nikasp
Jobbigt läge men för jobbigt att göra om. Jag skulle nästan sälja huset faktiskt då jag är noga att det blir precis som jag vill. Vi anlitade en ”dyr” (allt är relativt) firma men jag blev extremt nöjd med resultatet.
Jag är maskiningenjör i grunden och CAD:ade upp rummet och använde 3D-modeller från respektive tillverkare men det höll ändå på att gå åt pipan. Jag hade läst in Tapwells takdusch i modellen och nog fasen hade de den *gamla* mindre modellen av blandare till talduschen där - den grejen var lite svår att förutse.

När det var dags för röris hade jag lagt upp en detaljritning som visade hur duschvägg och blandare precis skulle missa varandra med ca 20-30 mm. De ringde och sa att ”det kommer att ta i”. Inte möjligt sa jag som satt 17 mil bort. Gjorde en tejpmodell på köksbordet och visade via SMS hur det skulle funka när man viker in duschväggen mot ena kortväggen. Då såg han att blandaren i modellen var 70 mm kortare mot den han hade i handen. Jag var helt svettig efter den grejen. Hade dessutom åkt till torpet utan laddare till datorn så jag hade begränsat med tid att kolla. Puh!


Nej, jag tycker inte att du är petig men kanske det var oklart exakt hur det skulle se ut?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Sittställning
nikasp nikasp skrev:
Jobbigt läge men för jobbigt att göra om. Jag skulle nästan sälja huset faktiskt då jag är noga att det blir precis som jag vill. Vi anlitade en ”dyr” (allt är relativt) firma men jag blev extremt nöjd med resultatet.
Jag är maskiningenjör i grunden och CAD:ade upp rummet och använde 3D-modeller från respektive tillverkare men det höll ändå på att gå åt pipan. Jag hade läst in Tapwells takdusch i modellen och nog fasen hade de den *gamla* mindre modellen av blandare till talduschen där - den grejen var lite svår att förutse.

När det var dags för röris hade jag lagt upp en detaljritning som visade hur duschvägg och blandare precis skulle missa varandra med ca 20-30 mm. De ringde och sa att ”det kommer att ta i”. Inte möjligt sa jag som satt 17 mil bort. Gjorde en tejpmodell på köksbordet och visade via SMS hur det skulle funka när man viker in duschväggen mot ena kortväggen. Då såg han att blandaren i modellen var 70 mm kortare mot den han hade i handen. Jag var helt svettig efter den grejen. Hade dessutom åkt till torpet utan laddare till datorn så jag hade begränsat med tid att kolla. Puh!


Nej, jag tycker inte att du är petig men kanske det var oklart exakt hur det skulle se ut?
Exakt nej, inte precis som vi hade modeller men det pratades under bygget gång och samtal med vvs där han säger "ja vi vill ju ha den någorlunda centrerad" när han markera upp golvet.

Va ska man säga nästa gång (om det blir) så ska jag fan va som en hök.. meeen va händer då .. då blir man den idiot som Beijer pratar om..
 
  • Gilla
  • Haha
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Sittställning Forlowt skrev:
Exakt nej, inte precis som vi hade modeller men det pratades under bygget gång och samtal med vvs där han säger "ja vi vill ju ha den någorlunda centrerad" när han markera upp golvet.

Va ska man säga nästa gång (om det blir) så ska jag fan va som en hök.. meeen va händer då .. då blir man den idiot som Beijer pratar om..
Jag var också föräldraledig men tyckte att vi hade en bra dialog och dessutom en sluss med dragkedja mellan resten av huset så jag la inte näsan i blöt så mycket.
Han som gjorde mesta jobbet under 18 arbetsdagar kollade vissa saker då och då och jag bad om kort snack när jag hade något jag särkilt ville vara säker på. Kaffe, kall saft (det var en varm sommar!) och fika/macka dagligen körde jag på också.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Sittställning
nikasp nikasp skrev:
Jag var också föräldraledig men tyckte att vi hade en bra dialog och dessutom en sluss med dragkedja mellan resten av huset så jag la inte näsan i blöt så mycket.
Han som gjorde mesta jobbet under 18 arbetsdagar kollade vissa saker då och då och jag bad om kort snack när jag hade något jag särkilt ville vara säker på. Kaffe, kall saft (det var en varm sommar!) och fika/macka dagligen körde jag på också.
Haha kaffe o fika är standard om man vill hantverkaren ska lägga manken till har jag hört ! Börjar tro det är en lögn dock XD
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Haha kaffe o fika är standard om man vill hantverkaren ska lägga manken till har jag hört ! Börjar tro det är en lögn dock XD
Det har alltid varit standard hos oss att bjuda på mackor, fika och kaffe! Det är klart det kan spela in :)
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Haha ja men nej, om du missa så har vi en aluminiumprofils hylla från inr som duschväggen är fäst i så att säga.

