Svar: 1896

Jag och min sambo har efter perioder både i Uppsala och Lund äntligen hittat en avstyckad gård. Gården är från 1860 och boningshuset byggdes några år innan kyrkan i byn stod klar.

Det finns mycket att göra och sedan vi flyttade in i somras har vi gjort vid alla ytskikt inomhus samt bytt tak (riktat de gamla takstolarna med nytt virke, ny spont, papp och pannor) i princip helt själva. Vi har två kakelugnar och två vedspisar som vi gärna använder. Då pengarna sinar och vi arbetar hårt skulle det vara fantastiskt kul att överraska min sambo med denna vackra kopparhink i salen (som vi ska använda som vardagsrum). Vi hade båda blivit jätteglada och den hade varit ett smycket för kakelugnen.

Flygbild av en avstyckad gård med boningshus och två stora röda ladugårdar omgiven av gröna fält. Ett gammalt vitmålat hus med taket under reparation, synliga takstolar och stående byggnadsställningar. Sal med kakelugn, vedkorg, trägolv, mönstrade mattor och tidstypiska möbler i ett renoverat 1860-tals boningshus.

Mvh
Frank
franksonander@guppe.com
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Tävling: Öka mysfaktorn med en vacker kopparhink till veden

[bild]

Den här veckan kan du vinna en vacker vedgryta i koppar från Josef Davidssons. Känslan av den levande elden har i alla tider fått oss att känna trygghet och en kall höst- eller vinterdag är inget så skönt som att komma hem till en värmande brasa. Att förvara veden nära eldstaden är ett måste, och det får gärna vara praktiskt att bära, men är den dessutom snygg fungerar den även som trevlig inredningsdetalj. Denna hink har en diameter på 38 cm och ett stadigt handtag i smidesjärn, vilket gör att du lätt kan bära in veden utan spill.

Totalt värde: 2 450 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Från vilket år är spisen som stått modell för Smålandsspisen?

  1. 1872
  2. 1896
  3. 1882

Svaret hittar du här: [länk]


Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 8 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Josef Davidssons. Meddela mig när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken. Vi tackar Josef Davidssons för att de sponsrar den här tävlingen.
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Tävling: Öka mysfaktorn med en vacker kopparhink till veden

[bild]

Den här veckan kan du vinna en vacker vedgryta i koppar från Josef Davidssons. Känslan av den levande elden har i alla tider fått oss att känna trygghet och en kall höst- eller vinterdag är inget så skönt som att komma hem till en värmande brasa. Att förvara veden nära eldstaden är ett måste, och det får gärna vara praktiskt att bära, men är den dessutom snygg fungerar den även som trevlig inredningsdetalj. Denna hink har en diameter på 38 cm och ett stadigt handtag i smidesjärn, vilket gör att du lätt kan bära in veden utan spill.

Totalt värde: 2 450 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Från vilket år är spisen som stått modell för Smålandsspisen?

  1. 1872
  2. 1896
  3. 1882

Svaret hittar du här: [länk]


Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 8 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Josef Davidssons. Meddela mig när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken. Vi tackar Josef Davidssons för att de sponsrar den här tävlingen.


Svar: 1896 Vi installerade en ny braskamin förra året i vårt kök. Tycker inte vi har fått ordning på veden och har inte hittat rätt vedkorg tills jag såg denna fantastisk vackra vedgrytan från Josef Davidssons:ok: skulle passa perfekt till vårt svarta kök med just koppar/ erjade mässingdetaljer(y)
 
Svar; 2 1896

Tidlös och fulländad
 
Svar: 1896

Under vår renovering av en gammal gård byggd runt 1850 har vi försökt att behålla mycket av den gamla charmen med lite nymodigheter. Med denna snygga vedförvaring skulle man med glädje gå ut och hämta ny ved när sista vedklabben blivit tagen.
 
1896

Vilken snygg vedförvaring!
 
Svar: 1896

Vi flyttade in för två månader sedan, men har ännu inte eldat i kaminen, för vi har ingenstans att ha ved! Just denna helg har vi därför mina föräldrar på besök för att bygga en vedbod. Då kommer vi att ha löst problemet med vedförvaring ute. Men inne - där skulle denna vackra kopparhink vara perfekt!
 
1896

Det skulle bli riktigt fint i vardagsrummet med vedförvaring i koppar. Jag skaffar detaljer i koppar till inredningen i vardagsrummet så den skulle passa bra mycket bättre än min svarta jag har i dag så då får den svarta flytta ut i bastun. Skenet från ljus och braskamin som reflekteras i kopparn bidrar till den rogivande atmosfären.
 
1896
En hink i koppar skulle matcha min stuga. När lågorna står högt i kamin är det en god känsla när lågorna reflekteras i blanka koppar och mässingdetaljer. Stort plus med en tät behållare det blir alltid en massa löst skräp från vedens bark , dess eventuella mossa mm.
 
  • En mysig stuga med en tänd kamin och kopparföremål som reflekterar lågorna.
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Svar: 1896

Vi håller just nu på att bygga lösvirkeshus och som det ser ut nu kommer min älskade eldstad att få skjutas på framtiden lite, då det dykt upp oväntade utgifter. En fin kopparhink till vår 1900-talsinspirerade villa vore en trevlig påminnelse om att jag kommer att få elda. Snart. Jag tänker att den kan få stå med ved i ändå, för att täcka över röret för tilluften till spisen som redan är gjort. Ved är en mycket fin inredningsdetalj!
 
1896

Som nyinflyttade i vårt först å hus står bland annat vedhantering på inköpslistan, vi har en fin liten roslagsspis som värmer härligt och det eldas varje dag. Det innebär ett konstant spring till vedboden, just nu med en banankartong i högsta hugg. En ursnygg kopparhink hade varit perfekt då den är så stilig att den tillför något till rummet stående bredvid spisen.
 
Svaret är 1896. Och jag vill vinna spisen för att jag alltid fryser och de blir en så go värme av en vedspis. Vi har precis köpt ett hus där det inte finns en sådan värmekälla så det hade varit en perfekt present till mig själv
 
1896!

Brasan sprakar i våran spis
När kylan har kommit med snö och is
Veden vill vila i en hink av koppar
Vinner jag blir jag så glad så jag hoppar!
 
1896
Vill inte vinna utan bara delta...
Men visst skulle IKEA kassen behöva uppgraderas :D
En sliten blå IKEA kasse på ett köksgolv framför en gammal vedspis och vit kakelvägg.
 
Svaret är 1896! Vi har flyttat in i vårt första hus och har en vacker täljstenskamin som vi håller på att lära känna. Men någon vedkorg har vi inte hittat än. Ved på golvet, sågspån under fötterna... Det vore fantastiskt att få lägga veden i denna tjusiga hink!
 
1. 1896

Förutom att ge den till min syster i inflyttningspresent för att ha bredvid sin braskamin så skulle jag ju själv kunna ha den som snygg blomkruka. Hmm... får se hur jag gör om jag vinner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.