kisumisu
B bradgard skrev:
För att inte tala om driftkostnaden på det :D
Men dom kanske snor el av honom också :D

Nä allvarligt talat verkar inte hela historien stämma.

Har även jag haft bråk med en granne, var inget roligt alls.
Handlade inte om att de störde på nåt sätt men dom ignorerade. Valde tom andra vägar att köra när jag kom osv. Allt startade av att jag fällde träd.

Så visst har ju kronan en klave också. Någonstans startar ju bråken.

Jag hade tur att dom flyttade och nu bor det en jättetrevlig familj där som tom frågade mig om han kan fälla lite träd pratat med kommunen :crysmile:

Så ja flytta är väl bästa man kan göra, var även jag nära att göra men trivdes ju i huset och annars på området.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men dom kanske snor el av honom också :D

Nä allvarligt talat verkar inte hela historien stämma.

Har även jag haft bråk med en granne, var inget roligt alls.
Handlade inte om att de störde på nåt sätt men dom ignorerade. Valde tom andra vägar att köra när jag kom osv. Allt startade av att jag fällde träd.

Så visst har ju kronan en klave också. Någonstans startar ju bråken.

Jag hade tur att dom flyttade och nu bor det en jättetrevlig familj där som tom frågade mig om han kan fälla lite träd pratat med kommunen :crysmile:

Så ja flytta är väl bästa man kan göra, var även jag nära att göra men trivdes ju i huset och annars på området.
Fällde du träden på en okristlig tid eller varför blev de sura på dig då ?
Det enda jag stör mig på är om någon jävel väcker mig innan klockan 6 en ledig dag. Sopgubbar är på min "inte gilla" lista då de ibland på lördagar tömmer klockan 0600.
 
Tror du sopgubbarna själva bestämmer sina arbetstider?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Tror du sopgubbarna själva bestämmer sina arbetstider?
På riktigt tror jag det ja. Att de ska stå och varva en jävla massa tror jag heller inte ingår i deras jobb. Att de dessutom kastar skit på vägen gör de ännu värre ;) Men de måste väl gasa som fan mellan var 10e meter för att de ska hinna klart rundan tidigare då de faktiskt kör hem och får betalt för resten av dagen.

Ja jag är bitter på dem, hälsa kan de fan inte heller :D
 
Ta ett snack med deras chef då!
Vad menar du med varva, förresten? Sopbilen glider väl bara förbi och plockar upp din tunna. Hur hinner dom varva nåt då? Låter som de behöver en kurs i ekonomisk körning i så fall!
 
K Kirre2 skrev:
Ta ett snack med deras chef då!
Vad menar du med varva, förresten? Sopbilen glider väl bara förbi och plockar upp din tunna. Hur hinner dom varva nåt då? Låter som de behöver en kurs i ekonomisk körning i så fall!
Ja du vet torrgasa med att varva upp motorn onödigt mycket på okristliga tider. Vissa kan såklart köra vettigt (de äldre).
Men nog om dem =) Om jag ringer chefen så ligger väl tunnan upp och ner ;)
 
K Kirre2 skrev:
Tror du sopgubbarna själva bestämmer sina arbetstider?
JA
dom kör på beting och kan lägga upp sina tider själva rätt bra
 
J javlaandersson skrev:
JA
dom kör på beting och kan lägga upp sina tider själva rätt bra
Där ser man! Jag trodde att de i alla fall hade bestämda tider de började på. Kör de fortfarande på beting förresten? Hade för mig att det togs bort för några år sen. Men det kanske är olika i olika delar av landet också.
 
R Rkarlsson skrev:
På riktigt tror jag det ja. Att de ska stå och varva en jävla massa tror jag heller inte ingår i deras jobb. Att de dessutom kastar skit på vägen gör de ännu värre ;) Men de måste väl gasa som fan mellan var 10e meter för att de ska hinna klart rundan tidigare då de faktiskt kör hem och får betalt för resten av dagen.

Ja jag är bitter på dem, hälsa kan de fan inte heller :D
Det var längesen det var på detta sättet, så funkade det på mitten av 80 talet.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Det var längesen det var på detta sättet, så funkade det på mitten av 80 talet.
Vilket av det? Allt jag skrev stämmer idag 2019.
 
K Kirre2 skrev:
Där ser man! Jag trodde att de i alla fall hade bestämda tider de började på. Kör de fortfarande på beting förresten? Hade för mig att det togs bort för några år sen. Men det kanske är olika i olika delar av landet också.
De har ju sina "fasta" tider. Men av någon anledning hinner de ibland inte med att tömma varje gång de har sin rutt, eller så är de extremt mycket snabbare. Kanske går saktare när de är mycket sopor?
Men de kan tömma allt från den fasta dagen och 2 dagar fram eller bak.
Men om de blir färdig 2 timmar tidigare så parkerar de och kör hem.
 
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Fällde du träden på en okristlig tid eller varför blev de sura på dig då ?
Det enda jag stör mig på är om någon jävel väcker mig innan klockan 6 en ledig dag. Sopgubbar är på min "inte gilla" lista då de ibland på lördagar tömmer klockan 0600.
Kommer nu inte ihåg tiden precis. Men var någon gång mellan 10-13.

Det var väl mest bråk för att dom ville ha kvar träden. Som insynskydd.
30+ meter höga granar :rolleyes:

Det var kommunens mark men våran kommun gör inget och dom gav mig tillåtelse också.

Även tagit bort från min egen tomt då jag inte tycker man ska ha stora träd ett par meter ifrån huset.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Kommer nu inte ihåg tiden precis. Men var någon gång mellan 10-13.

Det var väl mest bråk för att dom ville ha kvar träden. Som insynskydd.
30+ meter höga granar :rolleyes:

Det var kommunens mark men våran kommun gör inget och dom gav mig tillåtelse också.

Även tagit bort från min egen tomt då jag inte tycker man ska ha stora träd ett par meter ifrån huset.
Helt rätt =)
 
R Rkarlsson skrev:
Men de kan tömma allt från den fasta dagen och 2 dagar fram eller bak.
2 dagar fram eller bak kanske gäller för vissa turer/regioner/områden/kommuner. Min tunna töms dock alltid på bestämd dag och det är på den dagen tunnan står vid vägen, åtkomlig för tömning. Det skulle inte fungera så bra om de exempelvis bara behagade att komma en dag för tidigt.
 
  • Gilla
Helmersson och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
De har ju sina "fasta" tider. Men av någon anledning hinner de ibland inte med att tömma varje gång de har sin rutt, eller så är de extremt mycket snabbare. Kanske går saktare när de är mycket sopor?
Men de kan tömma allt från den fasta dagen och 2 dagar fram eller bak.
Men om de blir färdig 2 timmar tidigare så parkerar de och kör hem.
Märkligt system.
Hos oss kör dom samma dag varannan vecka. Sommartid 1 gång i veckan.

Det enda som kan skilja om det råkar vara en röd dag på hämtning då kan dagen skilja men meddelas om det i god tid före.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.