F Finndjävel skrev:
Med andra ord är det bara elinstallationsföretag som får transportera panelerna också. Intressant. Så om man t.ex. köper en panel ifrån det lokala varuhuset så ringer dom en elfirma som kommer och kör hem den åt en.

Det som börjar vara det mest intressanta i det hela nu är om du faktiskt tror du på vad du själv säger?:crysmile:
Nej det lokala varuhuset får inte sälja panelerna - de är inte elinstallatörer. De får absolut inte flytta runt dem med gaffeltrucken heller.
 
  • Haha
Kjell-Anders
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Nej det lokala varuhuset får inte sälja panelerna - de är inte elinstallatörer. De får absolut inte flytta runt dem med gaffeltrucken heller.
Dom har såklart ett elinstallationsföretag som kommer och fyller på i hyllorna. Kunderna får heller inte röra panelen, dom bara pekar på den så ringer kassapersonalen upp den lokala elektrikern så att han kan lyfta den i kundvagnen.
 
  • Haha
  • Gilla
hjen50 och 1 till
  • Laddar…
Förutom elsäkerhetslagen. Vad säger ni om RFG-förordningen? Den är ju väldigt hårt skriven. Jag blev faktiskt förvånad själv.
 
Vad står där då? Jag har bara läst rubrikerna och RFGn handlar om anslutning av produktionsanläggningar medan denna tråd handlar om montering av solcellsmoduler på taket, och senare har du dragit in behörighetskraven för detta där du felaktigt påstår att solceller är en starkströmsanläggning. EU bryr sig inte om de Svenska behörighetskraven. Man behöver inte gå så långt att göra allt arbete kring montering av solceller behörighetskrävande. Det finns inga tekniska eller säkerhetsmässiga motiv till detta. Branschen bör istället beakta kundens intressen och inte skapa onödiga kostnader.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad står där då? Jag har bara läst rubrikerna och RFGn handlar om anslutning av produktionsanläggningar medan denna tråd handlar om montering av solcellsmoduler på taket, och senare har du dragit in behörighetskraven för detta där du felaktigt påstår att solceller är en starkströmsanläggning. EU bryr sig inte om de Svenska behörighetskraven. Man behöver inte gå så långt att göra allt arbete kring montering av solceller behörighetskrävande. Det finns inga tekniska eller säkerhetsmässiga motiv till detta. Branschen bör istället beakta kundens intressen och inte skapa onödiga kostnader.
Kolla in mitt klipp så framgår det.
 
Tror du verkligen att jag litar på att du återger den korrekt då :)
 
  • Gilla
hjen50
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Kolla in mitt klipp så framgår det.
Man vill nog gå till källan och inte lita på dina tolkningar i frågan. Iaf inte om man baserar det på dina tidigare uttalanden.
Det var länge sedan du kommenterade i JFB-tråden här i forumet, inte dags för ett inlägg snart?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Fine by me. Här har du källan. Kolla särskilt in artikel 30. [länk]
Page not found
Sorry but the page you are looking for was moved or doesn’t exist anymore.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men det borde räcka att personen som utför monteringen nämns i egenkontrollprogrammet och vilka moment denne ska utföra.
Att men har kompetensen att koppla ihop en snabbkontakt kan elektrikern kontrollera att man kan med en 5-minuters kurs.

”Ett elinstallationsföretag kan låna eller hyra in personal från andra företag, exempelvis snickare eller takläggare, för vissa elarbeten. Det kan till exempel handla om ihopkoppling av solpaneler. Om detta sker ska även den personalen ingå i företagets egenkontrollprogram, annars räknas arbetet som olagligt elinstallationsarbete. Elinstallationsföretaget måste också säkerställa att alla som utför elinstallationsarbete har rätt kompetens för uppgiften. Även detta ska finnas dokumenterat i egenkontrollprogrammet.”
Och då gäller det att man har koll på vad det är för snabbkontakter man sätter ihop...

Just snabbkontakterna i solcellsanläggningar är ett stort problem idag.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Hm.. konstigt. Testar en annan länk. [länk]
Efter att ha läst rubriken får jag uppfattningen om att det handlar om nätanslutna generatorer :thinking:
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad står där då? Jag har bara läst rubrikerna och RFGn handlar om anslutning av produktionsanläggningar medan denna tråd handlar om montering av solcellsmoduler på taket, och senare har du dragit in behörighetskraven för detta där du felaktigt påstår att solceller är en starkströmsanläggning. EU bryr sig inte om de Svenska behörighetskraven. Man behöver inte gå så långt att göra allt arbete kring montering av solceller behörighetskrävande. Det finns inga tekniska eller säkerhetsmässiga motiv till detta. Branschen bör istället beakta kundens intressen och inte skapa onödiga kostnader.
Det är dock oftast fråga om en nätansluten produktionsanläggning.

Läs gärna ESVs tolkning om installation av solel.

https://www.elsakerhetsverket.se/om...for-vem-som-far-utfora-solelsinstallationer2/
 
X xLnT skrev:
Efter att ha läst rubriken får jag uppfattningen om att det handlar om nätanslutna generatorer :thinking:
Solel är en form av generator, den går under produktionsanläggning.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är dock oftast fråga om en nätansluten produktionsanläggning.

Läs gärna ESVs tolkning om installation av solel.

[länk]
Ja, där står det bland annat "Elinstallationsarbetet omfattar i stort sett allt, bortsett från vissa montagearbeten när det gäller själva fastsättningen av solpanelerna." Vilket Fredrik tidigare bestämt hävdat inte är lagligt.
Jag får uppfattningen när jag läser RFGn att detta gäller stora solcellsparker, behandlar RFGn verkligen microproducenter?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.