Mikael_L Mikael_L skrev:
Generellt brukar jag helst rapportera det jag själv råkar ut för och fotograferar, men ibland är annat så klockrent passande här att jag inte kan låta bli att vidarerapportera i denna tråd.
I onsdags var jag på elmässan, och elfel hade röstat fram årets vinnarbidrag, som faktiskt var riktigt överjävligt ...
[bild]

[länk]

Ändå kreativt. Och i ett scenario där man inte förstår saker tillräckligt för att inse risker så kan jag ändå förstå varför det kan ha gjorts sådär. Det är intressant att spekulera i resonemangen bakom lösningarna.
 
j.f.s j.f.s skrev:
Har nämnts förut men enligt vad som framgår på Wikipedia så är det inte sant. [länk]
Det har funnits påståenden om en s.k. China Export-symbol vilken skulle vara snarlik den officiella CE-logotypen. Skillnaden har sagts vara att den kinesiska symbolen skulle ha ett kortare avstånd mellan bokstäverna C och E jämfört med den officiella CE-symbolen. Påståendet har aldrig kunnat föras i bevis och flera officiella källor, bl.a. företrädare för Europeiska parlamentet, menar att inga så kallade Chinese Export-märkningar har kunnat påvisas.

Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export-märkning bara en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett s.k. "Internet hoax" eller ett försök att med humor misskreditera (eller helt enkelt skämta om) kinesiska varor generellt. Det finns idag inget och har aldrig funnits något "officiellt" China Export-märke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas både på produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det
Felmärkt CE som förvillar, ursprungsland Kina, som inte helt orimligt kan påstås leverera både låg till bättre kvalitet med varierande farlighetsgrad?
Så i andemening är tanken om China Export helt korrekt?
 
Syftet med bokstäverna C och E är att ge sken av att apparaten uppfyller CE-märkningens krav - Oavsett om man lyckas trycka symbolen med det officiella utseendet eller inte.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Generellt brukar jag helst rapportera det jag själv råkar ut för och fotograferar, men ibland är annat så klockrent passande här att jag inte kan låta bli att vidarerapportera i denna tråd.
I onsdags var jag på elmässan, och elfel hade röstat fram årets vinnarbidrag, som faktiskt var riktigt överjävligt ...
[bild]

[länk]
Mjaaaa, den vita kabeln ska väl klamras, annars ser jag väl inga fel... :crysmile::crysmile:
 
Den här är inte heller dum: (snodd från Facebook med angivande av källa)

Gamla elskarvar med flera lampsocklar ihopkopplade på ett osäkert sätt, funna vid inflytt i bostaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
magnu och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Tsdoesds skrev:
Ändå kreativt. Och i ett scenario där man inte förstår saker tillräckligt för att inse risker så kan jag ändå förstå varför det kan ha gjorts sådär. Det är intressant att spekulera i resonemangen bakom lösningarna.
Det jag kan tänka mig är att brytaren där pajade så en fas aldrig slöt, så tänkte någon ut att man borde kunna bryta nollan istället.
Hursomhelst så urbota dumt att det inte finns något i närheten.
Det kan också vara en arrangerad bild förstås.
 
A
j.f.s j.f.s skrev:
Har nämnts förut men enligt vad som framgår på Wikipedia så är det inte sant. [länk]
Det har funnits påståenden om en s.k. China Export-symbol vilken skulle vara snarlik den officiella CE-logotypen. Skillnaden har sagts vara att den kinesiska symbolen skulle ha ett kortare avstånd mellan bokstäverna C och E jämfört med den officiella CE-symbolen. Påståendet har aldrig kunnat föras i bevis och flera officiella källor, bl.a. företrädare för Europeiska parlamentet, menar att inga så kallade Chinese Export-märkningar har kunnat påvisas.

Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export-märkning bara en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett s.k. "Internet hoax" eller ett försök att med humor misskreditera (eller helt enkelt skämta om) kinesiska varor generellt. Det finns idag inget och har aldrig funnits något "officiellt" China Export-märke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas både på produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det
Självklart är ju allt som står i Wikipedia sant...

Men detta att det skulle betyda Chinese Enginering är svaret jag fick från en tillverkare där borta när jag fick en bach av motorer som var märkta på detta vis och jag frågade varför de CE märkte dessa. dvs förstahandsuppgift.
 
  • Wow
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
electroluxaren skrev:
Självklart är ju allt som står i Wikipedia sant...

Men detta att det skulle betyda Chinese Enginering är svaret jag fick från en tillverkare där borta när jag fick en bach av motorer som var märkta på detta vis och jag frågade varför de CE märkte dessa. dvs förstahandsuppgift.
Nej, såklart är inte allt som står på Wikipedia sant.

Om man inte orkar läsa på länk nr2 jag postade så kan jag meddela att där finns även en länk till EUs uttalande.

Jobbar själv för ett multinationellt företag med verksamhet bland annat i Kina. De säger mycket därborta och som tidigare nämnts så tas det gärna genvägar och fuskas med både det ena och det andra.

