Svaret är: 1896.

Den skulle passa fint tillsammans med min Amerika-koffert och jag har inget idag att förvara veden i.
Då skulle jag slippa säcken på golvet. Vardagsrumsinteriör med kakelugn, en säck med ved på golvet och en antik koffert.
 
1896
Vet inte hur många vedkorgar av rotting vi avverkat. De håller knappt en säsong innan de flätar upp sig och vassa pinnar sticker ut.
Vet inte heller hur många gånger jag sneddat förbi den förbaskade vedkorgen och fastnat med byxorna eller strumpbyxorna i dess vassa pinnar.
En strumpbyx-säker vedförvaring är ju det jag behöver!
 
1896

Tur i spel eller tur i kärlek brukar man säga, jag är inte beredd att byta ut sambon men det är ändå en vacker hink.
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Tävling: Öka mysfaktorn med en vacker kopparhink till veden

[bild]

Den här veckan kan du vinna en vacker vedgryta i koppar från Josef Davidssons. Känslan av den levande elden har i alla tider fått oss att känna trygghet och en kall höst- eller vinterdag är inget så skönt som att komma hem till en värmande brasa. Att förvara veden nära eldstaden är ett måste, och det får gärna vara praktiskt att bära, men är den dessutom snygg fungerar den även som trevlig inredningsdetalj. Denna hink har en diameter på 38 cm och ett stadigt handtag i smidesjärn, vilket gör att du lätt kan bära in veden utan spill.

Totalt värde: 2 450 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Från vilket år är spisen som stått modell för Smålandsspisen?

  1. 1872
  2. 1896
  3. 1882

Svaret hittar du här: [länk]


Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 8 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Josef Davidssons. Meddela mig när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken. Vi tackar Josef Davidssons för att de sponsrar den här tävlingen.
2. 1896
Vår nya braskamin ger oss go värme både när vi hugger veden och när vi eldar den. Vi har valt att ha så mycket glas som det var möjligt att ha för att kunna se och njuta av den vackra elden. Vedgrytan hade blivit pricken över i njutningen.
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Tävling: Öka mysfaktorn med en vacker kopparhink till veden

[bild]

Den här veckan kan du vinna en vacker vedgryta i koppar från Josef Davidssons. Känslan av den levande elden har i alla tider fått oss att känna trygghet och en kall höst- eller vinterdag är inget så skönt som att komma hem till en värmande brasa. Att förvara veden nära eldstaden är ett måste, och det får gärna vara praktiskt att bära, men är den dessutom snygg fungerar den även som trevlig inredningsdetalj. Denna hink har en diameter på 38 cm och ett stadigt handtag i smidesjärn, vilket gör att du lätt kan bära in veden utan spill.

Totalt värde: 2 450 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Från vilket år är spisen som stått modell för Smålandsspisen?

  1. 1872
  2. 1896
  3. 1882

Svaret hittar du här: [länk]


Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 8 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Josef Davidssons. Meddela mig när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken. Vi tackar Josef Davidssons för att de sponsrar den här tävlingen.
Året är 1896, dvs alternativ 2.
Jag skulle så gärna vilja glädja min son Stefan med den fina vedgrytan när han fyller 40 år den 8.3 nästa år.

Med vänlig hälsning
Ann-Mari Backlund
Berghusagatan 11
271 53 Ystad
Mobtel. 0732-406670
 
Svar:
2) 1896

Vår vedkorg, som drällde ur sig vedfnas redan från start, har gått sönder. Vi kämpar på med den ändå ...
Den här vackra vedgrytan skulle verkligen pryda sin plats – och den skulle matcha luckorna på kakelugnen perfekt :)
 
svar 1896

för vi fällt 7 stora träd på vår tomt, huggt upp och lagt i vedförrådet vi byggde. Nu ska bara den utvalda kaminen installeras. Denna hink hade varit perfekt för att bära in vår ved till kaminen efter skridskoturerna till vintern.
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Tävling: Öka mysfaktorn med en vacker kopparhink till veden

[bild]

Den här veckan kan du vinna en vacker vedgryta i koppar från Josef Davidssons. Känslan av den levande elden har i alla tider fått oss att känna trygghet och en kall höst- eller vinterdag är inget så skönt som att komma hem till en värmande brasa. Att förvara veden nära eldstaden är ett måste, och det får gärna vara praktiskt att bära, men är den dessutom snygg fungerar den även som trevlig inredningsdetalj. Denna hink har en diameter på 38 cm och ett stadigt handtag i smidesjärn, vilket gör att du lätt kan bära in veden utan spill.

Totalt värde: 2 450 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Från vilket år är spisen som stått modell för Smålandsspisen?

  1. 1872
  2. 1896
  3. 1882

Svaret hittar du här: [länk]


Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 8 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Josef Davidssons. Meddela mig när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken. Vi tackar Josef Davidssons för att de sponsrar den här tävlingen.
Svar 1896

Skulle passa perfekt till min nyinstalerade braskamin. Skulle verkligen göra pricken över i er
 
1896 är svaret på frågan

En blå IKEA-kasse funkar f n som "vedlår" bredvid vår nya kamin. Inte snyggt eller mysigt , bara praktiskt att bära in ved i f n. En kopparhink skulle ge hela rummet ett lyft och hålla betydligt längre än plastpåsen. Önskar verkligen denna vinst
 
Svar: 1896

Vi bygger vår stuga i skogen nära sjön, med blicken mot vinterdagar vid kaminen och den sprakande veden. Den vackra vedgrytan skulle passa så fint där brevid gjutjärnskaminen. Huset blir modernt med tradition - råa plywoodväggar blandas lumppapp och äggoljetempera, betonggolv med trasmattor. Josef Davidssons spisar och detaljer passar den känsla och estitik vi söker - tidlös design och äkta hantverk.
 
Skånepöjk
1896

Motivering

Behöver något att lägga min ved i.
Börjar tröttna på att springa ner och ut varje gång jag ska elda.
Plus jag förtjänar att vinna, har varit snäll i år :)
Den där kopparhinken var dö läcker!
 
Redigerat:
1896
Jag vill gärna ha den fina!
 
Svar:1896
”Hinken” skulle passa fint vid kakelugnen i vårt renoveringsobjekt. En Viking 30 i köket är också på önskelistan.
/Per
 
  • En tänd kakelugn i ett renoverat vardagsrum med trägolv och del av en brun fåtölj.
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Rätt svar: 1896!

Denna kopparhink väcker minnen till liv då min mormor hade en gammal sådan framför sin öppna spis. Nu när jag köpt villa hade en kopparhimk från er prytt sin plats vid min egna öppna spis.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.