Uppdatering
Kommer en liten uppdatering nu. Det har varit mycket slit i källaren senaste två veckorna. Har fixat till avloppet med rensluckor enligt tidigare kommentar. Valde att bila ut hela övergolvet i tvättstugan/pannrummet då det mesta ändå försvinner p.g.a. nya rör. Blir ruskigt mycket betongrester så det har blivit några vändor till tippen, runt 4 ton med betong. Har spårat upp för rör i resten av källaren (radiatorer och matning tappvatten). Bilar ner till konstruktionsbetongen sen tänker jag lägga 50 mm isolering, rören på det och sedan gjuta in det igen (kallvattnet direkt på betongen).

Bilat golv i källarrenoveringsprojekt med synliga avloppsrör och betongrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal brunn som proppas och gjuts igen.
Uppgrävt hål i betonggolv med nyinstallerat avloppsrör och renslucka, avspärrat med gul tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avlopp kök
Nylagd avloppsstam med omgivande grus och betongrester i ett renoveringsprojekt i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvbrunn tvättstuga
Renoveringsarbete i en källare med nylagt avloppsrör längs en tegelvägg och uppbruten betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppsstam badrum 110 mm
Renoverad källarvägg med nyinstallerat avloppsrör, borttagen betong och sörja på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avlopsstam kök 75 mm


I tvättstugan kommer vi också lägga 50 mm cellplast och gjuta en ny platta ovanpå. Gjuter nog in en elslinga så man kan köra komfortvärme i golvet vid behov. Betongen är alltså borta nu och den stora plattan som var till oljetanken är ett minne blott.

Renoveringsarbete i källare med borttaget betonggolv och samlade betongrester, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättstuga/pannrum
Hilti TE 1000-AVR bilningshammare på ett nedrivet betonggolv med betongrester och blå säck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hilti TE 1000-AVR


Fick stänga vattnet i gatan p.g.a. läckage innan mätaren för 2 veckor sedan och fick äntligen på nytt vatten och ny mätare igår (ej på bild). Slipade ner gammal färg och målade väggen (silikatfärg) där tappvatten- och värmefördelare ska sitta för att slippa göra det i efterhand. Blir LK hela vägen och har även monterat deras vattenfelsbrytare med motorventil samt tryckgivare. Kommer sedan även sitta läckagedetektorer i alla fördelarskåp och i vaskskåpet i köket. Blir sedan en manöverpanel i hallen så man kan stänga vattnet smidigt med knapp.

Äldre VVS-installation med vattenmätare och kopparledningar mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla vattenmätaren
Renoveringsarbete i källare med borttagen betong och synliga rörinstallationer samt en varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipat väggen
Källarutrymme under renovering med ny målad vägg, exponerade vattenledningar och avlägsnat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målat (målades en gång till innan montage)
Väggmonterad värme- och tappvattenfördelare med röranslutningar och vattenfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny konsol, fördelare och vattenfelsbrytare

Vi har också fimpat alla radiatorer i huset och plockat bort dem samt gamla rör. Även strömmen är bortkopplad så vi har enbart byggström nu (1 st. 3x16A väska per plan). Kör därmed värme på elkonvektorer temporärt nu och har plockat bort alla gamla elrör och kablar. Blir alltså helt nytt allting. Centralen kommer flyttas lite i pannrummet för att få bättre plats för tvättstugeinredningen. Blir en väggbit dedikerad till el och multimedia.

Renoverad källarvägg med ny elinstallation, slipade ytor och vattenavstängningskonsol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggström

Blir fortsatt jobb i källaren med att dra tappvatten och värmeslang under veckan. Håller även på att få badrummet på plan 2 inkopplat igen. Jag har dragit upp nytt avlopp hela vägen och kopplar på det gamla på nya stammen så vi bara kan ansluta det kommande badrummet på plan 2 när det blir dags för renovering av det till hösten nästa år. Kommer mata vatten temporärt från fördelarskåpet i badrummet på plan 1 och lägger den matningen (20 slang) löst i skåpet så länge.

