Hej, en fråga. När vet man att man ska anse att trekammarbrunnen är full? mer än det uppenbara om "skiten ligger över rörmynningen"?

Hur mycket kan t ex nivån öka om man tar en lång dusch? och när blir "den" nivån ett problem?
Säger man att man har stopp i avloppet frågar ju alla direkt "är brunnen full".. tror aldrig det hänt, men det är fortfarande det första alla vill veta..

*bara lite nyfiken - vill veta* :)
Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
De som händer är ju bara att vattnet rinner genom mer orenat och fyller igen de andra kammarna. En trekammarbrunn är alltså full när det inte finns plats för mer sediment i första kammaren, då behöver den grävas ut eller slamsugas.

så klart kan sediment blockera avloppet men då skulle jag säga att den är överfull och skulle tömts långt innan

På vår brunn ligger alltid vatten nivån över avloppet så de i sig är inget tecken
 
  • Gilla
hberi
  • Laddar…
Ärligt talat så vet man inte det med säkerhet innan de alldeles uppenbara tecknen visar sig på källargolvet, tyvärr. En normal trekammarbrunn för en genomsnittsfamilj som inte lever på en diet av bönor, ärtsoppa och laxermedel brukar behövas tömmas två gånger om året. Mer exakt än så går inte att avgöra utan trial and horror.
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns ju ett krav att tömma den minst årligen. Då kan den inte blir full om den är dimensionerad för ett hushåll och det är just ett hushåll som nyttjar den.

Man kan ha otur med biologin eller använda fel toapapper (toapapper som inte löser upp sig väl i vatten). Då kan flytkakan bli för stor och börja blockera inloppet i första kammaren.

Nivån kan stiga lite tillfälligt i trekammarbrunnen när man duschar. Men stiger vattnet en längre stund, t ex en timme, så är det flödesbegränsningen nedströms. Troligen har man då en infiltration som är på väg att sätta igen.
 
Ångrar nästan det redan.. men bilder,,,:seenoevil:
 
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
harry73
en trekammarbrunn är alltid full med vatten och fasta delar. När den fylls på från avloppet, försvinner motsvarande mängd i fördelningsbrunnen och spridarrör för att infiltreras. Framförallt i första kammaren kan nivån se lite högre ut eftersom det flyter en stor flytkaka på vattnet, men i den tredje kammaren ska man kunna se utloppet mot fördelningsbrunnen, och nivån ska ligga i nivå med underkant utloppet. Gör den inte det, har du ett problem med infiltrationen.

Rent teoretisk borde du kunna fylla hela första kammaren med skit och då kan man kalla brunnen för full, men det kommer du inte att lyckas med mellan dina årliga intervaller.

Tittar du i fördelningsbrunnen, ska utloppet ligga i nivå med underkant av dina spridarrör, gör den inte det, har du troligtvis ett problem med infiltrationen (har du markbädd, borde du ha pump här som pumpar upp vattnet till markbädd, och då vet jag inte exakt hur det ser ut)

Har du problem med infiltrationen, kommer dina spridarrör fyllas med vatten, och därefter fördelningsbrunnen, och när den är full, kan vattnet inte strömma från trekammarbrunnen till fördelningsbrunnen och först då kommer nivån i trekammarbrunnen höjas över nivån av utloppet till fördelningsbrunnen.

Nu kan nivån i trekammarbrunnen stiga så mycket att den kommer över skiljeväggar mellan de tre kammaren och till slut också över inloppet från huset (husets avlopp). Händer det, fylls husets avlopp med avloppsvatten och kan man inte längre spola ut skit ur avloppet, så det kan bli stopp på riktigt.

Lösningen på det hela är att beställa slambilen och be dom att tömma brunnen och spola rent dina spridarrör. Man får alltid en beläggning i spridarrören (typ baktierietillväxt som man också hittar i vattenlåset under handfatet) och efter ett tag kan det sätta igen hålen i spridarrören.

Min slamkille sa att man helst ska spola spridarrören vartannat år, mina rör spolades senast för 10 år sen (och nu för 3 veckor sen).
Gissa om jag hade problem :sick:
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan_F och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
En normal trekammarbrunn för en genomsnittsfamilj som inte lever på en diet av bönor, ärtsoppa och laxermedel brukar behövas tömmas två gånger om året.
Två gånger om året låter ofta, är det inte "standard" men tömning en gång om året?
Min far sa att vår brunn inte tömdes på flera år i början, men det kräver nog rätt förutsättningar i brunnen, det finns företag som säljer medel som man tillsätter i avloppet som byter ner slammkakan, och dom påstår att man aldrig behöver tömma brunnen då...

