P Paxman skrev:
/.../Hantverkarna älskar den säkert...men det är inte hantverkarna som står för Beijers inkomster./.../
Jo, det kan man väl säga att det är. På samma vis som den som säljer en hammare till en hantverkare har denne som kund. Självfallet måste det finnas en slutkund som vill ha något byggt för att vare sig verktyg eller material ska behövas, men valet att bry sig om vad hantverkaren tycker snarare än slutkunden tror jag är huvudsakligen rätt tänkt.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hittar inget direkt underforum för detta ämne så det får hamna här.

Nu lanserar Beijer en bok som ett led i en kampanj för att "bygga de som bygger" som heter "Bygga åt idioter".

[länk]

Där identifieras ett antal olika kundtyper; Pratkvarnen, Bevakaren, Experten, Gördetsjälvaren med flera som anses vara besvärliga som uppdragsgivare/kunder för hantverkare samt ger "konkreta tips" om hur man kommunicerar med dem för att "skapa trygghet mellan kund och hantverkare".

Här kan du se en film som lanserar boken:
[media]
För egen del blir jag oerhört provocerad av att en bygghandel där jag ibland handlar så tydligt tar ställning för hantverkarskrået enbart. Nu har jag inte läst boken och tänker inte köpa den heller, men, hittills har Beijer bara pekat ut kunderna, dvs de som betalar hantverkarnas löner som problemskapare...

Resultatet av det är att from nu kommer jag inte längre att köpa byggmaterial från Beijer Bygg utan bara vända mig till de handlare som värnar privatkunder i samma utsträckning som hantverkare.

Jag är oerhört medveten om att det finns "dåliga" kunder precis som det finns dåliga hantverkare. Min egen erfarenhet av att anlita hantverkare är blandad — det är ömsom vin och ömsom vatten kan man säga.

Typerna varierar från "Världens bästa elektriker" som offererade sex timmar, jobbade som besatt och blev klar på tre timmar och ville bara ha betalt för dem. Vi enades om att han skulle fakturera fyra timmar, vi var mer än nöjda. "Målaren med samvete" som spacklade, slipade, målade och spacklade och slipade igen eftersom han inte var nöjd med resultatet men inte tog betalt för sista omgången slip/måleri eftersom han enligt egen utsago "hade för bråttom". Också här kom vi överens om en debitering som bägge parter var nöjda med.

Vi har också haft "Fuskbyggaren" som satte mosaik ovanpå kakel i vårt badrum och när vi inte var nöjda med det försökte han sätta nästa lager mosaik ovanpå sitt föregående lager med mosaik. När vi slängde ut idioten med hjälp av en besiktningsman skickade han en faktura och hotade med Kronofogden om vi inte betalade.
"Skitsnackaren" är en annan bekantskap som dök upp och sa att han skulle hjälpa oss, vi bokade datum för när jobbet skulle sättas igång och självklart skulle vi få en offert först; självklart dök varken han eller någon offert upp.

Vi har fler exempel men jag vill inte skriva någon bok som Beijer Bygg har gjort, där man tydligen totalt ignorerar att det finns både bra och dåliga hantverkare utan tar fram en parlör för hur man hanterar de idioter som är beredda att betala någon annan för att få något gjort och har anspråk på hur, när, med vad det ska göras och när det ska vara klart samt till vilket pris...

Sammanfattningsvis: inser att det finns både bra och dåliga kunder och hantverkare men för mig är Beijer Byggs attityd oerhört stötande. Anlitar jag en hantverkare så betalar jag dennes lön för det projektet handlar om; att bli kallad idiot för att jag kanske inte är vissa hantverkares önskedröm när det gäller kunder (dvs beställ, få något, betala) är djupt kränkande.

För att lyfta Beijers Bygg agerande — vi är väl i alla fall några på Byggahus som handlar där — kommer jag att anmäla mitt inlägg till Byggahus så får vi se hur fortsättningen följer.

//Ronnie
Jag vet inte ens om det är värt att skriva här eftersom jag tycker hela tråden är ett skämt. Man måste ju verkligen vilja ta åt sig för att känna sig träffad av detta.