Därmed är det snart dags att börja sätta lite skivor och reglar, framför allt då i kök och badrum. Allt material ligger och väntar :)

Renoveringsarbete med isolerade väggar och stapel av träskivor i ett framtida kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jimmy Jensen och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Gjuter du in vanlig cellplast?
Har själv funderat på ignucell då den är diffusionsöppen.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gjuter du in vanlig cellplast?
Har själv funderat på ignucell då den är diffusionsöppen.
Ja, EPS S100 är tanken. EPS är ju inte direkt diffusionstät (öppna celler) jämfört med XPS som har stängda celler och därmed är betydligt tätare. I mitt fall är jag inte så orolig för fukt då jag har 200 mm konstruktionsbetong under som är grundlagt på runt 200 makadam innan det kommer ren sand under. Det har varit snustorrt i marken vid alla de avlopp jag bilat upp.

Har ingen erfarenhet av ignucell, men det är väl mer likt en pordrän fast med bättre bärighet?
 
  • Gilla
Mathias_R
  • Laddar…
richardtenggren
Okej, har nog rört ihop det! Jag tänkte först isodrän just på grund av att den är diffusionsöppen, sen blev jag inspirerad av useless med ignucell. Fördelen med ignucell är att den inte innehåller tjära.

Mitt hus är nydränerat och det är liknande förutsättningar som dig, dock bor vi väldigt nära havet och grundvattnet... därför jag tänkt att källaren inte ska innehålla något organiskt och alla ytor ska vara diffusionsöppna för att tillåta fuktvandring.

Denna del av mitt projekt är dock rätt långt bort så jag har inte hunnit djupdyka i detta ännu.
Men om EPS ger samma funktion till ett lägre pris så kanske det kan vara ett alternativ.
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Uppdatering

Jag har varit ganska dålig på att uppdatera i denna tråden. Det beror dock inte på att det inte händer något utan snarare tvärtom. I källaren har det hänt en hel del. Golvet i tvättstugan är isolerat och allt tappvatten samt slang till radiatorer i källaren är dragna. Ny fördelare för värme är därmed inkopplad. Vi kör nu tappvarmvatten på elpatronen i pannan.

Isolerat golv med markerade punkter i källartvättstuga och installationer för vatten och värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerat golv i källare med nyinstallerade vattenledningar och fördelare för värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerat golv med dragningar för tappvatten och radiatorer; fördelare för värme i en renoverad källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Ca 3 ggr så mycket slangar nu)

Det som kvarstår innan gjutning är armering samt utläggning av golvvärmeslang. Det blir en minishunt för detta utrymme på ca 17 m2. Det blir kostnadsneutralt i inköp kontra elslinga, men betydligt billigare drift.

Jag spårade genom finsatsen till radiatorerna i källarens övriga utrymmen och bottnade med EPS.

Renoverat källargolv med isolering längs väggen, öppen kartong och rörisolering på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På entréplan har det också hänt en del. Fördelarskåp i badrummet är monterat och matning till framtida badrum på plan 2 är uppdraget samt provisorisk matning av det befintliga badrummet där uppe. Badrummet är uppreglat och i skrivande stund i princip färdigskivat med väggar och golv. Kommer mer bilder på detta och golvbrunnen (Unidrain 900 mm) senare.

Avlopp är även det uppdraget och anslutet till plan 2 samt nu inbyggt i hörnan. Jag lämnar det schaktet utanför våtrummet så det går att komma åt från hallen vid behov. Det blir en inbyggnadsfixtur för WC som ansluter mot detta schaktet på insidan.

Nybyggda regelväggar och uppreglat golv i pågående renovering av ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat fördelarskåp för värme med röranslutningar i en byggplatsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelarskåp och rördragning för tappvatten och avlopp i en pågående badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelarskåp badrum bakifrån. Tappvatten och avlopp till kommod.
Renoveringsarbete visande plywoodvägg, avloppsrör, verktyg och en bygg-laser på ett stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätning av avstånd mellan träreglar och rör i en källarrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även i köket har det hänt en del. Köksväggarna är enklade med 15 plywood och gips och vatten samt avlopp är utdraget. 12 plywood är utlagt på golv i kök och hall för att ta upp höjdskillnad mot omkringliggande rum där det ligger masonit på råsponten.

Vägg i byggnation med monterade fördelare för värme och draget avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår fick vi även leverans av våra fönster från Sparfönster. Det är alltså 2-glas med U-värde på 1,2. Svarta både in- och utvändigt med profilfräsning inne samt in- och utvändiga spröjs i trä med glaslist i kasetterna. Förnicklade beslag Ser riktigt fina ut och hoppas få i några stycken på plan 1 i helgen.