Så för att minska behovet v tömning så skall man nog vara försiktig med att använda skarpa rengöringsmedel och andra kemikalier som man spolar ut i brunnen, då kan man få till bra bakterier som bryter ner slammkakan...

Sen hur man vet när det är dags för tömning vet jag knappt, får man problem med att det inte rinner igenom brunnen ordentligt så skulle man nog tömt för ett tagsen, är det mycket slam i sista kammaren bör man nog tömma med, och kolla upp varför det blir slam där.
Om nivån stiger i brunnen bör man nog se över orsaken, kan som någon skrev innan vara igensatt infiltration...
 
Zixten Zixten skrev:
Sen hur man vet när det är dags för tömning vet jag knappt...
Om nivån stiger i brunnen bör man nog se över orsaken, kan som någon skrev innan vara igensatt infiltration...
Vi upplevde detta för ett par år sedan.
Hösten - vintern hade varit regnrik, och så blev det kallt och tjäle i marken.
För första gången på 10 år så fick vi vatten stående på tomten pga att det inte rann ner i markerna.
Och så hände ingenting när man spolade på toaletterna, vattnet bara steg.
Trekammarbrunnen var full, fördelningsbrunnen var full, och infiltrationen infiltrerade inget längre, det var stopp!
Så vi beställde akuttömning av trekammarbrunnen, och sedan på "slamsugarens" inrådan (fast det är ju inte tillåtet sa han) skaffade vi en enkel dränkbar pump + slang på JULA och tömde ut vattnet från trekammarbrunnen då och då.
Efter några veckor började infiltrationen fungera igen, och sedan har pumpen fått stå i förrådet.
Första och enda gången på 9 år som vårt enskilda avlopp med infiltration inte har fungerat.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ärligt talat så vet man inte det med säkerhet innan de alldeles uppenbara tecknen visar sig på källargolvet, tyvärr. En normal trekammarbrunn för en genomsnittsfamilj som inte lever på en diet av bönor, ärtsoppa och laxermedel brukar behövas tömmas två gånger om året. Mer exakt än så går inte att avgöra utan trial and horror.
Här töms de bara en gång om året, annars får man beställa extra utkörning. Vi hade ganska mycket problem med stopp i början när vi flyttade hit.. och då började vi fundera på att tömma två ggr om året istället. Men rimligen skulle vi inte ha det problemet.. även om vi är två hushåll.. för vi är fortfarande bara tre normala (mer eller mindre..) personer varav en är på jobbet på dagarna. Inga småbarn (med allt vad det betyder av extra tvätt/disk/bad osv).

Vi började kika på andra fel istället.. hade en svacka på röret innan trekammarbrunnen.. grävdes upp och vändes. Tyvärr tror jag vi kommer få göra om det framöver (jag ifrågasatte lite då, mer packmaterial/grus .. ev nytt rör osv.. men näää sa rörisen och tyckte det behövs inte.. nu börjar vi få problem igen..
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ju ett krav att tömma den minst årligen. Då kan den inte blir full om den är dimensionerad för ett hushåll och det är just ett hushåll som nyttjar den.

Man kan ha otur med biologin eller använda fel toapapper (toapapper som inte löser upp sig väl i vatten). Då kan flytkakan bli för stor och börja blockera inloppet i första kammaren.

Nivån kan stiga lite tillfälligt i trekammarbrunnen när man duschar. Men stiger vattnet en längre stund, t ex en timme, så är det flödesbegränsningen nedströms. Troligen har man då en infiltration som är på väg att sätta igen.
Här används bara snällt papper efter massor av stopp .. rensningar osv. Rörmokaren rekommenderade det hela.. och att aldrig anv snålspolning.

Så alla gånger han varit här sedan dess för stopp/rensning.. så försöker han påpeka att vi nog bara stoppat nått olämpligt i avloppet - men så är icke fallet. Jag kan inte direkt styra gästerna (men de har egen toalett i annat hus), men här spolas inte ner nått konstigt (knappt toapapper) det finns fasiken inga leksaker, mobiltelefoner, bindor, för mycket/fel papper.. eller nått annat konstigt.. - maken får inte ens spola ner snytpapper i toan !

