B Byggdjuret skrev:
Det är fel med dolda skarvar, så där av kan det finnas en anledning av köparen att få ersättning.
Om det finns en metallbit som fortsätter över takskivan och de två synliga skarvarna är vinklar med skruvanslutning, borde det vara tillräckligt för att börja undra hur många skarvar som inte syns.
8543359.jpg
 
  • Gilla
will1229
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Om det finns en metallbit som fortsätter över takskivan och de två synliga skarvarna är vinklar med skruvanslutning, borde det vara tillräckligt för att börja undra hur många skarvar som inte syns.
[bild]
Bra poäng!
 
S sunqan skrev:
En bostadsrätt är annorlunda. Då har köparen två år på sig att reklamera varan. Vad är det för datum på köpekontraktet?
3 månader sedan. Så han har fortfarande tid att hitta så många "dolda fel" som han vill.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Om det finns en metallbit som fortsätter över takskivan och de två synliga skarvarna är vinklar med skruvanslutning, borde det vara tillräckligt för att börja undra hur många skarvar som inte syns.
[bild]
Nu måste jag erkänna att jag inte kollat bilderna så noggrant. Jag ville mer belysa att det är ett fel med dolda skarvar. Och att
det i sig kan klassas som "dolt fel" Jag kanske var otydlig då ber jag om ursäkt. Bara för att felet i sig skulle kunna klassas "dolt" så är det inte säkert att det skulle dömas som dolt. Eftersom det kan finnas tecken som gör att ens undersökningsplikt skärps. Om det inte ser fackmannamässigt utfört ut så är det ett varningstecken. Om en täckbricka fortsätter ovanför taket så är det en anledning att fundera.
Hmm om jag nu trampade nån på tårna och var lite tråkig i tonen så ber jag om ursäkt. Jag ville bara konstatera att du har fullständigt rätt.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
W will1229 skrev:
3 månader sedan. Så han har fortfarande tid att hitta så många "dolda fel" som han vill.
VIlken tur! ;)
Kanske ännu en anledning till att bara sitta lugnt kvar i båten. Börjar du betala så hittar han ännu mer. Det är köparen som måste ta nästa steg. Du behöver inte göra någonting.
Det är viktigt att tänka på att bara för att han lägger pengar på en advokat behöver inte du göra det. Advokaten kan skiva läskiga brev, men det kan skräckförfattare också. En advokat kan skrika högt, men det kan mamma göra också. En advokat kan hota, det kan jag med. Ingen av oss behöver man lyssna på. Den största skillnaden mellan advokaten och mamma är pengarna på kontot.

Slutsatsen är, lyssna på frugan .... brukar vara säkrast så :D
 
  • Gilla
  • Haha
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Nyheter igen!

Köparen skickade nu sitt bankkontonummer med en förfallodag. Och han sa att han kommer att gå till Kronofogden om jag inte betalar. Jag tvivlar på om Kronofogden kommer att lyssna på dem?
 
  • Gilla
Joakim Alpsten
  • Laddar…
Kronofogden lyssnar först när han har ett domslut som säger att du ska betala... Det är bara att fortsätta bestrida!
 
  • Gilla
will1229
  • Laddar…
Svara köparen att du motsäger dig deras krav och bestrider deras ersättningskrav.
KF kan visst kopplas in för att driva in skulden men uppvisar du att kravet är bestridet lägger de ner ärendet och då går det till tinget om köparen så önskar.
 
  • Gilla
will1229 och 1 till
  • Laddar…
W will1229 skrev:
Nyheter igen!

Köparen skickade nu sitt bankkontonummer med en förfallodag. Och han sa att han kommer att gå till Kronofogden om jag inte betalar. Jag tvivlar på om Kronofogden kommer att lyssna på dem?
Vart tog advokaten vägen?:rofl:
Som @Villa vista skrev, tar inte Kronofogden i bestridet krav, så den vägen är lätt att stänga för köparna.
Men de tänker väl att du blir rädd och betalar, för givetvis vill du inte få betalningsanmärkning.
Något du aldrig får om du bestrider kravet.
 
  • Gilla
will1229
  • Laddar…
Kronofogden tar emot kravet och informerar TS att de har fått ett krav. När TS då informerar kronofogden att kravet har bestridits så driver de inte fallet vidare utan en dom. Men visst kan kravet skickad till kronofogden som hanterar det. Dock som sagt utan att det leder till något.
 
  • Gilla
will1229
  • Laddar…
W will1229 skrev:
Nyheter igen!

Köparen skickade nu sitt bankkontonummer med en förfallodag. Och han sa att han kommer att gå till Kronofogden om jag inte betalar. Jag tvivlar på om Kronofogden kommer att lyssna på dem?
Han är en typisk scammer som lever på att lura och skrämma människor. Varför har du kontakt med honom överhuvudtaget. Blocka numret och ignorera tönten, inget kommer att hända.
 
  • Gilla
will1229 och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med @Finndjävel att du bör ignorera alla uppmaningar etc men du bör dock agera på allt som är utställt som faktura.
Tex. Ett Mail med ett kontonummer där köpare skriver att du ska sätta in ett belopp-ignorera
Ett brev/pdf utställd med erforderliga uppgifter, namn, köparens p-nr, kontakt, belopp, moms etc bör du sända åter med ordet bestrides, inget mer.
Att gå i diskussion kommer bara att tära på ditt psyke och att köparen får mera vatten på sin kvarn att fortsätta.
 
  • Gilla
will1229 och 1 till
  • Laddar…
Nån idiot har renoverat in rören ja, men det är inte ett dolt fel.
 
  • Gilla
will1229
  • Laddar…
Det är ju pinsamt uppenbart att köparen gör allt för att skrämma dig till att betala. Som redan nämnts så visst kan denne skicka in till fogden, men svarar du att du bestrider det så gör dom inget med det, så länge det inte kommer en domstolsbeslut som säger att du ska betala det.

Personligen tycker jag det låter som att köparen börjar bli desperat. Denne har gått från att hota med att stämma dig, hota dig med advokat, och nu hotar denne med fogden.
"Normal" skrämseltaktik skulle vara omvänd ordning, då varken fogden eller än mindre någon advokat kan säga åt dig att betala för något du bestrider, vilket däremot en domstol kan - förutsatt att köparen vinner målet(vilket, som påtalats redan, är rätt otroligt).

Jag törs sätta en 5a på att köparen inte kommer gå till domstol. Då skulle denne redan gjort det.
Så ja, svara på alla "fakturor" osv du får från säljaren med "bestrids", inget mer. Slösa energi på förklaringar till varför du bestrider känns rätt meningslöst vid det här laget.
 
  • Gilla
will1229 och 2 till
  • Laddar…
Som ni alla föreslog kommer jag inte att prata med honom längre. Han satte 19/11 som den sista betalningsdagen. låter absurd. så låt oss se vad ska hända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.