Fönster och altandörrar inplastade på pall för byggprojekt, svarta 2-glas med profilfräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totalt 22 enheter varav 3 altandörrar
Nya svarta 2-glasfönster med profilfräsning staplade i ett rum under renovering, solstrålar genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönster till plan 1 (minus 1). Resterande i garaget.

I övrigt kan tilläggas att vi flyttar in i huset nu på måndag och lämnar vårt nuvarande boende nästkommande måndag. Tempot bör alltså kunna ökas något framöver nu när man är på plats hela tiden samt bara har ett boende att ta hänsyn till. Det har även röjts upp rejält i trädgården med hjälp av svärföräldrarna, tyvärr inga bilder på detta. Tomten ser nu betydligt prydligare ut så man slipper skämmas.

Planerna kommande veckor är att försöka få plattan i tvättstugan gjuten tillsammans med stråken till radiatorerna. På plan 1 ska badrummet färdigställas så långt det går innan tätskikt och vi ska försöka komma igång med både el samt dragning av stamledningar och stick för nya radiatorer. Även fönstermontage på plan 1 är på agendan.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Kommer bli snyggt värre (y) spännande med inflytt snart!
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Kommer bli jättebra!

Vet du hur stor risken för översvämning i källaren är i området? Många källare i Granvik o Kronodal svämmades över i samband med hundraårsregnet 2014. Kanske är värt att montera backventil på avloppsröret tänkte jag.
 
M Mawe85 skrev:
Kommer bli jättebra!

Vet du hur stor risken för översvämning i källaren är i området? Många källare i Granvik o Kronodal svämmades över i samband med hundraårsregnet 2014. Kanske är värt att montera backventil på avloppsröret tänkte jag.
Enligt förra ägarna och grannarna ha de aldrig haft problem här. Detta är ju typ högsta punkten i närområdet och nytt dräneringsmagasin modell stort är nedgrävt på skolan bredvid nu för att buffra regnvatten.

Har dock faktiskt tänkt tanken oavsett och kommer nog göra det senare, men monterar den nog utanför huset i samband med att vi ska gräva lite på den sidan till sommaren. Som nämnt tidigare väldigt djupt att bila inne i huset.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Åsa Lund
Syrran bör i Höllviken men jag har aldrig märkt att det finns några högt belägna hus i det samhället. Tur du har som lyckats hitta ett!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Syrran bör i Höllviken men jag har aldrig märkt att det finns några högt belägna hus i det samhället. Tur du har som lyckats hitta ett!
Allt är ju relativt. Vi pratar ju inte 25 meter över havet, men 10 här jämfört med 0-2 på andra ställen.
 
  • Gilla
Jimmy Jensen och 1 till
  • Laddar…
Tjena!
Riktigt kul läsning och mycket blir bra med bra planering
Jag jobbar med kaminer och insatser, har ni kommit någon vart i den planeringen eller är det redan klart? Har precis kommit ut en hög men ganska grund insats på marknaden som kanske passar er.
 
M Micke Murstock skrev:
Tjena!
Riktigt kul läsning och mycket blir bra med bra planering
Jag jobbar med kaminer och insatser, har ni kommit någon vart i den planeringen eller är det redan klart? Har precis kommit ut en hög men ganska grund insats på marknaden som kanske passar er.
Hej!

Nej, det har vi faktiskt inte. Ligger på listan, men inte prioriterat det riktigt. Hur rekommenderar du att vi går till väga? Har du något namn på produkten?
 
Den jag tyckte kunde passa så som ni ritat in var Rais 600, själv helt förälskad i den och det blir en sån till våren/sommaren när vi börjar renovera vårt.
Modernt inrett rum med tänd Rais 600 braskamin, matbord och staplad ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jimmy Jensen
  • Laddar…
Hemmakatten
Hade en sådan hörninsats men det var glas hela vägen. Dvs glaset var böjt i 90 gr runt hörnet, ingen stolpe i hörnet.
 
Ser riktigt bra ut. Ska kolla på den. Vet inte om vi klarar oss utan stolpen. Blir kanske lite halvsvår att få stabilitet i murstocken utan något i hörnan.

Har ni något tips på tillvägagångssätt om man ska ta upp ett hål i befintlig?

Kommer också en större uppdatering innan jul. Inte haft så mycket tillfällen att fota. Lite väl mörkt på kvällarna för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.