Själv tyckte jag bara den är rolig för jag vet att det finns många roliga kundstereotyper som är väldigt krävande, jobbiga och roliga.

Jag förstår faktiskt inte varför man inte får skämta om saker som är helt absurt. T.ex att man anlitar en hantverkare, man har alltså valt en person som man bör känna sig trygg med, för att sedan gå och bevaka hantverkaren i fråga och veta bäst hela tiden. Det så typiskt "svensk konsument" enligt mig och jag tycker att sånt är väldigt kul. Synd att en inte har med "prutaren", personen som ska pruta på exakt allt utan att veta vad saker kostar egentligen. Det kan vara hysteriskt roligt ibland. Såg en man som ville pruta på två torkarblad till bilen en gång..

Och varför får inte Beijer lysa på detta genom reklam? Det har inget med att dom är emot mig som konsument.
 
  • Gilla
FatMikeSlim och 4 till
  • Laddar…
Klart man får skämta. Det finns dock en tid och plats för det.
Att skämta kollegor sinsemellan är väl en sak. Att bygga en reklamkampanj på att skämta om sina kunder har dock visat sig kanske inte verkar vara supersmart.

Här har du en anledning till att man behöver övervaka sin hantverkare https://www.byggahus.se/forum/threads/knopparnas-placering-pa-nya-garderober.352692/
Det här forumet innehåller ganska många liknande historier.
Sen så vill jag påpeka att man ofta inte väljer den hantverkare som man känner sig mest trygg med av alla 20 som ville lämna offert.
Ofta får man välja mellan två som ville lämna offert eller ens komma och titta. Varav den ena har prisat ut sig själv eftersom han egentligen inte vill ha jobbet.

Beijer väljer i mina ögon fel sida i den här ”konflikten”. En mer korrekt titel vore ”Att inte bete sig som en idiot” :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Med den titeln på kampanjen så tror jag att ännu fler kunder hade känt sig kränkta ;)
 
U Uffe A skrev:
Med den titeln på kampanjen så tror jag att ännu fler kunder hade känt sig kränkta ;)
Nej, då är det ingen specifik grupp som blir utpekad. Den kan gälla både hantverkaren eller slutkunden. :)

Själv anser jag att kampanjen är korkad men lägger ingen större vikt vid den.
Det är tråkigt att den anses behövas. Min personliga erfarenhet är att hantverkare sitter i en lite för bra sits och därför inte behöver bry sig om kunden i tillräckligt stor utsträckning. Det finns helt enkelt för mycket jobb.
Jag har tidigare jobbat som konsult inom IT-branschen och där var kundvård extremt viktigt.
Att offerera, hålla tidsramar, kommunicera etc var kritiskt.

Som konsument av hantverkare så är jag extremt luttrad. Det är väldigt få gånger jag upplevt att jag, mina behov och min tid tas på allvar.
Antalet gånger jag upplevt att jag är ett besvär är desto större.
Att få någon att svara på en offerförfrågan eller ett estimat är snudd på omöjligt.
Att få någon att komma på utsatt tid är svårt (det är ofta ett annat uppdrag som drar ut på tiden eller något akut som inträffar).

Som tur är är jag händig och klarar det mesta själv. Skulle jag inte varit det skulle jag nog flyttat till hyresrätt vid det här laget :)

Jag vet att detta är min åsikt och uppfattning och inte sanningen. Men som sagt. jag tycker det är trist att det är som det är, men jag tror Beijer gör fel när man "ställer sig på hantverkarens sida" i ett problem som jag tror till stor del beror på hantverkarna själva.
 
  • Gilla
  • Älska
pest och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det är intressant med alla argument om att ”det är löjligt” att tycka att kampanjen är smaklös i sig.
När själva kampanjen bygger på att försvara kränkta hantverkare på grund av nedlåtande snack från missnöjda konsumenter, detta genom att prata nedlåtande om kunderna istället...

