W Willewonka skrev:
Jag och sambon ska renovera köket nu i vinter och har börjat leta bänkskiva då det slog mig, varför ha en vanlig laminat bänkskiva som alla andra?
Är syftet mest att ha något unikt? Varför?
Arbetsbänk med laminat och diskbänk i rostfritt stål är ju så enormt praktiskt.
Och man bor ju inte hela livet på köksbänken väl?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Tack! Tycker att det är snyggt med samma som väggplatta. Jag kommer ha ganska mycket plywood i min stuga också - innerväggar i hela köket/allrummet. Just nu lutar det åt ett vitt, enkelt kök till det. Hur fogade du bänkskivan mot vägg? Finns silikon i rätt färg?
Jag fogade med svart Tec7, stämmer väldigt bra i färgen :)
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är syftet mest att ha något unikt? Varför?
Arbetsbänk med laminat och diskbänk i rostfritt stål är ju så enormt praktiskt.
Och man bor ju inte hela livet på köksbänken väl?
För att det är jättesyggt kanske? Kul när det kommer nya material och alternativ. Dessutom har jag förstått att dessa görs av spill och är väldigt miljövänliga. Frågan var ju, precis som med andra material om det håller i längden och om det finns några uppenbara problem med att använda det.
 
D DejvidK skrev:
Jag fogade med svart Tec7, stämmer väldigt bra i färgen :)
Tack för svar! Då kan jag helt enkelt sno din lösning:D. Helt perfekt ju!
 
  • Gilla
Håkkepicke och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Tack för svar! Då kan jag helt enkelt sno din lösning:D. Helt perfekt ju!
Du får posta bilder när du är klar!
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Du får posta bilder när du är klar!
Det kommer ta ett tag, men lovar att försöka komma ihåg. Plattan är inte gjuten ännu, så allt kan hända... Men kollar såklart alternativ för allt just nu!

Plattan fäst på väggen med PL600?
 
En apelsin En apelsin skrev:
Det kommer ta ett tag, men lovar att försöka komma ihåg. Plattan är inte gjuten ännu, så allt kan hända... Men kollar såklart alternativ för allt just nu!

Plattan fäst på väggen med PL600?
Jag fattar, då har du lite kvar innan det är dags ;) Jag fäste även plattan mot väggen med samma Tec7.
 
D DejvidK skrev:
De har klarat sig väldigt bra faktiskt! Trodde att jag kanske skulle få köra på med vax med jämna mellanrum för att hålla dem i skick, men ännu inte behövt göra det. Lade dock på 4-5 lager från början. Så bara att köra på om du gillar utseendet :)

Varför 4-5 gånger? Finns dåligt med info om hur mycket det skall behövas för att det inte skall gulna. Slipade du imellan?
 
K kentyts skrev:
Varför 4-5 gånger? Finns dåligt med info om hur mycket det skall behövas för att det inte skall gulna. Slipade du imellan?
4-5 gånger gällde bänkskiva och stänkskydd. Väggarna körde jag endast 2 lager, ett vitpigmenterat och ett lager transparent. Och ingen mellanslip.
 
Ok tack för svar. Slipade du innan? Reste sig inte fibrerna?
 
Vitpigmentrat. Vad hette den exakt? Har natur jag körde ett lager men börjar mörkna liiite. Så ska dra på ett till men osäker vilken variant
 
K kentyts skrev:
Ok tack för svar. Slipade du innan? Reste sig inte fibrerna?
Lite lätt slip innan, och lade på vaxet med skurnylon. Så möjligen att den fiberresning som eventuellt uppstod hanterades av denna.
 
Tusen tack:)
 
D DejvidK skrev:
Det funkar fint så här långt och vi är nöjda med lösningen. Men det är ju såklart inte samma slitage i ett fritidshus som det skulle vara i ett hem, så tiden får utvisa hur det står sig på lite längre sikt.

Hittade inga bilder från när det är helt klart, men de ger ett hum om lösningen iallafall:

[bild] [bild] [bild]
Hej!
Är sjukt nyfiken nu när det gått några år, hur ser bänkskivan ut nu? Hur har den stått emot repor och fukt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.