ullberg
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Inget ovanligt, när man var ute hos folk och jobbade och dom hade inte 380 uttag.
Klämmer man bara kardelerna mellan säkring och huv eller finns det någon smartare koppling?

härlig jordklämma f.ö.

/U
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Inget ovanligt, när man var ute hos folk och jobbade och dom hade inte 380 uttag.
Det är klart att det inte har, då det är 400 V mellan faserna sedan 1988 ;)
 
  • Haha
-PC- och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Klämmer man bara kardelerna mellan säkring och huv eller finns det någon smartare koppling?
Den normala "golvsliparkopplingen" är väl att klämma fast sig direkt på fasskenorna och skippa de besvärliga gruppsäkringarna. :cool:
 
Magnus E K
På bilden tycker jag det ser ut som 20 eller rentav 25 A-säkringar, dvs att anordningen var tänkt att sättas i huvudsäkringarna, före elmätaren... Men att ersätta förslagsvis spisens säkringar med detta för att få ett tillfälligt 3-fas, 16 A-uttag känns inte fullt lika förkastligt.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
På bilden tycker jag det ser ut som 20 eller rentav 25 A-säkringar, dvs att anordningen var tänkt att sättas i huvudsäkringarna, före elmätaren... Men att ersätta förslagsvis spisens säkringar med detta för att få ett tillfälligt 3-fas, 16 A-uttag känns inte fullt lika förkastligt.
Om du läst det ursprungliga inlägget var det för att värma bastun utan att betala.
Förr i tiden kunde man köpa säkringshuvar med uttag för labbsladdar (dom fans i alla fysiklabb på skolor säkrade med 2A säkringar på 50-70 talet) det fanns dom som hade dom i sommarstugan som var kallställd och byglade förbi mätaren med 1-3 faser när man värmde upp stugan på fredag kväll.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
hsd
ricebridge ricebridge skrev:
Den här är inte heller dum: (snodd från Facebook med angivande av källa)

[bild]
Sådan har jag använt, för inkoppling av aggregat till rörupptining, kopplade in dessa före mätaren istället för huvudsäkringar med godkännande från elbolaget
 
  • Wow
ricebridge
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Sådan har jag använt, för inkoppling av aggregat till rörupptining, kopplade in dessa före mätaren istället för huvudsäkringar med godkännande från elbolaget
Sedär, man lär sig något nytt varje dag.
 
hsd hsd skrev:
Sådan har jag använt, för inkoppling av aggregat till rörupptining, kopplade in dessa före mätaren istället för huvudsäkringar med godkännande från elbolaget
Det lät ju spännande. Varför? Och varför fick du godkänt för det?
 
hsd
När det börjar våras längst uppe i norr, så kryper tjälen ner och förorsakar frysning i vattenledningar främst i serviser där vattnet är stillastående långa perioder och efter en upptining fick abonnenter ha vatten på rinn (efter mätaravläsning )för att undvika ny frysning
Godkännande i samband med gatljusavtal, ibland kunde även säkring i servisskåpet gå men vi hade nyckel så det var bara att byta
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Här kan den som vill se att tjälen kryper ner så länge som det är kallt och att den slutar "krypa ner" när det blir lite varmare ute. http://tjaldjup.trafikverket.se/
 
Mikael_L
I norr blir det lite speciella omständigheter under våren, varmt på dagarna så snötäcket packas ihop och isas ihop och sen kalla nätter, väldigt kalla under tidig vår, så snön får en bråkdel av sin isolerande förmåga kvar.
Så ja, smått egendomligt kan faktiskt tjäldjupets nedträngningshastighet öka lite då det börjar bli vårvärme.

Nåväl, allt längre från topic kommer vi dock ... :oops:
 
Jag råder dig att titta på länken till våren så kanske du ändrar åsikt ;)
 
Mikael_L
Men din länk gäller väl på vägar?
Då finns det ingen isolerande snö som kan smälta ihop ...:thinking:
 
Det är på snöröjda ytor kälen går djupast och tenderar att orsaka problem. Då stämmer den informationen.
 
Nej men man ser hur tjälen beter sig och temperaturen kryper inte ner när det blir varmare. När det blir så varmt att snön börjar smälta så blir smältvattnet nollgradigt och lite varmare än vad marken normalt är på den årstiden. Så då börjar marktemperaturen så smått stiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.