Jaja, jag tänker tjafsa mer om det. Det står en såklart fritt att tro på vad man vill. (y)

Åter till Topic!
 
electroluxaren skrev:
Självklart är ju allt som står i Wikipedia sant...

Men detta att det skulle betyda Chinese Enginering är svaret jag fick från en tillverkare där borta när jag fick en bach av motorer som var märkta på detta vis och jag frågade varför de CE märkte dessa. dvs förstahandsuppgift.
Ja, det allra allra mesta om sådant här är helt sant på Wikipedia.

Det är egentligen ganska enkelt. Kinesiska staten skiter högaktningsfullt i vad tillverkare trycker på sina produkter. Oavsett var de säljs. Man fäster ingen vikt vid sådan "skit" där. (Iaf inte så länge pengarna hamnar i rätt partificka).

Så att idén att Kinesiska staten skulle ligga bakom någon officiell märkning för att företag enklare skulle kunna kringgå Europeiskt konsumentskydd är naturligtvis befängd. Varför i hela världen skulle man göra det? Då kan man ju inte med ansiktet i behåll ("ansikte" är A och O i den Kinesiska kulturen, de står inte Japanerna efter) blåljuga rätt upp i nyllet på västerländska representanter i handelsöverläggningar och svära på att man inte ens känner till problemet med piratkopiering från Kina.

Nej, istället så är det affärer som vanligt. Något som är mycket viktigare för Kineserna än någon slags underligt västerländskt påfund om att man inte skulle få kopiera bra grejjor (naturligtvis efter att man gjort den billigare att tillverka genom att bla ta bort säkerhetsdetaljer) eller skriva vad som behöver skrivas på lådan för att få den såld.

Det här är inte en juridisk fråga för Kineserna. Kina är en diktatur; juridiken är ett flyktigt och svårgripbart fenomen. Den används för att hålla folket på mattan utan att få alltför mycket krångel tillbaka och anpassas i varje enskilt fall efter vad som är smidigast och behagar makten bäst.

Det här är istället en säljfråga för Kineserna. Att trycka bokstäverna "C" och "E" för att enklare få sälja lådan, är inte konstigare än att göra den röd istället för blå, skriva 500W effekt på den, eller "Gucci". Man säger och skriver det man behöver för att få den såld. Som vilken bra försäljare som helst. Vem "CE" eller "Gucci" eller "500W" är man varken särskilt intresserad av eller låter fälla något avgörande. Om kunderna gnäller över färgen så ändrar man den. Om de gnäller över att "CE" eller "S" eller några andra krumelurer saknas, så ändrar man det också.

Alla Kineser vet att om man vill ha bra grejjor, då får man se till att förhandla sig till bra grejjor. Det är ju inte säljarens problem om du är en idiot!! Det är ju upp till dig att inte vara en idiot.

De skakar privat fö lite på huvudet åt oss naiva, lata, och bortskämda västerlänningar. Lär våra föräldrar oss ingenting när vi växer upp?

Det var fö det som var det svar du fick. Det var ju meningen att du skulle fatta det här själv, för ingen, som inte är en jubelidiot gör ju det. Så du ställde väl frågan för att du var tvungen (blivit beordrad av din chef) och så fick han ge ett "bra" svar. Dvs vad vi (ur ett internationellt perspektiv) extremt fyrkantiga svenskar skulle kallat en lögn.

Kineserna kallar det att vara artig. Dvs att hjälpa motparten att inte tappa ansiktet.
 
  • Gilla
PNI och 10 till
  • Laddar…
A
Det är inte så enkelt att man vill veta om produkten är korrekt märkt redan från fabrik då?
 
electroluxaren skrev:
Det är inte så enkelt att man vill veta om produkten är korrekt märkt redan från fabrik då?
Öh, där måste det fattas ord, eller så är de i fel ordning...

Som det står: Ja. Det är så enkelt att man vill veta att produkten är korrekt märkt från fabrik.

Som det antagligen menas: Nej, det är allt annat än enkelt att få reda på om en produkt från Kina är korrekt märkt från fabrik. Det krävs förtroende för tillverkaren för det. Och detta förtroende behöver byggas på kontroller (och bestraffning för brott), både från början och fortgående, om det skall vara någotsånär säkert. Dvs kontroller från dig. Kineserna kommer inte att göra dem för dig, om du inte lärt dem det.

Att tro att bara fråga tillverkaren skall tillföra så mycket, det är lite naivt. Tror man det, då har man inte handlat mycket med Kina, det är iaf ett som är säkert.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
sorry att jag inte skrev i mandarin.
Jag höll då på med kvalitetsledning i ett multinationellt företag och kommer inte gå in på hur dessa affärer följdes upp eller resultaten därav.
 
electroluxaren skrev:
Jag höll då på med kvalitetsledning i ett multinationellt företag och kommer inte gå in på hur dessa affärer följdes upp eller resultaten därav.
Ja. Då vet du ju redan allt det här!!!
 
ricebridge ricebridge skrev:
Den här är inte heller dum: (snodd från Facebook med angivande av källa)

[bild]
Inget ovanligt, när man var ute hos folk och jobbade och dom hade inte 380 uttag.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.