggregatet, frånluft genom ventil nära taket på motstående sida. Det är viktigt att luften flödar förbi aggregatet, annars kan överhettningsskyddet lösa ut. Vi har satt en plastremsa under dörren för att förhindra att luft sugs in den vägen istället för genom tilluftsventilen.
Ok, tack. Då ska det förhoppningsvis fungera med till- och frånluft genom yttervägg.
 
M
Haara93 Haara93 skrev:
Alltid tilluft vid aggregatet, sen frånluften beror lite på hur du har i övriga huset, har du ett undertryck i huset kommer frånluftventilen i yttervägg agera tilluft. Bästa hade varit om du kunde ha tilluften i yttervägg under aggregatet och frånluften i yttervägg högt upp, samt en tät dörr.
Hade du haft mekanisk frånluft så montera man den långt ner mot golv och tilluft åvanför aggregatet, den lösningen ger en riktigt jämn värme i hela bastun!
Tack för tips. Då satsar jag nog på till- och frånluft i ytterväggarna. Dum fråga, men vad är det som avgör vad som blir till- respektive frånluft? vilken höjd man sätter dem?
 
M michan1 skrev:
Då satsar jag nog på till- och frånluft i ytterväggarna. Dum fråga, men vad är det som avgör vad som blir till- respektive frånluft? vilken höjd man sätter dem?
Det blir nog bra. Det jag tror man bör undvika är att ha en ventil mot utsidan och en mot omgivande rum. Alltså antingen både till och frånluft på ytterväggen eller båda mot omgivande rum. Husets övriga ventilation kan nog störa annars.

Tillufft sätter man lågt där det är kallt, gärna under/bakom aggregatet, frånluft högt, långt borta. Då varm luft stiger blir flödesriktningen "automatisk".
 
  • Gilla
michan1
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Det blir nog bra. Det jag tror man bör undvika är att ha en ventil mot utsidan och en mot omgivande rum. Alltså antingen både till och frånluft på ytterväggen eller båda mot omgivande rum. Husets övriga ventilation kan nog störa annars.

Tillufft sätter man lågt där det är kallt, gärna under/bakom aggregatet, frånluft högt, långt borta. Då varm luft stiger blir flödesriktningen "automatisk".
Toppen, stort tack!
 
Glöm inte att återkomma med rapport om hur bra det blev! Vi gillar återkoppling här. Och vi gillar bilder! :)
 
  • Gilla
michan1
  • Laddar…
Jag håller inte riktigt med er andra. I en liten bastu för hemmabruk skall man inte överdriva behovet av ventilation, jag är övertygad om att de flesta hade klarat sig helt utan(!), det räcker med det luftbyte som sker när man går in och ut. Men när man väl bygger kan man lika gärna sätta in det, och sätt så frånluft lågt, t.ex. under lavarna diagonalt mot aggregatet. Du vill inte bli av med den varma luften högt upp. Om man nödvändigtvis måste ha tilluft och frånluft utifrån se åtminstone till att du kan stänga alla ventiler ordentligt när du inte använder den och under uppvärmningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.