Det är ju så coolt! Lätt att bara gilla, men jag tycker det är lite mer imponerande än så. Hoppas ni kommer trivas!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju så coolt! Lätt att bara gilla, men jag tycker det är lite mer imponerande än så. Hoppas ni kommer trivas!
Tackar för alla glada tillrop och fina kommentarer!
 
Näste steg blev att bila bort det gamla "golvet" i utrymmet. Det var en tunn och oarmerad betongkaka. Jag grävde ur så mycket som möjligt för att senare återfylla med makadam.

Utbilat betonggolv med grus och elinstallationer vid bas av vägg, bilmaskin och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använde mig av en billig bilmaskin...men väldigt effektiv.

Renoveringsarbete med borttaget gammalt betonggolv och synliga stenar i ett utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt fräste jag in elen för det kommande bastuaggregatet. Jag använde mig av vinkelslip med diamantskiva samt en rejäl slägga och huggmejsel. Visst dammar det!
Dammbefylld byggarbetsplats med avbilat betonggolv och bortdragna kablar i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt där ett gammalt betonggolv är bortbrytet för att förbereda för makadam och bastuinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utrymme med urgrävda delar i betong för makadam och kablage för bastuaggregat, verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med bortbilat betonggolv, sladdar, vinkelslip, slägga och stora stenar syns. Dust and tools are visible, indicating ongoing work.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De stora stenarna fick vara kvar då väggen troligtvis vilar på dessa.
 
  • Gilla
Ramnemark och 10 till
  • Laddar…
Nästa steg blev att fylla upp med makadam och sedan armera efter bästa förmåga. Det var svårt att förankra armeringen på något vettigt sätt. Jag borrade in den i bergen och najjade samman dem.
Har tyvärr inga bilder på själva gjutningen.

Hörn av ett byggprojekt med makadam, armeringsjärn, verktyg och en träplanka för nivellering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armeringsjärn förankrade i berg med makadam i en uppgrävd ränna längs ett betonggolv för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armeringsjärn förankrade i berg bland makadam, vid sidan en träplanka för nivellering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggarna är väldig "skeva" och lutar lite hit och dit. Träplankan är för att få till golvet i våg.
 
  • Gilla
fubar och 3 till
  • Laddar…
Cooolt! Ska bli spännande att följa :)
 
Fortsätter jobbet med att sätt plåtreglar till de nya innerväggarna. Dessutom förberedelse för spotlights i tak och under lavar. Även taket är isolerat 120 + 45
. Installation av plåtreglar på lutande berghäll för nya innerväggar med förberedelse för spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väldigt väldigt jobbigt att klättra runt på den lutande berghällen och försöka sätta fast stålreglarna. Men oxå väldigt väldigt roligt att börja bygga upp på riktigt.
Plåtreglar monterade på lutande berghäll, isolering i tak, förberedelse för spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir en hel del eldragningar. Jag passar dessutom på att fräsa in tidigare utanpåliggande el. Tänker ha många små spottar både i tak och under lavarna.
Elledningar frästa i betongvägg för installation av spotlights och inbyggda elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med synliga plåtreglar för innervägg, elkablar och isolerat tak i ojämnt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Luleå och 10 till
  • Laddar…
Det här kan bli riktigt häftigt! Hur pass synligt kommer berget bli?
 
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Det här kan bli riktigt häftigt! Hur pass synligt kommer berget bli?
Tanken och planen är att berget ska vara så synligt det bara går. I och med att jag ändå ska behålla det så tänker jag oxå ge det en framträdande plats. Detta kommer ställa lite extra krav/svårigheter med att få till bra lavar.
 
Nästa steg i projektet är en grovsanering av berget. Efter sisådär 100 år i en dunkel tillvaro så har det hunnit bli otroligt skitigt. Det mesta gick bort med vatten och såpa. Men någon gång i samband med utbyggnaden av huset har man oxå lyckats skvätta en hel del färg på berget. Denna gick inte att ta bort med vatten och såpa. Istället använda jag en borrmaskin och en ståltrådsborste. Fick använda en hel del olika dimensioner för att komma åt i skrevorna.

Nedan syns lite av resultatet.

Renoverat berg i källare efter städning med spår av färg som inte går att tvätta bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis rengjort bergsytan efter borttagning av smuts och färg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis rengjort berg med vatten och såpa, med synliga färgfläckar, i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en sanerad bergyta med tydliga spår av rengöring och rester av färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett rengjort berg med synliga skåror och rester av färg efter grovsanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grovsanerat berg med spår av färgrester i en källare, delvis rengjort med tydliga skåror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har koll på bergart?
 
  • Gilla
Ramnemark och 6 till
  • Laddar…
Har man inte arbete så skaffar man sig. :D

Ser ut som vanlig gråsten tycker jag, gnejs eller kanske granit alltså. Eller någon kombination därav (det är väl i grunden samma sak).
 
Borde det inte bli mycket kondensvatten mot berget? Borde du inte ha ngn form av ”dränering”?
 
Larsa Larsa skrev:
Borde det inte bli mycket kondensvatten mot berget? Borde du inte ha ngn form av ”dränering”?
Kommer säkert bli kondens på berget...men troligen inte sådana mängder så att det behöver ledas bort. Dessutom kommet mest troligt fukten att torka upp av eftervärmen i bastun. Men uppstår behovet får jag lösa det. Resten av källaren ska oxå renoveras och då kan jag stoppa dit ett avlopp. Men vi börjar med det viktigaste....bastun.
 
  • Gilla
joelpap och 4 till
  • Laddar…
jag tänkte på om du sågar lavarna direkt ur berget?
 
  • Gilla
Martin Edström och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag tänkte på om du sågar lavarna direkt ur berget?
Jag har mätt en del och kommit fram till att det går att få till lavarna snyggt uppe på berget. Lutningen är rätt och det blir bra med lavar i 2 nivåer.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Med en ledlist eller liknande i framkant under varje lave kommer klippan att synas finfint! Blir det glasdörr?

(och tröttnat man på bastu byter man bara aggregatet mot en kylanläggning så han man en vinkällare....)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.