Jag får krupp på avloppsproblem.. och jag har rensat många stopp senaste åren, både själv och fått leja in folk med utrustning. Så irriterande när en så liten sträcka rör, kan påverka livet så mycket!

Har aldrig sett en hög markering i brunnen (som skulle indikera att det svämmat över några "gränser").. är säkert en dec upp till rörmynningen.. rörmynningen på andra sidan (tredje kammaren?) har spindelväv på sig..
 
Snigla Snigla skrev:
Här töms de bara en gång om året, annars får man beställa extra utkörning. Vi hade ganska mycket problem med stopp i början när vi flyttade hit.. och då började vi fundera på att tömma två ggr om året istället. Men rimligen skulle vi inte ha det problemet.. även om vi är två hushåll.. för vi är fortfarande bara tre normala (mer eller mindre..) personer varav en är på jobbet på dagarna. Inga småbarn (med allt vad det betyder av extra tvätt/disk/bad osv).

Vi började kika på andra fel istället.. hade en svacka på röret innan trekammarbrunnen.. grävdes upp och vändes. Tyvärr tror jag vi kommer få göra om det framöver (jag ifrågasatte lite då, mer packmaterial/grus .. ev nytt rör osv.. men näää sa rörisen och tyckte det behövs inte.. nu börjar vi få problem igen..
Kan vara markbädden som är slut, det problemet hade vi.
 
C
Snigla Snigla skrev:
Jag får krupp på avloppsproblem.. och jag har rensat många stopp senaste åren, både själv och fått leja in folk med utrustning. Så irriterande när en så liten sträcka rör, kan påverka livet så mycket!
Låter inte som att det har någonting med brunnen att göra. Om du rensat många stopp så vet du väl var de uppstår någonstans?
Antagligen beror det på någon sorts problem med röret. Rör som glidit isär, trasigt rör, rötter som växt in i röret, svacka i röret osv.
 
C cpalm skrev:
Låter inte som att det har någonting med brunnen att göra. Om du rensat många stopp så vet du väl var de uppstår någonstans?
Antagligen beror det på någon sorts problem med röret. Rör som glidit isär, trasigt rör, rötter som växt in i röret, svacka i röret osv.
Som jag nämnt .. vi grävde upp röret närmast brunnen för hm.. tre år sen (kanske 4) pga upprepande större stopp. På rörmokarens inrådan.

Det räckte för att se problemet.. vi har lite bakfall in i brunnen, men det verkade inte göra nått (inte nu heller mer än att det kan bli hängande lite ”fett/skit” på kanten ner från röret mot siktkakan .. så att säga..).. DÄREMOT var hela röret nerböjt på mitten. Där frös allt fast/stoppades upp och så var det röret blockat..

Inget fel på röret, nya plaströr (jag antar hela avloppsanläggningen).

Inga rötter kring röret (inget var där innan heller trots ett par gamla träd i närheten)..

Däremot har vi väldigt mjuk mark.. och vi skulle nog ha fyllt upp marken under röret.. när vi grävde upp (men rörisen tyckte inte varken att vi skulle byta röret eller fylla med grus/sten/nått.. bara vända röret.. och fylla med samma jord/sten som var där innan

(Vet idag var alla delar av rör i hus och mark är.. förknippat med avloppet alltså)
 
  • Gilla
Bolinderm
  • Laddar…
Jävla skitrör (ursäkta språket) grrr..

Rensade förra veckan (funkade jättebra efter) och tjoho.. nu är det stopp igen :oops:..blä..

Vi trodde vi fick bort stoppet, frågan är om vi verkligen fick det!? Vi kanske bara fick bort en del, eller flyttade allt en aning neråt...

Står vatten upp i inspektionsröret utanför iaf, indikerar att stoppet är utanför huset. Kollade även ner i trekammarbrunnen. Sipprar vatten från inkommande...och hänger lite dynga.

Mycket siktkaka, meninte direkt översvämning så vitt jag kan se.
 
  • Arg
ricebridge
  • Laddar…
Känner igen problemet... fått ta in hjälp 3 ggr de senaste åren. Första gången tycktes det som att det fanns rötter, men inte andra eller tredje gången, däremot kan man se en svacka på röret strax innan det kommer fram till brunnen. Nu har det ju inte än gått ett år sedan sist, men en gång i månaden pytsar jag i 8 -10 hinkar vatten i ett svep, håller vi inte stoppen borta då måste vi också gräva och lägga nya rör mellan hus och brunn. Tyvärr ingen hjälp till ditt problem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.