Avslutad: Öka mysfaktorn med en vacker kopparhink till veden

Stilfull kopparhink fylld med vedbitar framför en idyllisk stuga med brinnande kamin.

Den här veckan kan du vinna en vacker vedgryta i koppar från Josef Davidssons. Känslan av den levande elden har i alla tider fått oss att känna trygghet och en kall höst- eller vinterdag är inget så skönt som att komma hem till en värmande brasa. Att förvara veden nära eldstaden är ett måste, och det får gärna vara praktiskt att bära, men är den dessutom snygg fungerar den även som trevlig inredningsdetalj. Denna hink har en diameter på 38 cm och ett stadigt handtag i smidesjärn, vilket gör att du lätt kan bära in veden utan spill.

Totalt värde: 2 450 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Från vilket år är spisen som stått modell för Smålandsspisen?

  1. 1872
  2. 1896
  3. 1882

Svaret hittar du här: https://josefdavidssons.se/


Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 8 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Josef Davidssons. Meddela mig när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken. Vi tackar Josef Davidssons för att de sponsrar den här tävlingen.
 
Redigerat:
  • Gilla
lizaliza
  • Laddar…
Svar: 1896

För lite drygt fem år sedan byggde vi en liten stuga i mörkaste Småland. Mina hemtrakter. Där laddar hela familjen energi på helger och lov. Skönt att komma bort från stan ibland. Stugan byggdes enligt våra egna ritningar i gammal stil; dvs faluröd lockpanel, begagnat tegeltak, lite gammaldags tapeter och en del pärlspont. Vi kallar den Nytorpet. Husets givna mittpunkt är braskaminen i storstugan. Därifrån sprider sig värmen på morgonen när jag och yngste sonen tar en kopp the och väntar på att resten av familjen vaknar. Den här kopparhinken skulle passa perfekt där bredvid i hörnet.
Ett litet barn som visar en bok medan en braskamin med brinnande eld syns i bakgrunden, vilket skapar en mysig atmosfär.
 
Redigerat:
  • Gilla
olsg123 och 1 till
  • Laddar…
Rätt svar är 1882.

Jag kommer nog inte att vinna den..men för min hustrus skull önskar jag det.
 
1896
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Tävling: Öka mysfaktorn med en vacker kopparhink till veden

[bild]. Mitt Svar : 1896 Den vackra kopparhinken till veden skulle jag gärna vilja vinna skulle vara perfekt till vår nya kamin i vårt hus på Öland

Den här veckan kan du vinna en vacker vedgryta i koppar från Josef Davidssons. Känslan av den levande elden har i alla tider fått oss att känna trygghet och en kall höst- eller vinterdag är inget så skönt som att komma hem till en värmande brasa. Att förvara veden nära eldstaden är ett måste, och det får gärna vara praktiskt att bära, men är den dessutom snygg fungerar den även som trevlig inredningsdetalj. Denna hink har en diameter på 38 cm och ett stadigt handtag i smidesjärn, vilket gör att du lätt kan bära in veden utan spill.

Totalt värde: 2 450 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Från vilket år är spisen som stått modell för Smålandsspisen?

  1. 1872
  2. 1896
  3. 1882

Svaret hittar du här: [länk]


Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 8 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Josef Davidssons. Meddela mig när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken. Vi tackar Josef Davidssons för att de sponsrar den här tävlingen.
 
2=1896
Skulle vilja vinna en vedhink, när min gamla ser ut som pink.
 
Rätt svar är 1896

Motivering:
För snart ett år sedan sålde vi vår lägenhet med siktet inställt på hus. Vi gick på visning efter visning men inget objekt var helt rätt för oss och plötsligt hade köparna tillträde och själva stod vi på bar backe. I flera månader hoppade vi runt i tillfälliga boenden. Ibland hotell, ibland några nätter hos vänner, ett andrahandskontrakt,
en lånelägenhet... Våra tre barn tyckte till en början att det var spännande men efter tag började de (och vi!) längta efter en mer stabil tillvaro. Strax innan hade också svärfar gått bort och i samma veva som vi var hemlösa sålde svärmor släktgården lite panikartat. Gården var fylld av vackra gamla saker. Vi försökte rädda en del, ställa saker i grannens lada, men då vi själva stod utan hem kunde vi inte ta hand om och förvalta hela bohaget. Vid kaminen i huset stod ett kopparkärl för ved, det hade passat så fint hos oss - nu när vi äntligen hittat vårt eget drömhus. Men tyvärr var just vedkärlet en sådan sak som inte fick plats i magasineringen. Kopparhinken ni lottar ut skulle vara en fullvärdig ersättare...
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Svar: 1896

I vårt vackra lilla stenhuggartorp anno 1918, där försiktig renovering pågår, så finns det en gammal näfveqvarn vedspis, samt en rörspis som behöver muras om, eller ännu hellre finns drömmar om att köpa en begagnad kakelugn från tidigt 1900tal. Oavsett hämtar och förvarar vi veden i en blå ikeasäck. Funktionellt men ack så tråkigt och en uppgradering skulle bli pricken över i.
 
Fadai
Öppen spis med brinnande ved och en person som sitter intill, i ett mysigt rum. Visa bilaga 362486 1896. Har en härlig öppen spis men inget fint att förvara veden i. Så en kopparspann vore pricken över i.
 
Svar: 1896

Den där hinken skulle bli en helt suverän spoantanpresent till min inredningstokige sambo! (Extra plus att även jag tyckte den såg fin ut!) :)
 
1896

Förvisso saknar jag spis
men en vedgryta med ris
vore som inredningdetalj kul
att vinna lagom till jul...
 
Svar:1896

Min nuvarande vedkorg är inte tät i botten och det skräpar som få. En koppar hink vore ju perfekt. Riktigt snygg också (frågan är väl om den går att använda eller om den är för liten).
 
1896

Den vedhinken skulle göra sig jättebra bredvid våran fina kakelugn och lyfta hela rummet.
 
Svar:1896
Min motivering: Jag har inget fantastiskt renoveringsprojekt på gång,ingen gammal gård som skall renoveras från grunden, inga fantastiska bilder att bidra med i forumet.Men jag har en öppen spis att mysa framför under kalla vinterkvällar och jag skulle bara älska den här fina kopparhinken som ny fin och blank blir kronjuvelen i min samling med gamla kopparföremål jag ärvt putsat upp och tagit till vara efter flera generationer i min familj.Jag bara älskar den,kan inte det räcka?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Svar 1896.
Vi har en vedeldad bastu och behöver en vedkorg som är klassisk men ändå modern, denna kopparhink skulle vara perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.