Som titeln avslöjar behöver jag hjälp med akustiken hemma. Har två småttingar hemma som ställer till med oväsen och jag har märkt att jag blivit mer och mer känslig för höga ljud på sista tiden. Att åtgärda källan till ljudet går bara delvis, barnen är så små att nya saker ska utforskas hela tiden och den som lär sig gå trillar och blir ledsen ofta.

Problemet är på bottenplan i vårt hus där vi, dessvärre ur akustiskt synvinkel, har en väldigt öppen planlösning mellan kök/matplats/vardagsrum. Huset är nybyggt av lättbetong. Vi har satt upp gardiner från golv till tak över stora ytor samt lite tavlor på väggar. En tjock stor matta har också införskaffats. Vi fick även tipset om att sätta akustikmattor under matbord och stolar. Detta hjälper dessvärre inte tillräckligt och jag undrar därför om någon har ett smart tips på hur vi effektivt kan få ner ljudvolymen. Jag har sett att det finns "akustiklampor" som kan hjälpa men dessa kostar ganska mycket plus att de inte är särskilt vackra.

Alla tips förutom att jag ska få barnen att vara tysta tas tacksamt emot!
 
Jag kommer spontant på två varianter. Den jag tror mest på är att montera undertak med akustikplattor. Den andra varianten är att använda draperier (i tungt tyg) för att göra den öppna planlösningen mindre öppen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Direktljud kan du bara dämpa med hörselskydd av något slag (eller munkavle på källan ;) ). Däremot kan ljuden upplevas mindre störande om man dämpar bort reflexerna, vilket du är inne på med akustikmattor. Däremot behövs det betydligt mer än någon upptejpad sak under bordet, det krävs mer eller mindre att hela ytor (tak, väggar, golv) behandlas om det ska göra någon märkbar skillnad.

Det finns ett ganska stort utbud av produkter för detta eftersom det är dessa frekvenser man vill få bort i offentlig miljö. Vanligast är att man sätter ett akustiktak under det vanliga. Inte så snyggt men ganska effektivt. Det finns också vägghängda dämpare, och vissa av dem kan man få med valfritt tryck på för att de ska smälta in bättre. Samma sak gäller här, det räcker inte med enstaka sådana för att göra någon större skillnad, du måste mer eller mindre täcka stora ytor.

"Akustiklampor" kan du glömma om det är dessa du menar: https://www.silentdecor.com/produkt/haga-akustiklampa/#tab-additional_information Rent bondfångeri. De kommer inte att göra någon skillnad alls om du inte fyller hela rummet med dem :)
 
tommib
Jag byggde egna ljudabsorbenter och hängde upp på väggarna. Gles 34x70, filttyg, masonit, stenullsisolering och ett tyg som beklädnad utanpå. Funkar helt ok.
 
  • Gilla
murak och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag byggde egna ljudabsorbenter och hängde upp på väggarna. Gles 34x70, filttyg, masonit, stenullsisolering och ett tyg som beklädnad utanpå. Funkar helt ok.
Mycket bra lösning, har använt ett liknande system i en radiostudio.

Jag kan också rekommendera dig att köpa ett par bra hörselproppar för musiker; finns i närmaste musikaffär. Till skillnad från vanliga öronproppar dämpar dessa ljud på samma sätt som om man bara hade vridit ner ljudnivån. Vanliga sådana dämpar vissa frekvenser som förekommer t ex i industrin kraftigt, utan hänsyn till hur det låter i övrigt.

På den modell som jag använder kan man till och med välja hur mycket dämpning man ska ha. De är betydligt bekvämare än vanliga ”industriproppar” och släpper igenom samtal mm på ett helt annat sätt. Kostar ett par hundra men är värda vartenda öre!
 
tommib tommib skrev:
Jag byggde egna ljudabsorbenter och hängde upp på väggarna. Gles 34x70, filttyg, masonit, stenullsisolering och ett tyg som beklädnad utanpå. Funkar helt ok.
Låter som ett intressant val. Är lagren i den ordning du skrev dom? Ska isoleringen ligga mellan reglerna som i en vägg?
 

Bästa svaret

tommib
Japp.
Enkelt uttryckt så byggde jag en träram som är 70 mm djup. Den klädde jag sedan på alla sidor utom en (baksidan) med filttyg. Därefter klädde ja hela grejen med det dekorativa tyget, stoppade in isoleringen och sköt fast bakstycket av masonit.

Jag byggde två storlekar, en jättebred (typ 240 cm) i fyra fack och två som var ca 100x70 cm som är indelade i två fack för att passa våra rum hemma.
 
R
tommib tommib skrev:
Jag byggde egna ljudabsorbenter och hängde upp på väggarna. Gles 34x70, filttyg, masonit, stenullsisolering och ett tyg som beklädnad utanpå. Funkar helt ok.
Masonit? Varför?

Jag har själv byggt en del absorbenter men då enbart med ram och stenull klätt i tyg. Att sätta en skiva masonit bakom kan ju bara bli sämre.
 
Väggabsorbent med slimmad profil monterad på vägg i ett kontor eller skola. Det finns snygga väggabsorbenter att köpa till vägg. Slimmade profiler och absorbent i olika kulörer. Funkar mkt bra på kontor och skolor mm.
 
tommib
Enklare att få dit snyggt. Tror knappast att det försämrar absorptionsförmågan något med tanke på att de hänger på stenväggar.
 
R
Ok. Jag föredrar att ha dem öppna och dessutom ha lite luft mellan dem och väggen för att öka absorptionen lite.

Med de markskivor jag använt blir det stabilt nog med bara ramen, men har man lösare ull så kanske det behövs något för att styva upp.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Skärma av där det går. Sen är det som sagt bara att fläska på med absorbenter. Stora ytor som golv, tak och vägg gör sig bra med mjuka ytskikt. Heltäckningsmatta är det uppenbara ;)

Sen är det att gå på ljudkällan. Slag från leksaker etc kan man kanske få till i en lekhörna med matta som är avskärmad?
 
Det funkar även att limma akustikskivor i taket i fält. Ex ovanför matbordet om det är där det slamras mest
 
Tack för alla tips! Köpte på mig tyngre gardiner på ikea idag och ska bygga en sån ljudabsorberande tavla. Tror ni det spelar någon roll vad för isolering dom används? Att bygga in en lekhörna låter också som en smart idé.

Jag hade inte alls med mig frågan om akustik när vi byggde. Kan rekommendera framtida byggare att fundera en vända över det innan man öppnar upp för mycket stora ytor!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
tommib
Isoleringen ska vara så tung som möjligt. Markskiva är troligen bäst.

Min fru brukar säga Öppen planlösning = skilsmässoplanlösning....
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.