Det finns långa slangar jag har en 20 m, och jag vet att på tex Jula så har dom 15 meters spolslangar till Kärcher. Och som sagt spola från brunnen.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten
Snigla Snigla skrev:
Däremot har vi väldigt mjuk mark.. och vi skulle nog ha fyllt upp marken under röret.. när vi grävde upp (men rörisen tyckte inte varken att vi skulle byta röret eller fylla med grus/sten/nått.. bara vända röret.. och fylla med samma jord/sten som var där innan
Mjuk mark och inget under skriver du. Då är det inte konstigt om rören sjunker och det blir en svacka och därmed stopp.

Därför ska avloppsrören ligga i anläggningsgrus med sand ovanpå. Sand närmast under och över röret för att stenar inte ska kunna nöta hål. Väldigt konstigt att rörmokaren inte visste detta. Men det är kanske bara grävare som har den kunskapen.

Du har inte nämnt hur långt det är till trekammarbrunnen och inte heller hur stor lutningen är. Ju mindre lutning desto viktigare att rören inte kan sjunka.

Låter som om ni kanske bör gräva upp rören och göra om. Sätt då också nån rensbrunn på vägen.
 
När vi hade spolbil här så spolade han från brunnen och hade ett trix för att få in spolmunstycke med slang in i röret. Han hade ett vanligt avloppsrör med en böj nertill så det gick lätt att få in den dit den skulle.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Och jag har ett 25 mm (el installations) rör med en liten böj på längst ner
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Mjuk mark och inget under skriver du. Då är det inte konstigt om rören sjunker och det blir en svacka och därmed stopp.

Därför ska avloppsrören ligga i anläggningsgrus med sand ovanpå. Sand närmast under och över röret för att stenar inte ska kunna nöta hål. Väldigt konstigt att rörmokaren inte visste detta. Men det är kanske bara grävare som har den kunskapen.

Du har inte nämnt hur långt det är till trekammarbrunnen och inte heller hur stor lutningen är. Ju mindre lutning desto viktigare att rören inte kan sjunka.

Låter som om ni kanske bör gräva upp rören och göra om. Sätt då också nån rensbrunn på vägen.
Vi har bra lutning tydligen (hela tomten lutar..)
Det rör sig om en 15 m ner till brunnen (från huset)

Kan tänka mig att marken lutar 40-50 cm
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Nästa vecka kommer de och gräver om avloppet här igen.. denna gång ska de fixa bakfallet in i brunnen också (det blir intressant..).

Dessa hantverkare var lättare att ”få tag i” än våra badrumsrenoverare.. så de får komma redan nu! Ska de göras nån grävning i trädgården... är nu en bra tid, då blir den inte lika lidande till våren.. (kan börja växa ikapp med vårsolen som vanligt) :)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.