Edit: Det kanske sätter fingret på intellektet hos de hantverkare som slår sig för bröstet för kampanjen? Hur löser de vardagssituationer, genom att slå tillbaka? ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Nej, då är det ingen specifik grupp som blir utpekad. Den kan gälla både hantverkaren eller slutkunden. :)

Själv anser jag att kampanjen är korkad men lägger ingen större vikt vid den.
Det är tråkigt att den anses behövas. Min personliga erfarenhet är att hantverkare sitter i en lite för bra sits och därför inte behöver bry sig om kunden i tillräckligt stor utsträckning. Det finns helt enkelt för mycket jobb.
Jag har tidigare jobbat som konsult inom IT-branschen och där var kundvård extremt viktigt.
Att offerera, hålla tidsramar, kommunicera etc var kritiskt.

Som konsument av hantverkare så är jag extremt luttrad. Det är väldigt få gånger jag upplevt att jag, mina behov och min tid tas på allvar.
Antalet gånger jag upplevt att jag är ett besvär är desto större.
Att få någon att svara på en offerförfrågan eller ett estimat är snudd på omöjligt.
Att få någon att komma på utsatt tid är svårt (det är ofta ett annat uppdrag som drar ut på tiden eller något akut som inträffar).

Som tur är är jag händig och klarar det mesta själv. Skulle jag inte varit det skulle jag nog flyttat till hyresrätt vid det här laget :)

Jag vet att detta är min åsikt och uppfattning och inte sanningen. Men som sagt. jag tycker det är trist att det är som det är, men jag tror Beijer gör fel när man "ställer sig på hantverkarens sida" i ett problem som jag tror till stor del beror på hantverkarna själva.
Jag håller inte med problemen beror på hantverkarna själva. Jag tror att det är obalansen i antalet hantverkare kontra antal jobb att välja mellan.
Hade jag varit hantverkare hade jag valt de jobb med minst friktion och mest lönsamhet också.
En balans på marknaden hade varit önskvärd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det som är det stora felet med hantverkaryrket ät att vem som helst kan starta ett företag utan några som helst kunskaper i yrket.

Därför blir det många hantverkare med bristande kunskap, och det gör så att jag inte litar på någon hantverkare för jag vet inte om dom har någon utbildning eller kunskap. Inför krav på att hantverkare ska ha en utbildning och sedan gå som lärling i några år.
 
  • Gilla
FatMikeSlim och 1 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Nej, då är det ingen specifik grupp som blir utpekad. Den kan gälla både hantverkaren eller slutkunden. :)

Själv anser jag att kampanjen är korkad men lägger ingen större vikt vid den.
Det är tråkigt att den anses behövas. Min personliga erfarenhet är att hantverkare sitter i en lite för bra sits och därför inte behöver bry sig om kunden i tillräckligt stor utsträckning. Det finns helt enkelt för mycket jobb.
Jag har tidigare jobbat som konsult inom IT-branschen och där var kundvård extremt viktigt.
Att offerera, hålla tidsramar, kommunicera etc var kritiskt.

Som konsument av hantverkare så är jag extremt luttrad. Det är väldigt få gånger jag upplevt att jag, mina behov och min tid tas på allvar.
Antalet gånger jag upplevt att jag är ett besvär är desto större.
Att få någon att svara på en offerförfrågan eller ett estimat är snudd på omöjligt.
Att få någon att komma på utsatt tid är svårt (det är ofta ett annat uppdrag som drar ut på tiden eller något akut som inträffar).

Som tur är är jag händig och klarar det mesta själv. Skulle jag inte varit det skulle jag nog flyttat till hyresrätt vid det här laget :)

Jag vet att detta är min åsikt och uppfattning och inte sanningen. Men som sagt. jag tycker det är trist att det är som det är, men jag tror Beijer gör fel när man "ställer sig på hantverkarens sida" i ett problem som jag tror till stor del beror på hantverkarna själva.
Och där kom det till sist.....ytterligare en IT konsult! Denna titel borde verkligen varit med i beijers kampanj.
Huuuur många trådar här på BH är det som innehåller IT folk med helt galna ideer när det gäller hantverksbranschen?

Det måste finnas en faktor som gör att IT / Hantverk skär sig som mjölk och citron.
 
N Nils82 skrev:
Och där kom det till sist.....ytterligare en IT konsult! Denna titel borde verkligen varit med i beijers kampanj.
Huuuur många trådar här på BH är det som innehåller IT folk med helt galna ideer när det gäller hantverksbranschen?

