Hej hej!

Dagsfärsk medlem här som har en fundering och hoppas någon vänlig själ kan räta ut frågetecknen.

Bor i ett hus byggt 1956 och bytte i höstas ut ett element i garaget som troligtvis var original så att säga.

Efter det bytet har elementen i framför allt vardagsrummet och hallen börjat bubbla (låter ungefär som nån som är väldigt dålig i magen).

Jag har försökt med följande:
  • Lufta elementen (kommer bara vatten)
  • Kontakta den som bytte elementet (får ingen återkoppling)
  • Kontakta den som installerade luftvattenpumpen (inget svar än)
Frågade i en grupp på FB och fick svar att jag kanske behöver fylla på vatten i systemet med HUR gör jag det!?
Hittar ingen instruktion i manualen till pumpen...
 
Man brukar ha ca 1 bar tryck i värmesystemet och det avläser man på manometern. Någonstans sitter en påfyllnadskran vid ett rör från kallvattnet till värmesystemet. Bara att öppna och se hur trycket ökar på manometern och sedan stänga vid lagom tryck. Man kan behöva lufta radiatorerna och fylla på igen några gånger.
 
  • Gilla
webbisvhc
  • Laddar…
Ta några bilder på inkopplingen av värmepumpen och lägg upp här så kan vi nog hjälpa dig. Det låter onekligen som det är luft i systemet.
 
  • Gilla
webbisvhc
  • Laddar…
Kan ta bilder ikväll när jag är på plats.
Tack för snabb respons! (y):)
 
Så här ser det ut (under 1!?) Sen sitter det nån ventilhandtag (?) på ena sidan och nån annan mojäng uppepå (den svarta inringade...
Komplexa kopparledningar med ventiler och reglage mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar med en tryckmätare och ventilhandtag, detaljbild av VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar ovanför vit värmepump med inringad ventil och svart mojäng på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan ju känna om den inringade ventilen är helt utskruvad. I så fall stänger man av varmvattnet den om man skruvar in den. Annars kanske det är den man fyller på systemet med?
 
Enligt installatören skulle jag vrida på en röd mojäng. Då pös det och rann ut vatten.
Efter det sa hen att jag skulle vrida på den blå mojängen. Frågade då åt vilket håll jag skulle vrida, med- eller motsols, eftersom jag inte vill ha en massa vatten i källaren. Har inte fått svar på det än och det känns lite olustigt att det nu ser ut så här -
Tryckmätare vid kopparledningar med visaren på ungefär 1,5 bar, inga röda eller blå mojänger synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör med en röd och en blå ventil, den blåa stängd och den röda delvis öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den blå ventilen (eller vad det är för nåt) ska jag alltså vrida åt endera hållet för att fylla på vatten...?
 
J Josth skrev:
Man kan ju känna om den inringade ventilen är helt utskruvad. I så fall stänger man av varmvattnet den om man skruvar in den. Annars kanske det är den man fyller på systemet med?
Den satt fast! :)
 
Den blå ventilen ser ut som en övertrycksventil, det kan inte vara den som du fyller på vatten i systemet med. Påfyllningen sker från kallvattnet, så om du vet vilka rör som är kallvatten så följ bara dessa tills du hittar en ventil som också är kopplad till värmesystemet.
 
Jag vet inte. Har försökt läsa manualen men blir ännu mer förvirrad för jag hittar ingenting om hur man fyller på vatten. Försökt kontakta installatören också men han svarar undvikande eller inte alls så det verkar som om han inte heller vet. Väl investerade +100 papp...
Det bör ju dock, rimligtvis, var den där svarta skruvhatten ovanför röret med blå markering på sig (det röret är kallt, det med röd markering är ganska varmt).
Kopparledningar och ventiler med blå och röd markering, svart skruvhatt antydd för påfyllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Påfyllningen är den inringade ventilen på bild. Vrid vredet moturs så fyller du på.
Men det tryck du har räcker till en höjd av ca 6 meter, så felet ligger nog inte här.
 
Redigerat:
  • Gilla
webbisvhc
  • Laddar…
L lordi skrev:
Påfyllningen är den inringade ventilen på bild. Vrid vredet moturs så fyller du på.
Men det tryck du har räcker till en höjd av ca 6 meter, så felet ligger nog inte här.
Den övre bilden där jag ringat in med blått?
Om trycket är tillräckligt, vad är det då för problem? Kommer ju bara vatten när jag försöker lufta elementen...

Förstår inte riktigt vad du menar med att det tryck jag har räcker till en höjd på ca 6 meter? Menar du att det inte borde bubbla i elementen för att det är mindre än 6 meter mellan pumpen och elementen? :)
 
W webbisvhc skrev:
Den övre bilden där jag ringat in med blått?
Om trycket är tillräckligt, vad är det då för problem? Kommer ju bara vatten när jag försöker lufta elementen...

Förstår inte riktigt vad du menar med att det tryck jag har räcker till en höjd på ca 6 meter? Menar du att det inte borde bubbla i elementen för att det är mindre än 6 meter mellan pumpen och elementen? :)
Ja, det är den där du ringat in med blått.

Det är så att om du har 0,6 bar på manometern, så betyder det, teoretiskt, att trycket räcker för ett hus där den översta radiatorn sitter 6 meter ovanför där du fyller på. 0,6 bar benämns också som 6 meter vattenpelare.

Om det låter i radiatorerna och du inte får ut någon luft när du luftar (även med cirkulationspumpen avstängd), så låter det snarare som något flödesproblem. En bild på inkopplingen av den nya radiatorn och en av de som låter, kanske kan bringa klarhet.
 
Sitter radiatorn så de går att lufta? De händer titt som tätt att högpunkten på radiatorn är vid termostaten eller att radiatorn är helt rak, då är de svårt att lufta dem för då kommer aldrig luften till änden där luftskruven sitter. Lägg ett vattenpass på radiatorn som bubblar och lutar de inte åt luftskruven så lyft eller något innan den sidan samtidigt som du luftar så borde de hjälpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.