Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad i jösse namn ska du göra med alla dessa? Finns väl en begränsning hur många inläggningar man kan göra.

Men kanske du kan sälja på nån marknad? De färgstarka burkarna borde sälja bra.
Haha, jaaa... vi har inte brist på nått direkt! Men det blev ett par burkar inläggning till. Plus att vi gett bort en del.

Två burkar med hemmagjord inläggning av grönsaker på ett träskärbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men sedan visade det sig att vi ( igår) kunde skörda 3/4 korg till.. när vi började rensa ur växthuset (plantor ska till tippen)

Färgglada paprikor och chili av olika storlek och mognad i en vit metallkorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:oops:(y)
 
ODLARHUMOR:

Tecknad bild av två personer i kök med krukväxter och pratbubbla om frost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AI_uu och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad i jösse namn ska du göra med alla dessa? Finns väl en begränsning hur många inläggningar man kan göra.

Men kanske du kan sälja på nån marknad? De färgstarka burkarna borde sälja bra.
Vet inte om jag visat, men vi gjorde candied jalapeños i år med (ett par burkar bara) och lite chilikrydda..

Kryddburk med hemgjorda candied jalapeños och chilikrydda, märkt med etiketten "Chili".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två burkar med candied jalapeños, etiketterade, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(y)
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Till helgen ska första chilisarna ner i jorden, inför odling 2020 :cool:

Rocotosarna är lite trögstartade, men blir nog någon mer som sällskap ;)
 
S
Snigla Snigla skrev:
Till helgen ska första chilisarna ner i jorden, inför odling 2020 :cool:

Rocotosarna är lite trögstartade, men blir nog någon mer som sällskap ;)
Oj det var tidigt! :) Börjar du så tidigt med alla sorter eller bara de trögstartade?
 
S SvanteC skrev:
Oj det var tidigt! :) Börjar du så tidigt med alla sorter eller bara de trögstartade?
Vi försöker rikta in oss på december för chilisarna allmänt (men har blivi både i början på Jan och feb med hehe). Beror lite påhur jultokig jag blir ;)

Jag är jultokig innan jul, så på juldagen börjar närapå nya året haha. Då åker tomtarna ner och vips.. får jag ju plats med odlingarna! Så det brukar bli en del sådd på mellandagarna ..

Vi har extra belysning vi kan använda, vilket är behövligt om man sår lite tidigare.

Men vi sådde just rocoto för två år sedan och fick knappt nån skörd det året - vi övervintrade den och i år har den producerat! Därför vill vi så de två nya rocotosorterna tidigare än vi sådde den första (det året). Så vi har nån chans till ”normal skörd” redan 2020 (y)

Men om jag ändå ska så några, fyller jag nog upp det lilla odlingshuset.. (med några vanliga chilisorter). Dumt att det står tomt.. ;)
 
Hemmakatten
Snigla Snigla skrev:
Vet inte om jag visat, men vi gjorde candied jalapeños i år med (ett par burkar bara) och lite chilikrydda..

[bild]

[bild]

(y)
Hur gör du de där Candied jalapensos? Kanderad innebär väl att det är socker/honung eller annat sött i?

Och chiliflaksen, hur får du till de pyttesmå flingorna? Hackar med kniv efter de torkat?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hur gör du de där Candied jalapensos? Kanderad innebär väl att det är socker/honung eller annat sött i?

Och chiliflaksen, hur får du till de pyttesmå flingorna? Hackar med kniv efter de torkat?
Candied jalapeños recept - https://bbqlovers.se/candied-jalapenos/

Angående chiliflaksen så torkade vi chilihalvor i en svamptork (köpte en billig på typ jula för ett par år sedan) i drygt ett dygn... sedan när de var torra så mortlade vi dem i en vanlig mortel (y) och hällde upp i en återanvänd kryddburk :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Trebildskollage av beskurna chiliväxter 'Apricot', 'Rocoto red' och 'Padron' i krukor för övervintring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snaggat tre chilis som ska övervintras.. borde stoppa två av dem i mindre kruka också...
 
Idag börjar officiellt ...
ODLING 2020

Start av chiliodling med RootIt-startkit och sorterade chili-pluggar märkta med sortnamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första sådden chilisar är numer satta i ”kub” :) första gången jag testar ”RootIt”.

DET BLEV
:

- Peperone Coron di toro giallo (3 st)
- Fish pepper (3 st)
- Habanero orange (3 st)
- Pepperdew (3 st)
- Habanero Dulce 1 (3 st)
- Habanero Golden (3 st)
- Rocoto canario (3 st)
- Rocoto turbo pube (3 st)

 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Blev med växthus sent i våras så blev chili o tomater, blev bra men ska man egentligen förså så här tidigt?
 
O olofh skrev:
Blev med växthus sent i våras så blev chili o tomater, blev bra men ska man egentligen förså så här tidigt?
Vanligen har vi strävat efter att så i december. Det har oftast blivit som tidigast i ”mellandagarna” eller i början på januari. Funkar bra det med! (börjar man tidigt, bör man ha tillgång till lite extra belysning).

De ”vanliga” chilisarna och paprikorna, kommer vi fortfarande så i december. Men Rocoto är lite långsamma i starten! Det var främst de vi ville ”åt” nu.. och då habaneros kan vara lite långsamma också.. så tog vi med dem med!

Ok, jag erkänner... blev två vanliga också hehe.. men jag tyckte det var onödigt att inte fylla ut mitt lilla drivhus!

Nu är det ”fullt”... :D
 
  • Haha
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Du e la för go, Snigla!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Fadai Fadai skrev:
Du e la för go, Snigla!
Finns ju olika slags beroendeproblem...:crysmile:
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Fadai
S sinuslinus skrev:
Finns ju olika slags beroendeproblem...:crysmile:
Till me about it! Powertool-addiction, fröberoende, odlingsnarkomani, osv. Finns det stödgrupper för såna som oss?? Animerad avatar av kvinna med hijab och glasögon ser fundersam ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.