Det måste finnas en faktor som gör att IT / Hantverk skär sig som mjölk och citron.
Det kan ju vara att IT-tekniker också är en typ av hantverkare som riktar sig till privatpersoner, och att de därför kan jämföra sin bransch med hantverkarbranschen (som ju diskuteras här på BH). Den stora skillnaden är dock att IT-branschen är utsatt för stark konkurrens, så klåparna och de tekniker som föraktar kunderna rensas bort på ett naturligt sätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Och där kom det till sist.....ytterligare en IT konsult! Denna titel borde verkligen varit med i beijers kampanj.
Huuuur många trådar här på BH är det som innehåller IT folk med helt galna ideer när det gäller hantverksbranschen?

Det måste finnas en faktor som gör att IT / Hantverk skär sig som mjölk och citron.
Vad är det som är så galet med det jag skrev? Utveckla gärna.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Klart man får skämta. Det finns dock en tid och plats för det.
Att skämta kollegor sinsemellan är väl en sak. Att bygga en reklamkampanj på att skämta om sina kunder har dock visat sig kanske inte verkar vara supersmart.

Här har du en anledning till att man behöver övervaka sin hantverkare [länk]
Det här forumet innehåller ganska många liknande historier.
Sen så vill jag påpeka att man ofta inte väljer den hantverkare som man känner sig mest trygg med av alla 20 som ville lämna offert.
Ofta får man välja mellan två som ville lämna offert eller ens komma och titta. Varav den ena har prisat ut sig själv eftersom han egentligen inte vill ha jobbet.

Beijer väljer i mina ögon fel sida i den här ”konflikten”. En mer korrekt titel vore ”Att inte bete sig som en idiot” :)
De skämtar inte om sina kunder. De skämtar om den lilla skaran stereotyper som faktiskt finns...och att man behöver övervaka sin hantverkare tycker jag är bedrövligt. Anlita en firma du känner att du kan lita på.

Det blir för offtopic om vi ska prata fuskbygge osv. Det beror på många saker.
Bla att man inte tar in offert från firmor som man inte känner till eller tagit reda info om.
Man bör inte välja snickare som kan komma denna månaden osv osv.. och visst finns det gott om bluffmakare och bedragare.. Men reklamen handlade om stereotyper som hantverkare kommer i kontakt med.

Jag förstår inte hur det blivit konflikt? Jag är ingen hantverkare men jag känner inte att de pekar ut mig?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Det som är det stora felet med hantverkaryrket ät att vem som helst kan starta ett företag utan några som helst kunskaper i yrket.

Därför blir det många hantverkare med bristande kunskap, och det gör så att jag inte litar på någon hantverkare för jag vet inte om dom har någon utbildning eller kunskap. Inför krav på att hantverkare ska ha en utbildning och sedan gå som lärling i några år.
Bra inlägg. Det borde införas lagkrav på något vis. Lärlingstid och utbildning brukar man dock få. Men det borde utvecklas.
 
U Utdelning skrev:
Anlita en firma du känner att du kan lita på.

Det blir för offtopic om vi ska prata fuskbygge osv. Det beror på många saker.
Bla att man inte tar in offert från firmor som man inte känner till eller tagit reda info om.
Jag håller med. Problemet är att det är så fruktansvärt svårt att få tag på en hantverkare ibland precis som jag skrev.
På en liten ort som jag bor i har man inte så många att välja bland.

Som sagt. Jag känner mig inte direkt träffad av kampanjen och jag bryr mig inte så mycket, men jag förstår om folk blir irriterade och jag tycker det är korkat av Beijer
 
J
M MatCan skrev:
Vad är det som är så galet med det jag skrev? Utveckla gärna.
Iofs hade många hantverkare passat inom it supporten på 90-talet Tänker på tex den klassiska scenen i Kvarteret skatan där Johan Glans får stå på ett ben och sjunga för att få hjälp... Kanske
Nu sitter alla på Filippinerna istället. Kanske morgondagens elektriker sitter där också och drar kabel via IOT?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.