Då är det inte friggebodar per definition.

Du kan få tillåtelse att bygga på prickad mark vilket är underförstått i mitt inlägg.
 
Hej!

Jag har också prickad mark längs min tomtgräns där jag vet att det ligger en avloppsledning. Hur vet jag om kommunen har ledningsrätt för denna?
 
J Johan Ericsson skrev:
Hej!

Jag har också prickad mark längs min tomtgräns där jag vet att det ligger en avloppsledning. Hur vet jag om kommunen har ledningsrätt för denna?
Har de ledningsrätt bör det vara utlagt som u-område i plankartan. Du kan väl förmodligen också gå in på min fastighet på lantmäteriets hemsida och se vad din fastighet är belastad av. Menar du att det är allmän avloppsledning och inte bara din servisledning?
 
Om dom kommer på att dom gjort fel och fyller igen det där diket, se till att det blir ordentligt gjort, dvs packat på rätt sätt, lagervis osv.

Annars kommer du att få sättningar under garaget, speciellt om du bygger relativt snart. Fyller dom med frusna massor kommer det definitivt att sätta sig till våren oavsett hur mycket dom försöker packa nu.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Samma sak hände mig på sommarstället, utan min vetskap började man dra vattnet rakt över tomten.
Men jag behövde aldrig bråka mer, dom insåg snabbt sitt "misstag" och drog allt efter vägen istället. Dom instämde totalt i mitt argument att min mark blev död mark om man drog rören rakt över, inte en chans att jag får bygga något där om jag godkänt rördragningen.
 
thomasse
Idag finns det nyheter i ärendet, efter att ha varit i kontakt med kommunen, entreprenadfirman, exploaterings ansvariga och mäklaren av tomten, så har följande hänt.


Telefonsamtal 1 med entreprenadfirman var att men det här var beställt långt innan ni köpte tomten, vi gör bara det som står i beställningen.

Telefonsamtal 2 med kommunen, var att så där får dom inte göra om ni har lagfart och det inte finns några servitut, men att dom inte kunde göra mera, och vi har inte fått in papper på hur dom dragit huvudstammen det väntar vi på.

Telefonsamtal 3 med entreprenadfirman igen, vi måste ju göra jobbet, det finns ju inte trådlöst vatten och avlopp. (skön kommentar?) vi fortsätter att gräva tills vi hör något annat från våran beställare.

Telefonsamtal 4 med entreprenadfirmans VD. Det går inte att dra röret på annat sätt, vi har fått i uppdrag att dra den där, om du vill ändra beslutet så måste du prata med säljaren av tomten, arbetet fortlöper.

(här blev jag lite irriterad att man inte lyssnar, så sa att vi är lagfarna ägare av tomten och allt arbete på den upphör omedelbart, annars är det en brottslig handling)

Ringer mäklaren av tomten, som ringer säljarens projektör, går nog 1tim sedan tar jag reda på projektören och ringer själv, hon var på väg in i möte men hade hört om det hela, och skulle ringa upp.

20min senare ringer entreprenadfirmans VD upp och sa att man flyttar ledningen 2m in på grannens tomt (tydligen osåld tomt ännu)

Jag tyckte det löste sig på bästa sätt, men att man ska behöva stå på sig och säga ifrån på skarpen?

Supertack alla för erat engagemang
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 51 till
  • Laddar…
Då får du hålla koll på vad som händer när granntomten säljs. De måste fortfarande ordna ett servitut. Men det är givetvis enklare för dem att få igenom det när de äger tomten själva.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
G
thomasse thomasse skrev:
Jag tyckte det löste sig på bästa sätt, men att man ska behöva stå på sig och säga ifrån på skarpen?

Supertack alla för erat engagemang
Om du inte står på dig och är en "jobbig jävla <nåt>" i sverige så körs du över. Många ger upp direkt och låter sig köras över.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Om du inte står på dig och är en "jobbig jävla <nåt>" i sverige så körs du över. Många ger upp direkt och låter sig köras över.
Fast i ärlighetens namn så är vi nog det land som kör över folk allra minst. Landet lagom och kompromiss där alla ska vara nöjda ;)
 
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
Bra jobbat TS! Slarvig exploatör som missat att ge sig själv servitut, men alla kan ju inte tänka på allt...
 
  • Gilla
Sommartid och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra jobbat TS! Slarvig exploatör som missat att ge sig själv servitut, men alla kan ju inte tänka på allt...
Ett servitut innebär ju en dyr lantmäteriförrättning, inte konstigt om exploatören försöker spara pengar om man kommer undan med det. Bra att du agerade direkt!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lantmäteriförrättningen behövdes ändå för att stycka av tomterna. En erfaren exploatör hade skapat servituten i samband med det. Och dyrt, nja, kanske för en enskild som behöver det, men här pratar vi sannolikt om markaffärer i mångmiljonklassen.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Ett avtalsservitut behöver ingen dyr förrättning. Det är om man ska tvinga igenom ett servitut som motparten inte är med på som det blir dyrt.
 
A AndersS skrev:
Som sagt kan ju bli fel också
[länk]
mexitegel mexitegel skrev:
Makalöst att det är mer än en kommun som lyckas med det konststycket.
Det är viktigt att ha en öppen dialog under byggtiden så att man undviker sånt:

 
  • Haha
  • Gilla
paltskallen och 3 till
  • Laddar…
Då återstår bara att fråga hur de tänkt ersätta er för den skada ni lidit och för att er goda vilja inte ska resultera i en polisanmälan som tack för uppkäftigt svar :)

Jag menar, de har begått brottsliga handlingar av oaktsamhet och tänker fortsätta med det även när ni påpekar det för dem tills det tar hus i helvete och de får andra besked uppifrån. Någon slags ursäkt och goodwill kunde de gott stå för!
 
  • Gilla
claesborjesson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.