Dusch pall va planen meeeen det blir lite trångt på det måttet dom satt den på.. vill inte gärna stå trångt därav valde vi en stor dusch men jag förstår din poäng..
Den hyllan missade jag. Såg bara en flaska mjällschampo stå och skräpa på golvet nere i hörnet på bilden.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Haha kaffe o fika är standard om man vill hantverkaren ska lägga manken till har jag hört ! Börjar tro det är en lögn dock XD
Give and take brukar vara det bästa... ;)

Jag har varit hos kunder där man luktat kaffe och börjat fantisera om att det ju kunde varit gott med en kopp när man strax efter ser dem sätta sig väl synliga och fika på både kaffe, bullar och kakor... utan att ens fråga om man vill ha en slät kopp.

Jag har varit hos kunder som är hemma hela tiden och man ger allt man har, skippar luncher och liknande för att komma framåt för deras skull när kunden smiter iväg en sväng och kommer hem en halvtimme senare med EN dagens rätt typ...
Ärligt.... kunde inte fanskapet stanna och äta den där han köpte den. :sick:

Dessa typer av kunder är ju knappast dem man gör det där lilla extra för kan jag berätta. ;):crysmile:


MEN till topic... jag hade försökt fokusera på helheten och inte en centrerad brunn eller blandare. ;)
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
nikasp nikasp skrev:
Jobbigt läge men för jobbigt att göra om. Jag skulle nästan sälja huset faktiskt då jag är noga att det blir precis som jag vill. Vi anlitade en ”dyr” (allt är relativt) firma men jag blev extremt nöjd med resultatet.
Jag är maskiningenjör i grunden och CAD:ade upp rummet och använde 3D-modeller från respektive tillverkare men det höll ändå på att gå åt pipan...
Tänk om byggare kunde hålla sig till ISO 2768-mk också ;)

Läskigt det där med den felaktiga modellen!
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Kontrollera att den tätskicktsfolie som monterats får repareras och att tillverkaren har en metod. Borde vara så eftersom du fått förslaget ...
 
Alla folier måste väl kunna repareras, hur skulle man annars kunna skarva dom mellan våder tex? Blir ju exakt samma sak...
Nu vet jag inte om jag skulle vilja riva mitt på väggen i duschen iaf

Ge det 1månad och du kommer inte tänka på det längre
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Sittställning
nino nino skrev:
Alla folier måste väl kunna repareras, hur skulle man annars kunna skarva dom mellan våder tex? Blir ju exakt samma sak...
Nu vet jag inte om jag skulle vilja riva mitt på väggen i duschen iaf

Ge det 1månad och du kommer inte tänka på det längre
Så klart vänjer man sig men jag kommer alltid tänka att det kunde ju varit perfekt också.b
Men vart fan jag än vänder mig hittar jag saker..
Checka denna bilden.
 
  • Vägg med mörka kakelplattor och synliga vattendroppar som markering på byggfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Alkaloid och 1 till
  • Laddar…
Ja det där var inte snyggt

Nåt som är lite kul är att om man tittar på äldre våtrumsväggar med kakelmönster så är fogarna, kryssen, väldigt dåliga... troligen för att efterlikna en riktig vägg :D
 
Sittställning
nino nino skrev:
Ja det där var inte snyggt

Nåt som är lite kul är att om man tittar på äldre våtrumsväggar med kakelmönster så är fogarna, kryssen, väldigt dåliga... troligen för att efterlikna en riktig vägg :D
Hahah vårt original badrum va bättre än detta XD
 
nino nino skrev:
Alla folier måste väl kunna repareras, hur skulle man annars kunna skarva dom mellan våder tex? Blir ju exakt samma sak...
Nu vet jag inte om jag skulle vilja riva mitt på väggen i alla fall
Tänk på hur man lägger överlapp på papptak.
Här blir det en kant/hylla som vattnet möter och det belastar mycket mera. Det är trots allt tillverkaren som anger hur göra för att de skall ge ok att använda deras material på det sättet.
Man gör i princip så vid genomföringar så det borde gå.

Men, man kan inte komma och klaga på tillverkaren att det läcker vatten om man inte följer deras anvisningar. Då är det bättre att förekomma.
 
Sittställning
Ojjojjjojj!

Tydligen så kan plattorna sitta snett på arken och då blir det så som på bilden ovan.
Han är alltså seriös.. sitter som snett på arken är det ok..
Tydligen är trasiga plattor också ok beroende på vart dom sitter...
Projektledare skriver upp punkterna men beställer ingen åtgärd för "jag uppfatta det som att det va ok" .. konstigt när jag påpeka det av en anledning.

Plattsättare börjar bli sur på oss för att han får laga i ställe där det fattas fog helt och hållet, säger "jaja men då får vi ta in en besiktningsman" och säger hejdå.

Svårt att veta vad man ska säga.. byggledare håller tydligt med om att det handlar om fabrikation fel och eller handhavandefel.

Ni kan inte ana hur många såna här fogor jag hitta i badrummet - se bild.
 
  • Närbild på kakelplattor med ojämn fog och en synlig spricka, vilket antyder handhavande- eller fabrikationsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.